قرص ال آرژنین – مزایا ، عوارض جانبی ، دوز مصرف

مزایای سلامت و اثرات جانبی قرص ال آرژنین

L-arginine یک اسید آمینه است که به ساخت پروتئین در بدن کمک می کند . این اسید آمینه را می توان به طور طبیعی از طریق رژیم غذایی به دست آورد و یا به صورت قرص ال آرژنین و مکمل های غذایی آن را دریافت کرد .

غذاهای غنی از L-آرژینین شامل : پروتئین های گیاهی و حیوانی مانند محصولات لبنی، گوشت، مرغ، ماهی و آجیل می باشند .مکمل Arginine

ال آرژنین بدن را از آمونیاک (یک محصول پسماند) رها می کند و با این کار به پاکسازی کبد کمک می کند . همچنین باعث تحریک و آزاد سازی انسولین و افزایش حساسیت سلول های بدن نسبت به انسولین می شود . علاوه بر این ، بدن شما با استفاده از آرژنین ، اکسید نیتریک (ترکیبی است که رگهای خونی را شل میکند) را تولید می کند .

اگر چه برخی مطالعات نشان می دهد که L-arginine ممکن است برای برخی از شرایط سلامتی مفید باشد ، اما تحقیقات دیگر نشان می دهد که ال آرژنین ممکن است اثرات مضری بر روی سلامت برخی افراد داشته باشد .

فواید سلامتی ال آرژنین برای بدن

برخی از طرفداران ادعا می کنند که این اسید آمینه با بهبود جریان خون بدن ، ممکن است به بهبود بیماری های قلبی ، مانند درد قفسه سینه ( آنژین ) ، فشار خون بالا ، گرفتگی و ضعف عضلات پا و به علت ضعف شریانی  ( یک بیماری شناخته شده به عنوان لنگش متناوب ) ، و اختلال نعوظ ( ED ) کمک کند .

برخی از افراد معتقدند استفاده از آرژنین می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن ، بهبود عملکرد ورزشی ، کوتاه شدن زمان بهبودی بعد از عمل های جراحی ، و افزایش سرعت کاهش وزن شود . همچنین برخی از افراد برای افزایش توده و حجم عضلات از قرص ال آرژنین به عنوان مکمل در ورزش هایی نظیر بدن سازی نیز استفاده می کنند .

همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه L-arginine ممکن است به درمان و بهبودی  سیستیت بینابینی و پره اکلامپسی کمک کند .

چندین آزمایش بالینی برای بررسی مزایای احتمالی قرص ال آرژنین انجام شده است که در این قسمت نتایج برخی از تحقیقات شده را با هم نگاه می کنیم :

تاثیر قرص ال آرژنین بر اختلال نعوظ یا ED

برخی تحقیقات به بررسی این موضوع پرداخته اند که آیا مصرف مکمل های L-arginine ممکن است برای مردان با اختلال نعوظ ( Erectile Dysfunction ) مفید باشد ؟  L-آرژینین با افزایش اکسید نیتریک باعث شل شدن عضلات اطراف رگ های خونی آلت تناسلی می شود . در نتیجه ، عروق خونی آلت تناسلی گشاد شده و با افزایش جریان خون ، به ایجاد و حفظ حالت نعوظ کمک می کند .

به عنوان مثال، در یک مطالعه که در سال 2017 در مجله Andrology منتشر شد ، سطح L-arginine و L-citrulline ( یک نوع اسید آمینه ) در افراد مبتلا به اختلال نعوظ اندازه گیری شد . محققان دریافتند که سطوح هر دو اسید آمینه در مردان مبتلا به اختلال نعوظ پایین تر از افراد بدون ED است .

تاثیر مکمل L-arginine بر بیماری قلبی

در گذشته باور بر این بود که ال آرژنین می تواند از قلب محافظت کند و مصرف مکمل آن به نفع افراد مبتلا به بیماری های قلبی است . اما یک مطالعه که در مجله انجمن پزشکی آمریکا در سال 2006 منتشر شد نشان داد مکمل آرژنین نمی تواند سفتی عروق خونی را کم کرده و عملکرد قلب افراد 60 ساله یا مسن تر را که حمله قلبی کرده اند بهبود بخشد . علاوه بر این ، محققان دریافتند که ” آرژینین ممکن است با افزایش مرگ و میر پس از انفارکتوس در ارتباط باشد ”

تحقیقات بیشتر نشان داد که مکمل آرژنین می تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد . بنابراین بهتر است افرادی که ناراحتی قلبی دارند از مکمل آرژنین استفاده نکنند .

رژیم درمانی

مصرف قرص ال آرژنین در ترکیب با اسید چرب امگا 3 و نوکلئوتیدها برای کاهش مدت زمان بهبودی ، محافظت در برابر عفونت ها و بهبودی زخم پس از اعمال جراحی مورد بررسی قرار گرفته است . همچنین مصرف این مکمل در ترکیب با سایر مکمل ها می تواند برای افزایش حجم توده بدن در افراد مبتلا به سرطان استفاده شود .

دوز مصرف قرص ال آرژنین

عوارض جانبی مکمل ال آرژنین

قرص ال-آرژینین می تواند باعث ایجاد عوارض جانبی از جمله سوء هاضمه ، تهوع ، سردرد ، نفخ ، اسهال ، نقرس ، اختلالات خونی ، آلرژی ، التهاب راه های هوایی ، بدتر شدن علایم آسم ، کاهش حساسیت به انسولین و فشار خون پایین شود .

دوزهای بالای ال-آرژینین می تواند اسید معده را افزایش دهد ، بنابراین ممکن است باعث سوزش سر دل ، زخم معده شود . همچنین عوارض گوارشی ناشی از مصرف سایر داروها را بدتر کند . علاوه بر این، ال آرژنین ممکن است علائم افراد مبتلا به تبخال را تشدید کند .

ال-آرژینین ممکن است با برخی از داروها ، مانند داروهای ضد فشار خون ، داروهای دیابت ، یا داروهایی که برای درمان اختلال نعوظ استفاده تداخل ایجاد کند . اگر دیابت یا بیماری قلبی دارید ، از مصرف قرص L-آرژینین اجتناب کنید . برخی مطالعات نشان داده اند که استفاده طولانی مدت مکمل L-arginine ممکن است حساسیت به انسولین را کاهش دهد .

مثل بسیاری از مکمل های دیگر ،  L-arginine باید در زنان باردار ، مادران شیرده ، کودکان و افرادی که بیمار هستند و دارو استفاده می کنند با احتیاط و تحت نظر پزشک مصرف شود .

نحوه مصرف و دوز مجاز قرص ال آرژنین

هیچ استاندارد توصیه شده ای برای دوز مناسب L-arginine در همه افراد وجود ندارد . دوز مناسب برای شما ممکن است به عواملی از قبیل سن ، جنسیت و تاریخچه پزشکی شما بستگی داشته باشد .

در تحقیقات دوزهای مختلف L-آرژینین برای بررسی اثر آن بر شرایط مختلف مطالعه شده است . به عنوان مثال ، برای درد قفسه سینه ، بهتر است یک دوز از 2 تا 6 گرم سه بار در روز تا یک ماه استفاده شود . یا برای اختلال نعوظ ، دوز 5 گرم در روز توصیه شده است . همچنین در مطالعات بررسی فشار خون بالا ، یک دوز از 4-24 گرم در روز برای 2-24 هفته استفاده شده است .

برای دریافت مشاوره شخصی ، حتما با پزشک یا مشاور تغذیه خود تماس بگیرید .

منابع غذایی آرژنین
منابع غذایی آرژنین

L-آرژینین و رژیم غذایی

در اغلب موارد ، بدن مقدار کافی از L-arginine را برای خود حفظ می کند . با این حال ، در شرایطی مثل سوختگی های شدید ، عفونت ها ، و جراحات ممکن است بدن از آرژنین خالی شود . در این شرایط ، لازم است برای تامین نیاز و برطرف کردن کمبود از مکمل و قرص ال آرژنین استفاده شود .

L-arginine در غذاهایی که مصرف می کنید ، از جمله گوشت قرمز ، مرغ ، ماهی ، عدس و محصولات لبنی یافت می شود . سعی کنید برای تامین این اسید آمینه به رژیم غذایی خود مرغ ، بوقلمون ، گوشت گاو ، سویا ، تخم کدو تنبل ، بادام زمینی ، عدس ، میگو ، اسفناج یا جلبک دریایی را اضافه کنید .

باز هم تاکید می کنم با توجه به تحولات تحقیقاتی در رابطه با L-آرژینین و بیماری های قلبی ، از مصرف خودسرانه مکمل های آرژنین پرهیز کنید مگر اینکه ابتدا در مورد مزایا و خطرات احتمالی آن با پزشک خود مشورت کنید .

منبع :

The Health Benefits of L-Arginine

 

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
31 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیر
امیر
1 سال قبل

سلام بعد از مصرف ال ارژینین قطره ای دچار اسهال میشم قطش کنم ‌‌‌یا چی….
چند روز یک بار بخورم..

Mehdi
Mehdi
1 سال قبل

سلام من یه پسر ۱۷ ساله هستم ۱۹۰ هم قدم هست برای افزایش ق قرص ال آرژنین ۱۰۰۰
گرفتم ولی یکی از دوستان به من گفت که رگت های بدنت رو تو این سن گشاد میکنه آیا درسته ؟

..
..
1 سال قبل

سلام خواستم سوال بپرسم برای افزایش قد چه زمانی از روز قرص ال ارژنین ۱۰۰۰ بخورم که تاثیر بهتری داشته باشه و برای چند روز استفاده کنم

MAHDIYAR
MAHDIYAR
1 سال قبل

سلام خانم
ببخشید من میخاستم بدونم من که این قرصو با شیر میخورم تاثیرش از بین نمیره با شیر؟ 🥺

رضا ظهیری
رضا ظهیری
1 سال قبل

سلام من نقرس دارم و البته قبلا دیابت و فشار خون داشتم که درمان شده با ورزش الحمدلله مربی ام گفته برای مسایل جنسی و عضله سازی آرژنین و تریمولوس مصرف کنم ایراد نداره که ؟؟

AAA
AAA
1 سال قبل

سلام، آیا مصرف همزمان ال آرژنین با قرص جینسینگ تداخل یا مشکلی داره؟ من از جینسینگ برای تقویت کلی بدن و انرژی برای کار کردن و ورزش استفاده میکنم. و سوال دومم هم اینه که من مبتلا به کبد چرب هستم، آیا ال آرژنین و جینسینگ برام ضرر دارن؟

ماهنی
ماهنی
1 سال قبل

سلام .من معمولا سالی چند بار تبخال میزنم مصرف این کپسول چه نقشی در بروز یا تشدید تبخال میتونه داسته باشه؟ لطفا راهنمایی بفرمایید

فربد
فربد
1 سال قبل

سلام من به تازگی یکی از کلیه،هامو اهدا کردم .
بدنسازیمو مجدد شروع کردم .
ایا،میتونم آرژنین،و وی و گلوتامین استفاده کنم اما با،مقدار خیلی کم ؟؟؟

امیر
امیر
1 سال قبل

سلام ببخشید برادر من 14 سالشه و برای افزایش قد این دارو رو مصرف میکنه از حدود 4 ماه پیش مصرف این دارو رو شروع کرده
ولی الان حدود یک ماه هست که استخوان قفسه سینه اش در سمت راست بدنش برآمده شده یعنی حجم استخوان در سمت راست قفسه سینه اش از سمت چپ بزرگتر شده ممکن هست که دلیلش مصرف این دارو باشه؟

محمد
محمد
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر
من ارژنین رو صبح وشب ۵۰۰میلی گرم مصرف میکنم که. روی هم میشه۱۰۰۰گرم در روز
،۱۸۰قدم هست ۱۶سالمه و بخاطر این در رو نوبت میخورم که داعم در بدنم باشه اون قرص ، ورزش هم میکنم ،ژنتیک خوبی هم دارم،خواستم بپرسم قدم تا۱/۹۰میرسه؟

M.S
M.S
2 سال قبل

سلام عزیز وقتتون بخیر

ممنون میشم برای دوز ۵۰۰ ال آرژنین برای بدنسازای استفاده میکنم تایم مصرفشو بفرمایید.

مرضیه
مرضیه
2 سال قبل

سلام، دختر من 12 سالشه، قد 144،وزن 50 کیلو برای رشد قدی مکمل ال ارژنین را معرفی کرده اند. دوز مصرفی ال ارژنین برای دخترم چقدر هست؟

نازنین
نازنین
2 سال قبل

سلام من ۱۷ سالمه قدم ۱۶۵ هستش وزنمم ۴۹ از اندامم رازی نیستم خاستم بپرسم ال ارژنین تو چاقی موثره؟

.....
.....
2 سال قبل

با سلام و احترام وقت شما بخیر
خانمی ۲۷ ساله با قد ۱۶۳ و وزن ۵۲ با اسکلت ظریف هستم که راکوتان مصرف میکنم میخواستم از حضورتان بپرسم که مصرف ال آرژنین ضرری دارد؟ممکن است تا یک یا دو سانت افزایش قد داشته باشم

درسا
درسا
3 سال قبل

سلام من یک دخترم ۱۲ سالمه قدم ۱۶۰ و وزنم۵۳ و هنوز به بلوغ نرسیدم می خواستم بدونم من قدم برای سنم مناسب هست؟و می تونم من می خوام در بزرگسالی قدم حداقل ۱۷۰ سانت باشه و مادر و پدرم هردو قد بلند هستن آیا قدم ۱۷۰ میشه اگه نمیشه چیکار کنم میشه؟

مریم
مریم
3 سال قبل

سلام من یک دخترم و ۱۶سالمه ..قدم ۱۵۳ و وزنم ۴۰است و نسبت ب بقیه همسن و سالام بسیار کوتاه قد و لاغر هستم و از این قضیه رنج میبرم میخواستم بدونم با خوردن چه دارویی میتونم افزایش وزن و قد داشته باشم ؟؟ آیا با خوردن ال آرژانتین و زینک میشه ب افزایش این دو کمک کرد؟؟؟ خیلی ممنون میشم اگه کمکم کنید …..