آیا مصرف زیاد ویتامین C خطرناک است ؟

امروز در این مقاله این نکته را با هم بررسی می‌کنیم که آیا مصرف زیاد ویتامین C از طریق دریافت مکمل ها ایمن است و یا ممکن است عوارض جانبی برای شما ایجاد کند .

ویتامین C یک ماده مغذی بسیار مهم هست که در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات به میزان زیادی وجود دارد . دریافت مقدار کافی این ویتامین برای حفظ سیستم ایمنی بسیار اهمیت دارد ، همچنین ویتامین C نقش مهمی در ترمیم زخم ها و تقویت استخوان ها و عملکرد صحیح مغز دارد .

جلوگیری از سرماخوردگی با ویتامین C

خیلی از افراد اعتقاد دارند که برای جلوگیری از سرماخوردگی مصرف مکمل‌های ویتامین C می تواند بسیار کمک کننده باشد و جالب اینجاست که برخی ادعا می‌کنند که مصرف مکمل‌های ویتامین سی خیلی بیشتر از منابع غذایی این ویتامین به آنها کمک می کند .

درست است که در مکمل ها مقادیر بسیار زیادی ویتامین وجود دارد ، اما باید به این نکته هم توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه ویتامین c می‌تواند عوارض جانبی نامطلوبی برای شما ایجاد کند .

آیا مصرف زیاد ویتامین C خطرناک است ؟

آیا مصرف زیاد ویتامین C خطرناک است ؟ویتامین c یک ویتامین محلول در آب است ، به این معنی که در آب حل می شود و برخلاف ویتامین های محلول در چربی ، ویتامین های محلول در آب در بدن ذخیره نمی شوند .

زمانی که شما ویتامین سی مصرف می‌کنید از طریق مایعات بدن به بافت‌های شما منتقل می شود و مقادیر اضافی آن نیز از طریق ادرار از بدن دفع می شود .

از آنجا که بدن شما ویتامین C را ذخیره نمی کند و به تنهایی توان تولید آن را ندارد ، بسیار مهم است که شما در طول روز از طریق منابع غذایی سرشار از این ویتامین ، میزان نیاز بدنتان را تامین کنید .

با این حال مصرف مقادیر بیش از حد ویتامین C می‌تواند باعث ایجاد عوارض جانبی مانند مشکلات گوارشی و یا سنگ کلیه شود .

به این نکته مهم توجه داشته باشید که مصرف میوه ها و سبزیجات تازه می توانند به اندازه کافی این ویتامین را در اختیار بدن شما قرار دهند و اکثر افراد نیاز به دریافت مکمل ویتامین سی ندارند.

نتیجه گیری

ویتامین سی یک ویتامین محلول در آب است که در بدن شما ذخیره نمی شود و اگر بیش از نیاز بدن خود آن را مصرف کنید از طریق ادرار از بدن شما دفع می شود .

مصرف بیش از حد ویتامین C می تواند باعث ایجاد علایم گوارشی شود

اسهال و عوارض گوارشی

به طور کلی مصرف ویتامین ث از طریق مواد غذایی مشکلی برای شما ایجاد نمی کند اما اگر شما از مکمل‌هایاین ویتامین به میزان زیاد استفاده کنید ممکن است دچار عوارض گوارشی شوید .

اگر شما روزانه بیش از ۲۰۰۰ میلی گرم ویتامین C دریافت کنید به احتمال زیاد عوارض گوارشی را تجربه خواهید کرد .

شایع ترین علائم گوارشی ناشی از مصرف بیش از حد ویتامین C ، اسهال و حالت تهوع است . همچنین در برخی از موارد دیده شده است که مصرف بیش از حد این ویتامین می‌تواند منجر به ریفلاکس اسید از معده به مری می شود .

اگر شما در اثر استفاده بیش از حد مکمل های ویتامین ث دچار مشکلات گوارشی شده اید به سادگی می توانید با قطع مصرف مکمل این عوارض را از بین ببرید .

نتیجه گیری

مصرف بیش از ۲۰۰۰ میلی گرم ویتامین سی در طول روز ممکن است منجر به بروز برخی ناراحتی های دستگاه گوارش از جمله اسهال و حالت تهوع شود .

ویتامین سی ممکن است باعث جذب بیش از حد آهن شود

ویتامین سی ممکن است باعث جذب بیش از حد آهن شود

همان طور که می دانید ویتامین ث جذب آهن را در بدن افزایش می دهد . آهنی که از طریق مواد غذایی دریافت می‌کنیم به دو شکل وجود دارد :

  1. آهن هم که از طریق محصولات حیوانی به بدن ما می‌رسد
  2. آهن غیر هم که از طریق غذاهای گیاهی دریافت می کنیم

ویتامین C می تواند با آهن غیر هم پیوند ایجاد کرده و جذب آن را در بدن بسیار آسان کند . این مساله به خصوص برای افرادی که از غذاهای گیاهی استفاده می کنند و گیاهخوار هستند و یا افراد مبتلا به کم خونی بسیار اهمیت دارد .

یک مطالعه که بر روی افراد بزرگسال انجام شد نشان داد که مصرف ۱۰۰ میلی گرم ویتامین ث همراه یک وعده غذایی می تواند تا ۶۷ درصد جذب آهن را افزایش دهد .

بنابراین مصرف زیاد ویتامین C همراه با غذاهای گیاهی حاوی آهن می‌تواند باعث افزایش بیش از حد جذب آهن در بدن شود .

لذا افرادی که با مشکل تجمع آهن در بدن مواجه هستند مثل بیماران مبتلا به هموکروماتوز باید نسبت به مصرف مکمل های ویتامین سی احتیاط کنند .

هموکروماتوز

زیرا مصرف زیاد ویتامین C در این افراد ممکن است منجر به ذخیره بیش از حد آهن در بدن و مسمومیت با آهن شود . تجمع آهن در بافت های مهم بدن مثل قلب ، کبد ، لوزالمعده ، تیروئید و سیستم عصبی می تواند عوارض جبران ناپذیری برای فرد ایجاد کند .

اگر شرایطی وجود نداشته باشد که جذب آهن را در بدن افزایش دهد (مثل دریافت بیش از حد مکمل ویتامین سی ) احتمال بروز تجمع آهن در بدن بسیار بعید است . علاوه بر این در چنین شرایطی مصرف مکمل آهن احتمال تجمع آهن در بدن و مسمومیت با آهن را بسیار افزایش می دهد .

نتیجه گیری

ویتامین C می تواند باعث افزایش جذب آهن در بدن شود . بنابراین در افرادی که افزایش جذب آهن برایشان خطرناک است و احتمال مسمومیت با آهن وجود دارد ، مصرف بیش از حد این ویتامین میتواند برایشان دردسرساز شود .

مصرف زیاد ویتامین C ممکن است منجر به ایجاد سنگ کلیه شود

مصرف زیاد ویتامین C ممکن است منجر به ایجاد سنگ کلیه شود

ویتامین ث به دفع اگزالات به عنوان یک محصول دفعی از بدن کمک می کند . اگزالات معمولاً از طریق ادرار از بدن دفع می‌شود . با این حال تحت برخی شرایط اگزالات ممکن است با بعضی مواد معدنی متصل شده و کریستال‌هایی را تشکیل دهد که می‌توانند باعث ایجاد سنگ کلیه شوند .

مصرف زیاد ویتامین C باعث افزایش دفع اگزالات از طریق ادرار می شود بنابراین خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد .

در مطالعه ای که بر روی بزرگسالان انجام شد مشاهده شد ، مصرف ۱۰۰۰ میلی گرم مکمل ویتامین C به افراد بزرگسال به مدت ۶ روز ، میزان دفع اگزالات در این افراد را به میزان ۲۰ درصد افزایش داد .

دریافت زیاد ویتامین ث نه تنها باعث دفع بیش از حد اگزالات از طریق ادرار می‌شود ، بلکه می‌تواند باعث افزایش سایز سنگ های کلیوی نیز شود . به خصوص اگر فرد مقادیر بیش از ۲۰۰۰ میلی گرم ویتامین سی را در طول روز دریافت کند .

گزارش‌هایی از نارسایی کلیه در افرادی که بیش از ۲ هزار میلی‌گرم ویتامین c در طول روز استفاده کرده بودند نیز وجود دارد . با این حال بروز این اتفاق در افراد سالم بسیار نادر است .

نتیجه گیری :

مصرف بیش از حد ویتامین C می‌تواند باعث افزایش اگزالات در کلیه های شما شده و احتمال ایجاد سنگ کلیه را افزایش دهد .

مصرف چقدر ویتامین C زیاد است ؟

مصرف چقدر ویتامین C زیاد است ؟

از آنجا که ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است ، مقادیر اضافی آن در عرض چند ساعت بعد از مصرف ، از طریق ادرار از بدنتان دفع می شود ، بنابراین بسیار بعید است که با خوردن مقادیر زیاد از منابع غذایی ویتامین سی برای شما مشکلی ایجاد شود .

مثلا شما باید 29 پرتقال یا 13 فلفل دلمه ای را یکجا مصرف کنید تا دریافت زیاد ویتامین سی از طریق این مواد غذایی بیش از آستانه تحمل بدن شما شود و عوارضی برای شما ایجاد کند . که عملا هیچ کس نمی تواند به این میزان پرتقال یا فلفل دلمه ای را یکجا بخورد !

بنابراین تقریبا غیر ممکن است که فردی بتواند از طریق منابع غذایی این ویتامین ، دریافت بیش از حد ویتامین C را تجربه کند . در افراد سالم ، میزان اضافی ویتامین C به سادگی از بدن خارج می شود .

با این حال ، در صورت مصرف بیش از حد مکمل ها ، خطرات ناشی از مصرف بیش از حد ویتامین C وجود دارد . به عنوان مثال ، در افرادی که جذب بیش از حد آهن برایشان خطرناک است و یا افرادی که مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستند ، باید نسبت به مصرف زیاد ویتامین C احتیاط کنند .

به نظر می رسد تمام عوارض جانبی ناشی از دریافت زیاد ویتامین C ، از جمله مشکلات گوارشی و سنگ کلیه ، در افرادی دیده می شود که از دوزهای بیش از 2000 میلی گرم در روز ویتامین سی استفاده می کنند .

بنابراین اگر تصمیم دارید روزانه از یک مکمل ویتامین C استفاده کنید ، بهتر است مکملی را انتخاب کنید که میزان ویتامین C موجود در آن بیش از 100٪ از نیازهای روزانه شما را شامل نشود . این مقدار حدود 90 میلی گرم ویتامین C در روز برای آقایان و 75 میلی گرم در روز برای زنان است .

خلاصه :

مصرف بیش از حد ویتامین C از طریق مواد غذایی تقریبا غیر ممکن است . با این حال ، اگر شما مایلید از مکمل استفاده کنید ، بهتر است اگر آقا هستید ، بیش از 90 میلی گرم در روز و اگر یک خانم هستید بیش از 75 میلی گرم در روز ویتامین C از طریق مکمل دریافت نکنید .

نتیجه گیری نهایی در مورد مصرف زیاد ویتامین سی

مکمل ویتامین سی

مصرف ویتامین C به طور کلی برای بیشتر افراد بی خطر است . بخصوص اگر آن را از طریق مواد غذایی دریافت کنید ، نه از طریق مکمل ها .

افرادی که ویتامین C را به شکل مکمل مصرف می کنند بیشتر در معرض عوارض جانبی ناشی از دریافت بیش از حد این ویتامین که رایج ترین آنها عوارض گوارشی است ، هستند .

با این حال ، عواقب جدی تر ، مانند اضافه بار آهن (Iron overload)  و سنگ کلیه نیز ممکن است در اثر دریافت بیش از حد ویتامین C از طریق مصرف زیاد مکمل ها در افراد ایجاد شود .

خوشبختانه ، جلوگیری از این عوارض جانبی احتمالی بسیار آسان است و به راحتی با قطع مصرف مکمل این عوارض از بین می روند .

منبع :

? Does Too Much Vitamin C Cause Side Effects

 

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها