فایده آنتی اکسیدان ها برای بدن چیست ؟

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که از بدن در برابر خطرات ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند . رادیکال های آزاد از طریق مواد شیمیایی که در محیط اطراف ما وجود دارند، آلودگی هوا ، امواج الکترومغناطیسی و حتی در نتیجه واکنش هایی شیمیایی طبیعی در بدن ما تولید می شوند .

آنتی اکسیدان های مهم چه هستند ؟

تعدادی از آنتی اکسیدان ای مهم عبارتند از : سلنیوم ، ویتامین A ، ویتامین C ، ویتامین E ، فتوکمیکال هایی مثل لیکوپن ، لوتئین ، کورستین هستند .

این آنتی اکسیدان ها دربسیاری از مواد غذایی که شما به صورت روزانه مصرف می کنید وجود دارند . مقادیر فراوانی از آن در انواع میوه ها و سبزیجات ، مغزها ، دانه کامل غلات و مقادیر جزئی از آن در انواع توت ها و مرغ و ماهی وجود دارد . اما مواد غذایی نظیر انواع تنقلات کم خاصیت و غذاهای آماده و فست فود ها از نظر وجود این مواد حیاتی بسیار فقیر هستند .

 

 

فایده آنتی اکسیدان ها برای بدن چیست ؟ 3

 

آنتی اکسیدان ها چه تاثیراتی بر سلامت ما دارند ؟

اگر شما به صورت روزانه از مواد غذایی حاوی آنتی کسیدان ها استفاده کنید علاوه بر اینکه به سلامت قلب و عروق خود کمک کرده اید ، ریسک ابتلای شما به انواع عفونت ها کم شده و از بروز بسیاری از انواع سرطان ها پیشگیری می کنید .

بنابراین سعی کنید در برنامه غذایی روزانه خود از انواع میوه ها و سبزیجات ، مغزها و حبوبات و دانه ها استفاده کنید .

فایده آنتی اکسیدان ها برای بدن چیست ؟ 5

 

آیا مکمل های غذایی آنتی اکسیدان ها نیز برای سلامت مفیدند ؟

امروزه انواع و اقسام مکمل های آنتی اکسیدانی در بازار موجود است اما واقعیت این است که در پژوهش ها منافع استفاده از این مکمل های غذایی ثابت نشده است .

درحالیکه تحقیقات متعدد ثابت کرده اند دریافت مواد آنتی اکسیدانی از طریق مواد غذایی طبیعی می تواند برای حفظ سلامتی و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها مفید باشد اما دریافت مکمل های غذایی آن اگرچه در محیط های آزمایشگاهی و در ظروف آزمایشگاهی و حیوانات آزمایشگاهی نتایج خوبی را نشان داده اند اما واقعیت این است که استفاده از آنها در مطالعات انسانی برای پیشگیری از بیماری ها و مرگ نا امید کننده بوده است .

استثنایی در این زمینه وجود دارد . موسسه ملی چشم مطالعه ای بر روی بیماریهای چشمی وابسته به سن انجام دادند و مشاهده کردند که استفاده از مکمل های غذایی ترکیبی از مواد آنتی اکسیدانی می تواند خطر ابتلا به مراحل پیشرفته دژنراسیون ماکولا وابسته به سن را کاهش دهد .

 

فایده آنتی اکسیدان ها برای بدن چیست ؟ 7

 

عوارض مصرف مکمل های غذایی آنتی اکسیدان ها

دریافت برخی از این مکمل های آنتی اکسیدانی ممکن است سلامت شما را تهدید کند و با سایر داروهایی که احتمالا مصرف می کنید تداخل داشته باشند .

به عنوان مثال دریافت مقادیر بالایی از مکمل های ویتامین A در زنان باردار می تواند باعث ایجاد نقایص مادرزادی در جنین شود ، همچنین ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و انواع سرطان را افزایش دهد .

همچنین دریافت مقادیر بالایی ویتامین E در طول روز (400 واحد ) با افزایش خطر مرگ و میر در ارتباط است .

اما اگر در حال حاضر یک مکمل مولتی ویتامین ساده دریافت می کنید نگران نباشید چون مقدار ویتامین های A و E موجود در آن زیاد نیست و در حد مجاز است . اما با این حال به این نکته نیز باید توجه داشته باشید که استفاده همزمان از چند مکمل ویتامینی نیز ممکن است باعث ایجاد مسمومیت و عوارض در شما شود . بنابراین بدون تجویز پزشک یا مشاور تغذیه هرگز از انواع مکمل های ویتامینی استفاده نکنید .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها