قند های طعم دار برای سلامتی مضر است؟

مدتی است که نسل جدیدی از قندهای حبه‌ای با طعم های مختلف از طعم نعنا و زعفرانی گرفته تا دارچین و لیمو عمانی به عنوان قند های طعم دار وارد بازار شده است . این قندها بنا به ادعای عرضه‌کنندگان آن خواص مختلف تغذیه‌ای ، رژیمی و حتی درمانی دارد، اما براستی قندهای طعم‌دار خاصیت دارد؟ آیا قند حبه خرما رژیمی است؟ مضرات این قندها چه میزان است؟

پایه اصلی قند های طعم دار مثل قند سفید از شیرابه نیشکر و چغندر قند پس از طی مراحلی استخراج شده و تنها تفاوت آن با قند سفید در مواد یا ترکیباتی است که به‌عنوان طعم و رنگ به آن افزوده می‌شود . حال اگر رنگ و اسانس اضافه شده به این قندها شیمیایی باشد ، هیچ خاصیتی را نمی‌توان به آن نسبت داد .

حتی اگر فرض کنیم همه این قندها حاوی عصاره گیاهان دارویی یا کنسانتره تغلیظ شده میوه‌ها باشد ، نمی‌توانیم برای رسیدن به خاصیت این مواد ، قند زیادی مصرف کنیم .

قندهای رنگی ؛ دشمن سلامتی

طبق تحقیقات انجام شده، تاثیر رنگ‌های شیمیایی بر بدن به گونه‌ای است که می‌تواند با تکثیر بیش از اندازه سلول‌ها در بلند‌مدت، موجب ایجاد انواع تومورهای خوش‌خیم و بدخیم شود و زمینه ابتلا به سرطان را فراهم سازد . اختلالات رفتاری، واکنش‌های شدید آلرژیک ، بیش‌فعالی ، عقب‌افتادگی ذهنی و سقط جنین از پیامدهای خطرناک استفاده از این نوع خوراکی‌هاست .

قندهای طعم دار
قند های طعم دار

باید به این نکته توجه کنیم که استفاده بیش از حد از خوراکی‌های رنگی در زمان طولانی و مستمر توصیه نمی‌شود زیرا اغلب افزودنی‌های سنتزی روی دو سیستم سم‌ زدای بدن ـ یعنی کلیه و کبد ـ بیشتر از سایر اندام‌ها تاثیر سوء دارد و شدت تاثیر آن در کودکان ، زنان باردار و سالمندان نیز خیلی بیشتر از سایر گروه ها است .

متاسفانه باید بدانیم برخی رنگ‌های افزوده شده به تنقلات یا قندهای فله‌ای طعم‌دار غیر خوراکی بوده و در صنعت برای رنگ کردن پارچه و الیاف مصنوعی استفاده می‌شود .

قندهای میوه ای جایگزین مناسب قندهای طعم دار

علاوه بر قند های طعم‌ داری که پایه اصلی آنها قند سفید حبه است ، به تازگی میوه‌هایی چون زردآلو ، آلو ، کیوی ، انبه و… به شکل و سایز حبه قند عرضه می‌شود اگر این حبه ها تنها از گوشت میوه بدون شکر و مواد نگهدارنده و در یک محیط کاملا بهداشتی تهیه شده باشند میتواند جایگزین مناسبی برای انواع قندهای سفید و طعم دار باشد .

اما اگر به صورت فله‌ای و خارج از نظارت وزارت بهداشت عرضه ‌شود احتمال آلودگی این محصولات به کپک ، گرد و خاک محیط و قطرک‌های بزاقی افراد بسیار زیاد است . از طرفی، نشستن میوه‌ها قبل از فرآوری هم بر بار میکروبی محصول تا حد زیادی می‌افزاید .

قند حبه‌ای خرما رژیمی نیست

قند خرما
قند خرما

مدتی است مغازه های عرضه فرآورده‌های خرما، حبه قندهای فله‌ای قهوه‌ای رنگی عرضه میکنند که بنا به ادعای فروشندگان از قند خرما تهیه شده و رژیمی است ، اما بهتر است بدانید قند خرما بیشتر به شکل مایع تولید می‌شود و این  قند از نوع گلوکز و فروکتوز بوده و مانند ساکارز موجود در قند سفید حبه‌ای ، قابلیت کریستاله و حبه شدن ندارد .

این قند هم مثل سایر قندها و شیرینی جات برای افراد چاق و بیماران دیابتی محدودیت مصرف دارد و از نظر میزان کالری با قند و شکر سفید تصفیه شده تا حدودی برابری می‌کند .

به گفته متخصصان، این قندهای حبه ای باصطلاح تهیه شده از خرما یا از شکر قهوه‌ای تصفیه نشده که حاصل از پخت سوم کارخانجات قند سازی است​ تهیه می‌شود یا این‌که برخی تولید کنندگان غیرمتعهد در زمان تهیه قند سفید کله ، مقداری شیره خرما روی آن می‌ریزند و سپس آن را حبه می‌کنند . این قند به هیچ وجه رژیمی نیست .

پس لطفا در درجه اول مصرف قند سفید و قند های طعم‌ دار را به حداقل برسانید و اگر مجبور به تهیه آن شدید حتما هنگام خرید ، به نام و نشانی کارخانه تولید‌کننده ، مجوز بهداشت و تاریخ مصرف محصول توجه کنید .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها