با مزایا و معایب شیر کامل آشنا شوید

شیر کامل ممکن است چربی بالایی داشته باشد اما یک لیوان از آن مواد مغذی زیادی را نصیب بدنتان می کند حتی بیشتر از یک لیوان از انواع آب میوه ها .

در  یک برنامه غذایی نرمال و استاندارد  توصیه بر این است که مصرف لبنیات پرچرب از جمله شیر کامل محدود شود . اما ممکن است گاهی شما دلتان بخواهد یک لیوان شیر پرچرب بنوشید . باید بدانید شیرپرچرب در کنار معایبی که دارد ، منافعی نیز برای سلامتی بدن دارد . اجازه دهید با هم با بیشتر با معایب و مزایای شیر کامل آشنا شویم.

 

مزایا :

 

مزایا و معایب شیر کامل

 

شیر کامل غنی از انواع ویتامین هاست

یک فنجان شیر کامل بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تامین می کند حتی بیشتر از انواع آبمیوه ها . یک فنجان شیر کامل 5 درصد میزان توصیه شده انواع ویتامین ها را برای بدن تامین می کند . شیر کامل منبع خوبی از ریبوفلاوین (ویتامین ب2 ) است و نوشیدن یک فنجان از آن 20 درصد نیاز روزانه شما به این ویتامین را تامین می کند . شیر کامل همچنین منبع ویتامین ب 12 محسوب میشود . جالب است بدانید ویتامین ب 12 سطح ترکیبی در خون به نام هموسیستئین را کاهش میدهد . افزایش سطح هموسیستئین خون با حملات قلبی و انواع سکته ها مرتبط است .

 

شیر کامل سرشار از انواع مواد معدنی است

نوشیدن یک فنجان شیر کامل یکی از بهترین راههای دریافت مقادیر کافی کلسیم و سایر مواد معدنی و مینرالها در برنامه غذایی روزانه است به طوری که 30 درصد نیاز روزانه افراد به کلسیم را تامین می کند . شیر کامل همچنین منبع خوبی از انواع مینرال ها مثل سلنیوم و پتاسیم و فسفر است . همچنین حاوی مقادیر توجهی از روی و منیزیم است. فسفر، موجود در شیر به همراه کلسیم برای حفظ سلامت استخوان ها و دندان هایی سالم و محکم به کمک شما می آید.

 

شیر کامل منبع پروتئین است

شیر کامل به عنوان منبع خوبی از پروتئین مطرح است که شامل تمام نه اسید آمینه میشود . اسیدهای آمینه مسئول تولید و نگهداری عضلات لاغر هستند . با توجه به  تحقیقات، پروتئین موجود در شیر کامل عضلات را با سرعت بیشتری از پروتئین سویا میسازد . یک فنجان شیر کامل می تواند به اندازه 8 گرم پروتئین را برای شما فراهم کند .

 

مزایا و معایب شیر کامل

 

معایب :

 

شیر کامل سرشار از چربی است

یک فنجان شیر کامل شامل 8 گرم از کل چربی است، که نیمی از این چربی ها چربی های اشباع هستند.همانطور که میدانید چربی های اشباع به عنوان چربی های بد در نظر گرفته می شوند و می توانند تاثیر منفی بر روی قلب شما داشته باشند. آنها می توانند شریان ها را مسدود و باعث افزایش سطح کلسترول بد شما شوند این در حالی است که سطح کلسترول خوب بدن را کاهش می دهند . به همین دلیل مصرف شیر کم چرب بیشتراز شیر کامل توصیه می شود .

 

 

شیر کامل کالری زیادی دارد

شیر کامل ممکن است یک انتخاب خوب برای کسانی که مراقب وزن خود هستند نباشد زیرا شامل مقدار زیادی کالری است. یک فنجان شیر گاوی حاوی 167.8 کالری است در حالیکه یک فنجان شیر بوفالو حاوی 285.5 کالری می باشد . 57 درصد کالری حاصل از چربی های شیر کامل از چربی های اشباع و بقیه آن از چربی های غیر اشباع با یک پیوند دوگانه و  چربی های غیر اشباع با چندین پیوند دوگانه است.

 

چند لیوان شیر لازم است هر روز بنوشیم؟

  • کودکان بین 3-12 سال سن برای سلامت استخوان ها و دندان های خود نیاز به نوشیدن مقادیر کافی شیر کامل در طول روز دارند . آنها باید هر روز سه لیوان شیر کامل بنوشند.
  • بزرگسالان نیز باید حداقل 2 فنجان شیر کامل هر روز در رژیم غذایی روزانه شان داشته باشند . با این حال، اگر شما اضافه وزن دارید  و یا چربی خونتان بالاست بهتر است از لبنیات کم چرب یا شیر بدون چربی استفاده کنید .
با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جانان
جانان
3 سال قبل

سلام و خسته نباشین،ب کودک ۲/۵ساله میشه شیر پرچرب یا کامل داد؟یا کم چرب براش خوبه؟