آیا مصرف عسل برای دیابتی ها مجاز است ؟

آیا مصرف عسل برای دیابتی ها مجاز است ؟ آیا انواع خاصی از عسل هست که برای درمان دیابت مفید باشد؟ چرا عسل طبیعی باز هم منع مصرف دارد ؟ آیا مصرف عسل همراه موم هم برای بیمار دیابتی مضر است ؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد همراه ما باشید .

عسل یک ماده غذایی شیرین است که تقریبا 70 درصد آن از کربوهیدرات تشکیل شده‌است و یک قاشق مرباخوری عسل تقریبا 17 گرم کربوهیدرات دارد . قندهای اصلی عسل قند‌های ساده مانند دکستروز (‌ گلوکز ) و لولوز ( فروکتوز ) هستند که حدود 85 تا 95 درصد قند عسل را تشکیل می‌دهند . تاکنون بیش از بیست نوع قند مختلف در عسل شناسایی شده‌اند .

شیرینی عسل 25 برابر بیشتر از شیرینی قند معمولی یعنی ساکارز است . پس نمی‌توان گفت که عسل قند ندارد چرا که توضیحات فوق ، این فرضیه را رد می‌کند .

کدام نوع عسل برای دیابتی ها مناسب تر است ؟

بهترین عسل برای دیابتی ها
بهترین عسل برای دیابتی ها

شاید شما هم شنیده اید انواع عسلی که مقدار کمتری گلوکز و مقدار بیشتری فروکتوز دارند برای افراد دیابتی مناسب ترند . در واقع گلوکز برای جذب ، به انسولین احتیاج دارد اما فروکتوز مکانیسم جذب متفاوتی دارد و به انسولین احتیاجی ندارد . مثلا عسل اقاقیا مقدار زیادی فروکتوز دارد و به همین دلیل بعضی از متخصصان توصیه می‌کنند که این عسل بهترین نوع عسل برای دیابتی ها هست .

اما بهتر است بدانید که فروکتوز هم در کبد می‌تواند به گلوکز یعنی قند‌خون ، تبدیل شود . از طرفی می‌تواند در مسیر متابولیسم کبدی ، تری‌گلیسیرید و چربی‌خون را افزایش دهد . با توجه به این موضوع ، می‌توان گفت که عسل ، هر چه قدر هم طبیعی و ارگانیک باشد باز هم قند دارد و می‌تواند به راحتی قند‌خون را افزایش دهد .

آیا مصرف عسل همراه موم هم برای بیماران دیابتی مضر است؟

عسل همراه موم و دیابت
عسل همراه موم و دیابت

موم کندو عسل که توسط زنبور تولید می شود از ترکیب موم معمولی و صمغ درختان حاصل می‌شود ، حالت خمیری دارد و چسبناک است ، بوی مطبوعی دارد و رنگ آن از سبز تا قهوه‌ای تیره متغیر است . رنگ و عطر موم در مناطق مختلف متفاوت بوده و خصوصیات آن بستگی به نوع گیاهان موجود در هر منطقه دارد.

موم عسل ، در بدن انسان هضم نمی‌شود و با همان ساختار شیمیایی اولیه ، از بدن دفع می‌شود . موم عسل می‌تواند نقش فیبر در میوه‌جات را داشته باشد اما چون غلظت قندها در عسل بیشتر از میوه است ، دیگر تاثیری نمی‌تواند داشته باشد .  عسل حتی اگر همراه موم هم مصرف شود ، به دلیل غلظت زیاد قند ، باز هم قند بالایی دارد .

خوردن عسل برای دیابتی ها هم خواص زیادی دارد و مطالب گفته شده بدین معنا نیست که عسل ماده ‌غذایی مضری می‌باشد اما برای یک بیمار دیابتی ، کنترل قند اهمیت بسیار بیشتری دارد .

بالاخره بیماران دیابتی می توانند عسل بخورند ؟

دیابت و مصرف عسل
دیابت و مصرف عسل

در بیمار دیابتی ، کنترل قند خون ، هدف بزرگی است . خوردن عسل بدون محدودیت و به مقدار زیاد به راحتی می‌تواند رسیدن به این هدف را برای بیمار دیابتی سخت کند ، پس اگر یک بیمار دیابتی بخواهد قند خون خود را کنترل کند و از مشکلاتی که قند‌ خون بالا به دنبال خواهد داشت دوری کند ، بهتر است همیشه یک رژیم غذایی مناسب تحت نظر متخصص تغذیه داشته باشد .

در الگوی این برنامه غذایی مشاور تغذیه می تواند با محاسبه دقیق کربوهیدرات مصرفی بیمار دیابتی مقدار کمی عسل را نیز در برنامه غذایی فرد دیابتی قرار دهد .

البته راه دومی هم وجود دارد که البته توصیه نمی شود و آن هم اینکه همزمان با مصرف عسل دوز داروی مصرفی خود را افزایش ‌دهید . افزایش دوز دارو وقتی فرد انسولین تزریق می‌کند راحت‌تر از افزایش دوز در مصرف قرص است . اگر یک فرد دیابتی دوز انسولین رگولار را جهت پرخوری افزایش دهد در آینده‌ای نزدیک مشکل چاقی و اضافه وزن بیشتری خواهد داشت.

چون انسولین یک هورمون 100% آنابولیک است و لیپوژنز و ساخت و ذخیره چربی ها را در بدن افزایش می دهد . بنابراین با تمام این توضیحات ، راه دوم آینده خوبی ندارد و مصرف عسل برای دیابتی ها تنها تحت نظر مشاور تغذیه امکان پذیر است .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رحمت منصوری
رحمت منصوری
6 سال قبل

غذاوانواع سبزی ومیوه های که برای بیماران دیابت خوب است بفرماید ممنون