مواد غذایی که برای کنترل فشار خون بالا مفیدند

فشار خون بالا یک بیماری “مزمن” است که توسط افزایش فشار خون در شریان ها مشخص می شود.

فشار خون به دو شکل اندازه گیری می شود: سیستولیک و دیاستولیک . زمانیکه قلب خون را به اندام ها پمپ می کند، فشار خون سیستولیک و زمانی که در حالت استراحت است فشار خون دیاستولیک نشان داده می شود .

در این مقاله قصد داریم به شما مواد غذایی را معرفی کنیم که مصرف آنها به طور طبیعی به کاهش فشار خون بالا منجر می شود .

چه عواملی باعث بالا رفتن فشار خون می شوند ؟

داشتن عادات غذایی خاص و شرایط ژنتیکی فرد، ریسک ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهند . برخی از این عوامل شایع عبارتند از :

سدیم

اگر ما بیش از حد مجاز غذای شور مصرف کنیم ، فشار خون ما بالا می رود . یک سوم از بیماران مبتلا به پرفشاری خون حساس به سدیم هستند، و در نتیجه افزایش احتباس مایعات در بدن اتفاق می افتد .

کاهش تولید رنین

مردم آفریقایی تبار آمریکایی تمایل به ترشح کمتر رنین ( یک ماده تولید شده توسط کلیه ها ) دارند و این مسئله آنها را بیشتر مستعد ابتلا به پرفشاری خون کرده است .

مقاومت به انسولین

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت به فشار خون بالا نیز مبتلا هستند . انسولین مانع افزایش فشار خون در زمان تحریک سیستم عصب سمپاتیک می شود . به همین دلیل، افراد دیابتی و افرادی که مشکلات انسولین دارند بیشتر به فشار خون بالا مبتلا می شوند .

چاقی و فشارخون بالا

اضافه وزن و چاقی

یک رابطه نزدیک بین افزایش شاخص توده بدن و فشار خون بالا وجود دارد.

قلب مجبور است برای پمپ کردن خون از طریق سرخرگ هایی که با چربی مسدود شده اند به سختی کار کند و این مسئله فشار زیادی را به دیواره شریان ها وارد می کند .

زمینه ژنتیکی

  • برخی از ژنها خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهند. همچنین ارتباط بین فشار خون بالا و بیماریهای عروق کرونر و بیماری های کلیوی ثابت شده است .
  • بنابراین اگر شما سابقه خانوادگی فشار خون بالا دارید، شانس بالاتری برای ابتلا به پرفشاری خون دارید .

سن بیشتر احتمال فشار خون بالا بیشتر

با افزایش سن خطر ابتلا به فشار خون بالا افزایش می یابد زیرا دیواره های شریان ها نازک و خراب شده و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهند . بنابر این رگ های خونی سختتر شده و جریان خون نمی تواند مثل قبل به راحتی از داخل رگ ها عبور کرده و بنابراین فشار خون بالا می رود .

برای کاهش فشار خون بالا چه بخوریم ؟

حالا که با دلایل فشار خون بالا آشنا شدید گام بعدی این است که از وقوع آن پیشگیری کنید .

داشتن یک رژیم غذایی کم سدیم و متعادل همراه با ورزش و سبک زندگی آرام تر به شما کمک می کند تا بر این بیماری غلبه کنید.

در اینجا شما را با برخی از بهترین مواد غذایی آشنا می کنیم که با خوردن آنها می توانید به صورت طبیعی فشار خون خود را کاهش دهید:

 

سیر و فشارخون بالا

تاثیر سیر بر کاهش فشار خون بالا

سیر یک آنتی بیوتیک فوق العاده قدرتمند است. خوردن یک یا دو حبه سیر هر روز ( بهتر است به صورت خام مصرف شود ) فشار خون و کلسترول بالا را کاهش می دهد .

سیر حاوی ترکیبی به نام آلیسین است که باعث کاهش فشار خون بالا می شود .

این مقاله را در سایت مطالعه کنید : آیا خوردن سیر بر کنترل فشار خون بالا موثر است ؟

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی موثر بر بهبود گردش خون

گوجه فرنگی و محصولات گوجه فرنگی غنی از بسیاری از مواد مغذی از جمله پتاسیم و رنگدانه کاروتنوئید مثل لیکوپن است که به بهبود گردش خون و کاهش فشار خون بالا کمک می کند .

لیکوپن به طور قابل توجهی برای سلامت قلب مفید است و خوردن غذاهای حاوی این ماده مغذی مانند محصولات گوجه فرنگی ( رب و انواع سس ها و … ) می توند منجر به کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی مانند فشار خون بالا شود .

با بررسی 21 مطالعه نتیجه گیری شد که مصرف گوجه فرنگی و فرآورده های گوجه فرنگی فشار خون را بهبود می بخشد و ممکن است به کاهش خطر بیماری های قلبی و مرگ ناشی از بیماری های قلبی کمک کند .

آناناس و کنترل فشارخون

آناناس

این میوه غنی از بروملین است ، بروملین آنزیمی است که خون را رقیق کرده و مانع تشکیل لخته خون می شود . با نوشیدن آب آناناس یا خوردن چند برش از آن حداقل یک بار در هفته می توانید از تمام خواص مفید آن برای سیستم گردش خون خود بهره مند شوید .

مواد غذایی که برای کنترل فشار خون بالا مفیدند 7

موز

موز سرشار از منیزیم و پتاسیم است و برای کسانی که از داروهای دیورتیک و یا داروهای فشار خون استفاده می کنند ، توصیه می شود.

موز به دلیل داشتن منیزیم و پتاسیم از گرفتگی عضلانی نیز پیشگیری کرده و منبع خوبی از انواع ویتامین ها است.

هویج

هویج و فشار خون بالا

هویج سرشار از ویتامین C و بتا کاروتن است و برای پیشگیری از مشکلات سیستم گردش خون بسیار مناسب می باشد. خوردن هویج خام به کاهش کلسترول خون، محافظت از عروق خونی و جلوگیری از تصلب شرایین نیز کمک می کند .

همچنین هویج حاوی ترکیبات فنلی ، مانند کلروژنیک ، پی-کوماریک و اسید کافئیک است که به آرامش عروق خونی و کاهش التهاب و در نتیجه به فشار خون پایین تر کمک می کند .

اگرچه می توان از خوردن هویج به صورت پخته و خام لذت برد ، اما خام خوردن آن می تواند برای کاهش فشار خون مفیدتر باشد. مطالعه ای که بر روی 2،195 نفر در سنین 40-59 انجام شد ، نشان داد که مصرف هویج خام به طور قابل توجهی با کاهش فشار خون ارتباط دارد .

یک مطالعه کوچک دیگر روی 17 نفر نشان داد که مصرف روزانه 16 اونس (473 میلی لیتر) آب هویج تازه به مدت 3 ماه منجر به کاهش فشار سیستولیک شد اما بر فشار دیاستولیک تاثیری نداشت .

حبوبات و کاهش فشارخون بالا

حبوبات

عدس، نخود، لوبیا، لپه و… حداقل سه بار در هفته از حبوبات در برنامه غذاییتان استفاده کنید . حبوبات سرشار از پتاسیم، منیزیم، ویتامین های گروه B، آهن و فیبر هستند . آنها همچنین غنی از پروتئین های گیاهی هستند .

نتیجه چندین مطالعه نشان داد که مصرف بیشتر غذاهای حاوی حبوبات به کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا کمک می کند .

کلم ها و فشار خون

کلمها

تمام اعضای خانواده کلمها از سبزیجات ، که شامل کلم بروکلی، کلم پیچ و کلم بروکسل می شود ، حاوی آنتی اکسیدان فراوان هستند بنابراین مصرف آنها از مشکلات شریانی پیشگیری کرده و به حفظ سلامت عروق کمک می کنند .

آنها همچنین سرشار از ماده ای به نام گلوکوزینولات هستند که به کنترل فشار خون بسیار کمک می کند .

لیمو

لیمو و مرکبات و کنترل فشار خون بالا

این میوه خوشمزه از خانواده مرکبات سرشار از ویتامین C و فلاونوئیدها است.

این دو ماده مغذی به حفظ عروق و بهبود قابلیت ارتجاعی رگ ها کمک کرده و بدین ترتیب از ایجاد پلاک های خونی در رگ ها و  فشار بیش از حد بر روی عضله قلب پیشگیری می کنند .

سایر مرکبات ، از جمله گریپ فروت ، پرتقال و نارنگی ، هم ممکن است اثرات قدرتمندی در کاهش فشار خون داشته باشند . آنها دارای ویتامین ها ، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی هستند که با کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی از جمله فشار خون بالا می توانند به سلامت قلب شما کمک کنند .

یک مطالعه 5 ماهه با حضور 101 زن ژاپنی نشان داد که مصرف روزانه آب لیمو همراه با پیاده روی با کاهش فشار سیستولیک ارتباط معنی داری دارد ، محققان این تاثیر را به اسید سیتریک و محتوای فلاونوئید لیمو نسبت دادند .

مطالعات همچنین نشان داده است که نوشیدن آب پرتقال و گریپ فروت ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند . با این حال ، آب گریپ فروت و میوه گریپ فروت می توانند با داروهای رایج کاهش دهنده فشار خون تداخل داشته باشد ، بنابراین قبل از افزودن این میوه به رژیم غذایی ، حتما با پزشک خود مشورت کنید .

تخم شربتی و کاهش فشار خون

تخم شربتی

تخم شربتی یک منبع عالی از اسیدهای چرب امگا 3 ، فیبر و منیزیم است .

  • یک قاشق چای خوری از تخم شربتی را به یک لیوان شیر، ماست یا آب میوه و نوشیدنی اضافه کرده و همراه صبحانه میل کنید. همچنین می توانید آن را به انواع دسر، سالاد یا سوپ اضافه کنید .

زردچوبه

زردچوبه

این ادویه خوش عطر و طعم شامل ترکیباتی است که باعث کاهش تری گلیسیرید و کلسترول بد یا  LDL شده و از بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می کند .

می توانید آن را به برنج، ماکارونی و یا غذاهای سرخ شده تان اضافه کنید و از خواص بی نظیر آن بهره مند شوید .

ماهی قزل آلا و امگا 3

ماهی قزل آلا و سایر ماهی های چرب

ماهی های چرب منبع عالی چربی های امگا 3 هستند که دارای فواید قابل توجهی برای سلامت قلب هستند . این چربی ها ممکن است با کاهش التهاب و کاهش سطح ترکیبات منقبض کننده رگ های خونی به نام اکسی لیپین ها به کاهش سطح فشار خون کمک کنند .

بر اساس تحقیقات ، مصرف بیشتر ماهی های چرب غنی از امگا 3 با کاهش سطح فشار خون مرتبط است .

مطالعه ای روی 2036 فرد سالم نشان داد که کسانی که بالاترین سطح چربی های امگا 3 در خون را دارند ، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک آنها به طور قابل توجهی پایین تر از کسانی است که کمترین میزان امگا 3 را در خونشان دارند. بنابراین در افرادی که از منابع غذایی امگا 3 بیشتر استفاده می کنند خطر ابتلا به فشار خون کمتر است .

دانه کدوتنبل و درمان فشارخون بالا

دانه کدو تنبل و درمان فشارخون بالا

دانه های کدو تنبل منبع غنی از مواد مغذی مهم برای کنترل فشار خون هستند ، از جمله این مواد مغذی می توان به منیزیم ، پتاسیم و آرژنین ، یک اسید آمینه مورد نیاز برای تولید اکسید نیتریک ، که برای شل شدن رگ های خونی و کاهش فشار خون ضروری است ، اشاره کرد .

همچنین تحقیقات نشان داده است که روغن دانه کدو تنبل یک داروی طبیعی قدرتمند برای فشار خون است . یک مطالعه بر روی 23 زن نشان داد که مصرف مکمل حاوی 3 گرم روغن دانه کدو تنبل در روز به مدت 6 هفته منجر به کاهش قابل توجهی در فشار سیستولیک این افراد در مقایسه با گروه دارونما شد .

پسته

پسته

پسته بسیار مغذی و سرشار از تعدادی مواد مغذی ضروری برای سلامت قلب و تنظیم فشار خون از جمله پتاسیم است .

بر اساس یک بررسی از 21 مطالعه انجام شده مشخص شد که در بین تمام مغزهای موجود در این بررسی ، از بین سایر مغزها مصرف پسته بیشترین تأثیر را در کاهش سطح فشار خون سیستولیک و دیاستولیک دارد .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها