به جای قند و شکر شیره بخوریم یا عسل ؟

آیا مصرف شیره به دلیل طبیعی بودن آن بهتر از قند و شکر است ؟

آیا مبتلایان به دیابت می توانند از شیره استفاده کنند ؟ شیره مغذی تر است یا عسل ؟ آیا قند شیره رژیمی است ؟

همانطور که میدانیم قند و شکر جزو گروه قند های ساده طبقه بندی می شوند که به سرعت و از بدو ورود به دهان شروع به جذب شدن می کنند و به همین دلیل باعث افزایش سریع و ناگهانی قند خون می شوند . علت اینکه به افراد دیابتی که در اثر تزریق زیاد انسولین دچار علائم هیپو گلیسمی یا افت قند خون می شوند و یا افرادی که در اثر فعالیت های جسمانی شدید به اصطلاح قندشان می افتد سریع آب قند می دهند .

اما شیره میوه هایی چون انگور، توت و خرما و انجیر اینگونه نیستند یعنی در مقایسه با قند و شکر علاوه بر قندهای ساده و زود جذب حاوی انواع قندهای پیچیده و دیر جذب نیز هستند و به همین علت قند خون را به تدریج بالا می برند . اما این توجیه خوبی برای مصرف بی رویه آنها نیست چون استفاده زیاد از حد انواع شیره ها می تواند شما را  چاق کند !

همچنین افراد دیابتی باید توجه کنند مصرف شیره می تواند تعادل قند خونشان را به هم بزند و آنها را دچار مشکل کند لذا مصرف شیره ها در افراد دیابتی باید بسیار کم و با احتیاط باشد .

 

مضرات قند و شکر

به جای قند و شکر شیره بخورید

شیره ها کمتر از قند و شکر مراحل تصفیه را گذرانده اند و به همین علت حاوی مواد مغذی بیشتر و مقداری فیبر گیاهی هستند ، بنابراین می توان آنها را جایگزین قند و شکر مصرفی روزانه کرد .

حواستان باشد شیره چاق کننده است

شیره ها در حجم کم کالری بالایی دارند و به همین علت می تواند برای افراد لاغر و یا بچه های کم وزن مفید باشد . اما مصرف بالای آن در افراد دارای اضافه وزن و چاق ، مبتلایان به فشار خون و چربی خون بالا ، افراد دیابتی توصیه نمی شود .

شیره چاق کننده است

چرا وقتی زیاد شیره میخوریم دچار حالت تهوع و دلزدگی می شویم ؟

شاید شما هم تجربه کرده باشید ما میتوانیم به راحتی و بدون احساس ناراحتی و دلزدگی حجم زیادی از انواع قندهای ساده مثل انواع نوشابه ها یا شربت ها را بدون توجه به میزان قند و شکر آنها مصرف کنیم اما اگر بخواهیم به همین میزان شیره میوه ها ، خرما و یا میوه های شیرین را بخوریم حالمان بد می شود و به اصطلاح دلمان را می زند .

علت این مسئله وجود مقادیری مواد فیبری در این مواد غذایی است ، که این فیبرها جلوی اشتهای کاذب ما را می گیرند و اجازه نمیدهند ما بیش از اندازه از این مواد غذایی استفاده کنیم و به همین دلیل در صورت مصرف زیاد آنها دچار حالت تهوع و دلزدگی می شویم .

 

عسل بهتر است یا شیره ؟

عسل بهتر است یا شیره ؟

اگر عسل طبیعی تک گل گیرتان آمد این عسل به دلیل خواص درمانی زیادی که دارد و به دلیل اینکه نسبت به انواع شیره ها حرارتی ندیده است از خواص تغذیه ای بیشتری برخوردار است و مصرف آن بر مصرف شیره ارجحیت دارد .

با این حال در مصرف این نوع عسل هم نمی توان زیاده روی کرد ، چون کالری بالایی دارد و چاق کننده است . به خصوص افراد دیابتی نمی توانند به دلیل طبیعی بودن و مغذی بودن این نوع عسل در مصرف آن زیاده روی کنند زیرا مصرف بالای آن می تواند باعث افزایش قند خونشان شود .

اما متاسفانه اکثر عسل هایی که در بازار موجود است عسل های طبیعی نیستند یعنی زنبور علاوه بر شهد گل ها از شربت ها و شکری که زنبوردارها در کنار کندوها قرار می دهند تغذیه می شوند و عسل تولید می کنند و این مساله باعث می شود این نوع عسل ها شکر زیادی داشته باشند .

حتی ممکن است تقلباتی در این مورد هم صورت گیرد و افراد سودجو با ترکیب شکر و گلوکز تجاری و اسید سیتریک و اسانس و دیگر افزودنی ها عسل تقلبی تولید کنند که مصرف آن فوق العاده برای همه افراد بخصوص افراد دیابتی مضر است .

آشنایی با چند روش برای تشخیص عسل طبیعی

  1.  انگشت خود را داخل عسل فرو کنید . اگر قوام عسل به سمت بالا آمد نشان دهنده با کیفیت بودن عسل است و اگر به سمت پایین رفت نشانه کیفیت کم عسل است .
  2. عسل خوب شکرک می زند . شکرک زدن عسل به خاطر آنزیم دیاستاز زنبور عسل است که نشانه طبیعی بودن عسل است .
  3. عسل را بو کنید . بوی نبات از عسل طبیعی به مشام نمی رسد .
  4. در اطراف ظرف عسل تهیه شده از نبات حاله ای سفید رنگ تشکیل می گردد .

در مورد خلوص عسل بهترین روش انجام آزمایش و اندازه گیری قند آن می باشد ولی انجامش برای عامه مردم امکان پذیر نیست لذا با همین روشهای ساده تقریبی میتوانید عسل خوب را تشخیص دهید .

منبع :

تبیان

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علا
علا
1 سال قبل

آقای فلاح
آقای فلاح
1 سال قبل

چه خوب راحت مینوان نظر گذاشت سپاس از روند ساده

آقای فلاح
آقای فلاح
1 سال قبل

سپاس از لطف بسیار بسیار زیاد شما و مطلب مفید و کاربردی و جالب شما دمتون گرررررررم ممنون از انرژی گذاشته شده برای ایجاد محتوا سرتون سلامت و پر از ایده های بیشترممنون

احمد
احمد
3 سال قبل

عالی و مفید بود