علت پایین آمدن HDL ( کلسترول خوب ) چیست ؟

عوامل متعددی باعث پایین آمدن HDL یا کلسترول خوب می شوند که امروز در این مقاله این عوامل را با هم بررسی می کنیم .

کلسترول نوعی چربی ضروری در بدن ماست که در حد نرمال برای سلامت بدن بسیار لازم است اما بالا رفتن بیش از حد آن ، به ویژه افزایش لیپوپروتئین با چگالی کم یا همان کلسترول “بد” یا LDL ، می تواند باعث تشکیل پلاک و انسداد شریان ها شود و یکی از عوامل خطر مهم برای بروز بیماری های قلبی محسوب می شود . از طرف دیگر ، بالا رفتن سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا یا کلسترول خوب یا همان HDL از ما در برابر بیماریهای قلبی محافظت می کند .

به زبان ساده HDL با LDL مبارزه می کند . کلسترول خوب در کل جریان خون حرکت می کند و با جمع آوری کلسترول بد آن را مجدد به کبد می برد تا تجزیه و دفع شود .

پایین آمدن HDL و خطر گرفتگی عروق

جالب است بدانید اگر کلسترول کل شما کمتر از 200 میلی گرم در لیتر باشد ، اما میزان HDL شما نیز کمتر از 40 میلی گرم در دسی لیتر باشد ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی در شما بیشتر از کسی است که هم کلسترول کل آن بالاست و هم میزان HDL آن بالا می باشد .

HDL پایین به چه معناست ؟

اختلالات لیپیدی جزو عوامل خطرزای بسیار مهم برای ایجاد بیماریهای عروق کرونر قلب محسوب می شوند . مطالعات متعدد نشان داده اند که کاهش LDL و افزایش سطح کلسترول خوب یا HDL به میزان قابل توجهی می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد . کاهش این نوع چربی خون میتواند به تنهایی و یا همراه با افزایش LDL و تری گلیسیرید رخ دهد .

کلسترول HDL بدن نباید کمتر از  35 mg/dl باشد . همچنین نسبت کلسترول تام به کلسترول HDL نیز در تعیین خطر ابتلا به بیماری های قلبی به همان اندازه مهم است و این نسبت باید کمتر از عدد 5 باشد .

مقدار طبیعی HDL

مقدار طبیعی HDL در بدن بین 30 تا 80 میلی‌گرم در دسی‌لیتر است و بهتر است که سطح این چربی در خانم ها 50 میلی‌گرم در دسی‌لیتر و در آقایان 45 میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد . لازم به ذکر است افزایش بیش از حد این چربی در بدن می تواند خطر سکته مغزی را افزایش دهد .

چه عواملی باعث پایین آمدن HDL می شود ؟

امروز با هم 3 عامل مهم را بررسی می کنیم . این عوامل عبارتند از :

  • ژنتیک
  • کم بودن میزان فعالیت بدنی
  • عوامل تغذیه ای

ژنتیک در پایین آمدن HDL خون نقش دارد

ژنتیک

کنترل ژنتیکی سطح HDL پیچیده است اما وجود دارد . برخی افراد ممکن است به صورت ژنتیکی HDL  پایین تری داشته باشند و این موضوع خود یک عامل خطر برای بیماری های قلبی عروقی محسوب می شود که متاسفانه این مشکل ژنتیکی قابل کنترل نیست . بنابراین ، اصلاح سبک زندگی برای کسانی که مستعد ابتلا به کلسترول HDL کم هستند ، بسیار مهم است .

مطابق مقاله ای که توسط Journal Opinion in Cardiology منتشر شده است ، حدود 20 درصد از افراد مبتلا به کلسترول HDL پایین ، جهش ژنی کمیابی دارند که در سنتز HDL دخالت می کند . جهش ژن ABCA1 ممکن است منجر به کاهش سطوح HDL در افراد شود . همچنین برخی از بیماری‌های ارثی مانند بیماری تانژیه ( Tangier disease ) یا کمبود آلفا لیپوپروتئین فامیلیال نیز می‌توانند باعث کاهش شدید میزان HDL خون شوند .

کم تحرکی عاملی مهم برای پایین آمدن اچ دی ال خون است

ورزش نکردن عاملی مهم برای پایین آمدن اچ دی ال خون

ورزش به طور قابل توجهی سطح کلسترول خون را بهبود می بخشد و به ویژه برای افزایش کلسترول HDL بسیار مفید است . در مطالعه ی جدیدی که تأثیر ورزش منظم بر میزان کلسترول  20 مرد بی تحرک سنین بین 30 تا 51 سال را طی 20 سال متوالی مورد بررسی قرار داد نشان داده شد ، افرادی که به مدت 45 دقیقه در روز به مدت 3/5 روز در هفته در یک برنامه رسمی ورزش شرکت کردند ، تمام سطوح چربی خون آنها بهبود یافت .

همچنین سطح کلسترول HDL آنها افزایش و نسبت کلسترول تام به کلسترول HDL  آنها کاهش یافت .

انجام فعالیت بدنی متوسط ( حداقل به مدت 30 دقیقه ) به ویژه انجام انواع ورزش های هوازی مانند شنا ، پیاده روی سریع ، دویدن ، دوچرخه سواری و رقصیدن ، برای حداقل سه روز در طول هفته به میزان قابل توجهی باعث افزایش HDL خون می شود .

دریافت بسیار کم اسیدهای چرب امگا 3 منجر به کاهش کلسترول خوب می شود

منابع غذایی امگا 3 باعث افزایش کلسترول خوب می شوند

اسیدهای چرب امگا 3 ( که یک اسید چرب ضروری می باشد ) ، به دو شکل اسید دوکوزهگزانوئیک ( DHA ) و اسید ایکوزاپنتانوئیک ( EPA ) وجود دارد .

انواع آجیل – به ویژه گردو – و روغن کلزا ، تخم کتان ، سویا ، گردو و جوانه گندم ، همه منابع غنی DHA هستند .

EPA در ماهی های آب سرد چرب مانند ماهی آزاد ، خال مخالی ، ساردین ، ماهی هالیبوت ، ماهی قزل آلا و ماهی تن وجود دارد .

عدم مصرف کافی انواع غذاهای سرشار از اسید چرب امگا 3 یک عامل موثر در پایین آمدن سطح کلسترول HDL است.

مصرف کم مواد غذایی گیاهی به ویژه میوه ها

انواع توت ها

مصرف برخی میوه ها میتوانند میزان کلسترول HDL را افزایش دهند . در میوه هایی با پوست قرمز تیره یا بنفش به میزان زیادی ترکیبات پلی فنولی بنام رسوراترول وجود دارد . میوه هایی مانند گیلاس ، انگور ، سیب و انواع توت ها حاوی مقادیر زیادی رسوراترول هستند . همانطور که اشاره شد بررسی های انجام شده نشان می دهد غذاهای سرشار از رسوراترول می توانند منجر به افزایش قابل توجه سطح HDL یا همان کلسترول خوب شوند .

سایر عواملی که میتواند باعث پایین آمدن HDL شود عبارتند از :

  • استعمال دخانیات
  • مصرف داروهای استروئیدی
  • افزایش سن
  • افزایش میزان تری گلیسرید
  • دیابت کنترل نشده
  • داشتن رژیم غذایی بسیار کم چرب
  • استفاده طولانی مدت از داروهای ضد بارداری
  • چاقی و اضافه وزن

چگونه با مکمل ها سطح HDL خون را افزایش دهیم ؟

طبق گفته های مایو کلینیک ، هرچه میزان کلسترول HDL در فرد بیشتر باشد ، سطح کلسترول ناسالم معمولاً پایینتر است . برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی توصیه می شود سطح این نوع کلسترول در خون 60 میلی گرم در دسی لیتر و بالاتر باشد . شما میتوانید به سادگی با مصرف چند مکمل سالم میزان HDL خود را افزایش دهید .

برای افزایش HDL از مکمل نیاسین و امگا 3 استفاده کنید

مکمل نیاسین کلسترول خوب را افزایش می دهد

این دو مکمل در افزایش سطح کلسترول HDL مؤثر هستند ، اما همچنین ممکن است مصرف آنها برای شما عوارض جانبی ایجاد کند . به عنوان مثال ، مصرف مکمل های نیاسین می توانند باعث ایجاد حالت تهوع در برخی افراد شود . حتما قبل از مصرف این مکمل ها با پزشک یا مشاور تغذیه خود مشورت کنید .

برای کاهش خطر عوارض جانبی ، یک مکمل نیاسین آهسته رهش ( slow-release ) پیدا کنید . نیاسین جزو ویتامین های گروه B است که به طور طبیعی توسط بدن برای تبدیل کربوهیدرات ها به انرژی استفاده می شود . این ویتامین در بسیاری از غذاها وجود دارد ، اما برای استفاده دارویی باید از مکمل های آن که دوز بالاتری از این ویتامین را دارند استفاده کنید .

در کلینیک مایو اظهار شده است که مصرف نیاسین به طور مرتب می تواند باعث افزایش قابل توجه HDL از 15 تا 35 درصد شود . مصرف نیاسین آهسته رهش ، میزان دریافت یکباره آن را کاهش می دهد ، به این معنی که با مصرف آن احتمال گرگرفتگی ، حالت تهوع یا سایر عوارض جانبی در شما کمتر می شود .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
14 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زينب السادات حسینی
زينب السادات حسینی
1 سال قبل

سلام عزیزم شمارژیم غذایی هم میدین

مسعو د سالار
مسعو د سالار
1 سال قبل

سلام، ضمن تشکر در آزمایشات من کلسترول خوب28 وکلسترول بد57بوده همچنین کل کلسترول 110 و تری گلیسرید هم 124 بوده علت چه میتونه باشه و چه خطری تهدید میکنه ضمنا من ساله هستم.

ناهید اعتضادپور
ناهید اعتضادپور
1 سال قبل

بسیار مفید بود.
به عبارت دیگر مطلب به زبان ساده و قابل فهم ، [برای من که دانشی در این زمینه ندارم] بیان شده بود . بسیار عالی. و ممون

امید
امید
2 سال قبل

… بهتر است که سطح این چربی در خانم ها 50 میلی‌گرم در دسی‌لیتر و در آقایان 45 میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد …
… توصیه می شود سطح این نوع کلسترول در خون 60 میلی گرم در دسی لیتر و بالاتر باشد …
کدووم مقدار درسته در نهایت ؟

مریم
مریم
2 سال قبل

سلام من خانم ۵۷ هستم اچ دی ال خونم ۴۵ و ال دی ال ۹۹ کلسیم ۸.۷ اهن ۱۴۵ لطفا راهنمایی کنید احتیاج به مکمل دارم ؟

محمد
محمد
2 سال قبل

سلام وقت بخیر کلسترول خوبم23 بود و کلسترول بد 18 پزشک امگا 3 تجویز کرد بعد از یک هفته مصرف کلسترول خوب شد 24 و کلسترول بد شد 45

محمد
محمد
2 سال قبل

سلام مطلب عالی بود خانم دکتر
چه عکس باحالی برای کم تحرکی انتخاب کردید کنترل روی شکمش 😂

میثم
میثم
پاسخ به  سارا چیذری
5 ماه قبل

سلام خانم دکتر من ۳۷ سالمه چربی خوبم ۳۲ هستش چه دارویی تجویزمیکنید؟ ممنون