چگونه منیزیم به درمان میگرن کمک می کند ؟

آیا منیزیم میگرن را تسکین می دهد ؟

میگرن یک بیماری عصبی عروقی است که 6٪ مردان و 18٪ از زنان در سراسر جهان را درگیر می کند . شواهد نشان داده است که میگرن با کاهش سطح سرمی منیزیم همراه است ، همچنین مصرف مکمل منیزیم می تواند علائم میگرن را در افراد کاهش دهد .

در بیشتر مطالعات دیده شده که سطح منیزیم در سرم خون افرادی که درگیر میگرن هستند پایین‌تر از افراد سالم می باشد . در اکثر کارآزمایی‌های بالینی انجام شده دریافت منیزیم باعث کاهش علائم میگرن از جمله شدت و فرکانس و طول مدت حملات میگرن شد . همچنین نیاز به داروهای ضد میگرن نیز در این افراد کاهش یافت البته دریافت منیزیم در برخی مطالعات منجر به بروز عوارضی از جمله اسهال و سوزش معده در افراد شد .

بنابراین در برخی از افراد استفاده از منیزیم برای درمان و پیشگیری از علائم میگرن ، از جمله سردردهای شدید ، اختلالات بینایی ، حساسیت به نور و صدا ، و تهوع و استفراغ می تواند موثر باشد .

شما می توانید به جای استفاده از انواع داروهای مسکن از منیزیم برای تسکین سردردهای میگرنی خود استفاده کنید . شما می توانید منیزیم را هم از طریق منابع غذایی آن دریافت کنید و هم از طریق استفاده از انواع مکمل های منیزیم کمبود خود را جبران کنید . اما برای اینکه بدانید کدام روش برای تامین منیزیم بهتر است ، پیشنهاد می کنم تا انتهای مقاله را مطالعه کنید .

منیزیم چه نقشی در بدن دارد ؟

منیزیم یک ماده معدنی است که در عملکرد و سلامت بسیاری از قسمتهای بدن از جمله حفظ فعالیت نرمال عضلات ، استحکام استخوانها ، تنظیم ضربان قلب و اعصاب شما نقش دارد . کمبود منیزیم می تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای سلامتی شود از جمله این مشکلات می توان به ایجاد و تشدید حملات میگرنی اشاره کرد .

علت کمبود منیزیم چیست ؟

در جوامعی که بیشتر غذاها را غذاهای فرآوری شده و تصفیه شده تشکیل می دهد کمبود منیزیم شایع است .

همچنین تعدادی از مشکلات پزشکی و بیماری ها نیز می تواند منجر به کمبود منیزیم شود از جمله :

  • سوء مصرف الکل
  • بیماری های کلیوی
  • بیماری سلیاک
  • بیماری التهابی روده
  • مصرف برخی از داروهای خاص مانند مهارکننده های پمپ پروتون ( که برای درمان رفلاکس اسید استفاده می شود )

در حالی که کمبود منیزیم در سطح علمی با تشدید میگرن مرتبط است متخصصان کاملاً مطمئن نیستند که چگونه کمبود منیزیم می تواند منجر به تشدید علائم میگرن شود .

عوامل زیادی در بروز میگرن دخیل هستند – این نوع سردرد یک بیماری عصبی بسیار پیچیده است . بنابراین در حالی که کمبود منیزیم ممکن است افراد خاصی را در معرض ابتلا به میگرن قرار دهد و یا باعث تشدید سردردشان شود ، نباید از نقش سایر عوامل در بروز میگرن چشم پوشی کرد .

مکمل منیزیم

نقش مکمل های منیزیم برای پیشگیری از میگرن چگونه است ؟

برخی سازمانها ، مانند انجمن سردرد کانادا ، مصرف مکمل منیزیم را به عنوان یک عامل پیشگیری از میگرن در بزرگسالان توصیه می کنند. این انجمن مصرف روزانه یک دوز 600 میلی گرمی منیزیم به شکل ( منیزیم سیترات ) را پیشنهاد می کند.

از طرف دیگر ، در سایر کشور ها مانند انجمن سردرد آمریکا و آکادمی علوم مغز و اعصاب آمریکا در دستورالعملهای خود در سال 2012 مصرف مکمل منیزیم را به عنوان مکملی که شاید بتواند در پیشگیری از میگرن موثر باشد معرفی می کند اما در مورد دوز مصرفی آن توصیه ای نمی کند.

این اختلاف نظر به این دلیل است که در مطالعات علمی که مکمل منیزیم را در پیشگیری از میگرن مورد بررسی قرار داده اند ، از دوزهای مختلفی استفاده شده است . بنابراین تشخیص دقیق اینکه منیزیم با چه دوزی برای جلوگیری از میگرن مورد نیاز است ، دشوار است و احتمالاً بسته به میزان کمبود از شخصی به شخص دیگر بستگی دارد .

نحوه استفاده از مکمل منیزیم برای میگرن

افراد مبتلا به میگرن می توانند از انواع اشکال دارویی منیزیم از جمله  اکسید منیزیم به صورت قرص استفاده کنند .

از طرف دیگر ، اگر شخصی در جذب آن مشکل داشته باشد ، ممکن است پزشک 1-2 گرم سولفات منیزیم را به صورت داخل وریدی برایش تجویز کند.

اشکال دیگر منیزیم عبارتند از :

  • کربنات منیزیم
  • کلرید منیزیم
  • سیترات منیزیم

بدن انواع منیزیم را با سرعت های مختلف جذب می کند . به طور طبیعی بدن منیزیم را به سختی جذب می کند مگر اینکه آن را به صورت مکمل با چیز دیگری همراه کنند . معمولا مکمل های منیزیم حاوی مواد دیگر، مانند اسیدهای آمینه هستند ، که هم بهتر جذب شوند و هم فواید سلامتی بیشتری برای فرد به همراه داشته باشند .

عوارض مصرف مکمل منیزیم برای درمان میگرن

دل پیچه و اسهال به دنبال مصرف زیاد مکمل منیزیم

مکمل های منیزیم معمولا به خوبی توسط افراد تحمل می شود با این وجود ، مصرف بیش از حد مکمل های منیزیم می تواند عوارض جانبی از جمله اسهال ، دل پیچه و استفراغ ایجاد کند.  علاوه بر این ، مصرف مکمل منیزیم در افراد با مشکلات کلیوی می تواند منجر به افزایش سطح سرمی منیزیم شود ، که این مساله می تواند منجر به مشکلات جدی تری مانند مشکلات تنفسی یا ضعف فرد شود .

به این نکته توجه داشته باشید که مصرف منیزیم به طور طبیعی و از طریق غذاهای حاوی آن باعث افزایش شدید سطح سرمی منیزیم و ایجاد عوارض نمی شود .

اگر فردی به دلیل استفاده از مکمل منیزیم دچار اسهال شود ، باید مصرف آن را قطع کند و بدن خود را آبرسانی کند .

افراد همچنین باید از مصرف مکمل های منیزیم در کنار نوعی آنتی بیوتیک موسوم به آمینوگلیکوزیدها خودداری کنند. مصرف همزمان این مواد می تواند باعث ضعف عضلات و مشکلات دیگر شود .

منیزیم همچنین می تواند در چگونگی جذب آنتی بیوتیک ها در بدن اختلال ایجاد کند . بنابراین فرد باید حداقل 2 ساعت قبل یا 4 تا 6 ساعت پس از مصرف این مکمل ها آنتی بیوتیک خود را مصرف کند .

منیزیم همچنین می تواند فشار خون را کاهش دهد . بنابراین افرادی که از داروهای فشار خون بالا استفاده می کنند نباید همزمان از مکمل های منیزیم نیز استفاده کنند ، چراکه ممکن است در معرض خطر افت فشار خون قرار بگیرند و فشار خون پایین می تواند به شدت خطرناک باشد .

مصرف بیش از حد منیزیم در بدن می تواند منجر به عوارض جانبی شدید شود ، از جمله :

  • ضربان قلب نامنظم
  • کند شدن تنفس
  • کما

مکمل های منیزیم همچنین ممکن است در برخی بیماری ها باعث ایجاد عوارض جانبی شود . بیماری هایی مانند :

  • اختلالات خونریزی
  • دیابت
  • مشکلات کلیه از جمله نارسایی کلیه
  • شرایط دستگاه گوارش ، مانند بیماری التهابی روده (IBD) یا عفونت معده

زنان باردار نیز قبل از مصرف مکمل منیزیم نیز باید حتما با پزشک خود مشورت کنند. آنها همچنین باید از مصرف دوز بالای سولفات منیزیم به صورت داخل وریدی خودداری کنند ، زیرا ممکن است باعث نازک شدن استخوان در جنین در حال رشد شود .

بنابراین درست است که منیزیم یک ماده معدنی طبیعی است اما اگر سابقه بیماری خاصی دارید بسیار مهم است که قبل از مصرف مکمل منیزیم حتما با پزشکتان صحبت کنید و تحت نظر پزشک و یا مشاور تغذیه خود از این مکمل برای کنترل میگرن استفاده کنید .

نقش رژیم های غذایی غنی از منیزیم برای درمان میگرن

نقش رژیم های غذایی غنی از منیزیم برای درمان میگرن

برخی از متخصصان پیشنهاد می کنند به جای مصرف انواع مکمل ها ، مصرف منیزیم را از طریق رژیم غذایی خود افزایش دهید ، بیشتر به این دلیل که شواهد علمی قوی در تاثیر مصرف مکمل منیزیم برای درمان و یا پیشگیری از میگرن در دسترس نیست . همچنین ، در مطالعات مشخص نشده است که مصرف چه دوزی از مکمل منیزیم به طور قطع می تواند کمک کننده باشد .

مواد غذایی حاوی منیزیم عبارتند از :

  • انواع آجیل بخصوص بادام
  • لوبیا سیاه و سفید و عدس
  • غلات
  • ادویه جات
  • کاکائو
  • چای و قهوه
  • سبزیجات برگ سبز
  • آووکادو
  • دانه هایی مانند دانه کدو تنبل
  • بادام ها
  • ماهی خال مخالی ، ماهی تن و پولاک
  • ماست کم چرب یا کفیر
  • موز
  • انجیر
  • شکلات تیره

متوسط مصرف روزانه منیزیم توصیه شده برای خانم ها 310-320 میلی گرم  و برای آقایان 400-420 میلی گرم می باشد .

به دنبال رعایت یک رژیم غذایی سرشار از منیزیم شما از یک رژیم غذایی سالم هم تبعیت می کنید . غذاهای غنی از منیزیم فیبر زیادی دارند ، در این رژیم غذایی استفاده از مواد غذایی ناسالم مانند انواع تنقلات ، نان سفید ، غذاهای آماده و فست فود باید به شدت محدود شود . بنابراین یکی دیگر از مزایای استفاده از رژیم غذایی غنی از منیزیم مبارزه با چاقی است و جالب است بدانید بر اساس مطالعه ­های اخیر، چاقی می تواند بر  شدت ، تعداد و طول مدت حمله­ های میگرنی تاثیرگذار باشد .

سردرد کودکان

آیا منیزیم در کنترل سردردهای میگرنی کودکان هم موثر است ؟

متاسفانه شواهد علمی مبنی بر تاثیر مثبت مصرف منیزیم در کودکان مبتلا به میگرن بسیار محدود است . به عبارت دیگر ، مطالعات زیادی در مورد تاثیر منیزیم روی پیشگیری از میگرن در کودکان وجود ندارد و مطالعاتی هم که انجام شده حاکی از اثربخشی کامل آن نیست .

صرف نظر از این عدم قطعیت ، حتماً در مورد مصرف هر نوع مکمل منیزیم و یا تغییر در رژیم غذایی کودک حتما با پزشک کودک خود صحبت کنید . همچنین آگاه باشید که اگر دکتر برای کنترل سردرد کودک شما مکمل منیزیم تجویز کرد ،حتما استفاده کنید چرا که به تشخیص پزشک مصرف مقدار مناسب این مکمل ممکن است به کاهش سردرد کودک کمک کند .

نتیجه گیری :

اگر اخیراً مبتلا به میگرن شده اید ، منطقی است که در مورد احتمال کمبود منیزیم با پزشک خود صحبت کنید . و اگر قرار است بین مصرف مکمل و یا رژیم غذایی سرشار از منیزیم یکی را انتخاب کنید ، انتخاب یک رژیم غذایی سالم و غنی از منیزیم بسیار عاقلانه تر است . داشتن یک رژیم غذایی سرشار از منیزیم علاوه بر مزایای سلامتی مانند مبارزه با چاقی ، ممکن است به کنترل و درمان میگرن شما نیز کمک کند .

منبع :

verywellhealth.com

medicalnewstoday.com

 

 

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها