نان جو ؛ از دیابت تا لاغری

نان جو از نظر بهداشتی و سلامتی از ارزش ویژه ای برخوردار است و از این جهت این نان مورد توجه بیشتر قرار گرفته است.

سبوس موجود در نان جو دو برابر نان گندم است و در هر ۱۰۰ گرم نان جو حدود چهار گرم فیبر وجود دارد.

نان جو و دیابت

نان جو برای افرادی که مبتلا به دیابت می باشند بسیار مفید است زیرا هر فرد دیابتی روزانه به ۲۰ تا ۳۰ گرم فیبر نیاز دارد که بدین ترتیب بخش زیادی از آن را می توان با نان جو و بقیه را با خوردن حبوبات و سبزی ها جبران کرد .

مهم ترین خواص نان جو

خواص نان جو

امروزه جو به دلیل تاثیراتی که در پیشگیری، کنترل و درمان بیماری های غیر واگیر دارد ، به عنوان « اکسیر سلامت » نیز شناخته شده است .

نان جو میتواند از تولید چربی های زیان آور در خون جلوگیری کند، همچنین باعث تنظیم فعالیت دستگاه گوارش ، تعدیل فشار خون ، تحریک انسولین سازی در بدن و کاهش قند خون ، پاکسازی دیواره های معده و روده از ذرات آلوده کننده می شود . نان جو دارای پروتئاز و برخی مواد مفید دیگر می ‏باشد ، بنابراین از سرطان جلوگیری می ‏کند .

در پیشگیری  از چاقی مفید بوده و به دلیل وجود ویتامینهای گروه ب در آن باعث حفظ شادابی و زیبایی پوست و تقویت حافظه  می گردد .

نان جو به دلیل وجود فیبر ، مقدار زیادی از آب بدن را جذب می کند ، بنابراین مایعات و آب فراوانی باید همراه مصرف آن نوشیده شود . این نان به دلیل غنی بودن از ویتامین های گروه B به آرامش اعصاب نیز کمک می کند .

دانه‏ های جو به دلیل دارا بودن نوعی آلکالوئید به نام ” هوردنس ” ، اثری مقوی بر قلب داشته و به عنوان کمک در درمان تنگی نفس نیز به کار می ‏رود .

در طب سنتی، جو ماده محرک برای تولید شیر در زنان شیرده می ‏باشد. در سایر زنان نیز، جو باعث تعادل هورمون ‏های طبیعی بدن و تولید استروژن می‏ شود که رشد سالم سینه را به همراه دارد.

درمان یبوست با سبوس جو

سبوس مهم ترین راه درمان طبیعی یبوست به شمار می رود . جلوگیری از یبوست نیز از بروز بواسیر ، التهاب دیورتیکول ( کیسه ای مدور به اشکال و اندازه های مختلف است که در جدار داخلی روده ایجاد می شود ) ، سرطان کولون ، شقاق ، فیستول ، عفونت های دستگاه گوارش ( که غالباً در میان افراد مسن مشاهده می گردد ) پیشگیری می کند .

سبوس غنی ترین منبع غذایی فیبر و الیاف گیاهی محسوب می شود . سبوس از مواد سلولزی و همی سلولزی تشکیل میشود و مصرف آن موجب افزایش حجم مدفوع می گردد . این افزایش حجم مدفوع عاملی اساسی در مبارزه با یبوست و بیماری کولون و پیدایش سرطان کولون می باشد .

دیگر خواص مهم نان جو

نان جو

  • کاهش کلسترول خون
  • جلوگیری از نرمی استخوان کودکان
  • جلوگیری  از سفید شدن زودرس موها
  •  پیشگیری از کم خونی
  • مداومت در خوردن جو و نان آن باعث لاغری می‎شود
با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها