سکته های قلبی چگونه به وجود می آیند؟(قسمت دوم )

سکته های قلبی چگونه به وجود می آیند؟ (قسمت دوم )

در قسمت اول اشاره کردیم که دلیل اصلی بروز انواع سکته های قلبی و مغزی بالارفتن سطح LDL خون و اکسید شدن آن توسط مواد اکسیدان و رادیکالهای آزاد است . همچنین دلایل بالا رفتن LDL خون و عوامل تغذیه ای مؤثر در کاهش کلسترول بد خون را بررسی کردیم . در ادامه این بحث میخواهیم  با مواد اکسیدان و اینکه چگونه این مواد در بدن ما ایجاد می شوند و راهکارهای مقابله با آن بحث کنیم . همچنین با سایر عوامل مؤثر در ایجاد بیماری قلبی و عروقی آشنا خواهیم شد .

 

چه عواملی باعث اکسید شدن LDL می شوند ؟

اکسید شدن LDL یکی از فرایندهایی است که از دلایل اصلی  بیماری های قلبی و عروقی محسوب میشود.رادیکال های آزاد یا مواد اکسیژن آزاد و یا به طور کلی اکسیدان ها مواد یا مولکول هایی هستند که باعث اکسیده شدن درشت مولکول ها می شوند.

رادیکال آزاد و سکته های قلبی

 

مواد اکسیدان چگونه وارد بدن ما می شوند ؟

این مواد اکسیدان از دو طریق در بدن ما به وجود می آیند . یکی از راه های تولید این مواد از طریق بدن خود ماست و دسته ای هم از محیط خارج وارد بدن ما می شوند .

آن دسته از مواد اکسیدان که از خارج وارد بدن ما می شوند می توانند از طریق استفاده از غذاهای فرایند شده ، غذاهایی که حاوی مواد نگهدارنده هستند ، آلودگی هوا ، زندگی در کنار کابل های فشار قوی برق و استعمال مواد آرایشی بهداشتی و مواد شوینده ای مثل وایتکس وارد بدن ما می شوند و باعث افزایش استرس اکسیداتیو در بدن شوند .

راه دوم تولید اکسیدان ها توسط  بدن خود ما هست . جالب است بدانید سلول های خونی سفید یا همان گلبول های سفید خودشان هم برای از بین بردن باکتری ها و ویروس هایی را که وارد بدن ما می شوند ، مواد اکسیداتیو یا رادیکال های آزاد را تولید می کنند . حال اگر ما در شرایطی باشیم که یک مقدار زیادی باکتری یا ویروس در بدن ما وجود داشته باشد در این هنگام گلبول های سفید حجم بسیار بالایی از اکسیدان ها را تولید می کنند در این شرایط علاوه بر اینکه ویروس ها و باکتری ها کشته می شوند غلظت اکسیدان ها در بدن ما به صورت سیستماتیک افزایش می یابد .

پس بنابراین در اکثر اوقات به خصوص در شرایط زندگی امروزی میزان اکسیدان ها در بدن ما زیاد هستند و ما باید به دنبال اسلحه ای برای مقابله با این رادیکال های آزاد باشیم .

آنتی اکسیدان و سکته های قلبی

آنتی اکسیدان ها اسلحه ای در مقابل رادیکال های آزاد

ما میتوانیم از آنتی اکسیدان ها مانند اسلحه ای برای کاهش رادیکال های آزاد استفاده کنیم .مواد آنتی اکسیدانی که ما می توانیم از طریق مواد غذایی دریافت کنیم شامل انواع میوه ها و سبزیجات و دانه های روغنی هستند . در انواع میوه ها و سبزیجات و دانه های روغنی آنتی اکسیدان هایی مثل ویتامین C ، ویتامین E و کارتنوئیدها موجود هستند . مثلا انواع مرکبات و کیوی  سرشار از ویتامین C هستند و کارتنوئیدها در رنگدانه های سبزیجاتی مثل گوجه فرنگی یا هویج و اسفناج و سبزی خوردن و…وجود دارند . همچنین دانه های روغنی کامل حاوی مقادیر خوبی از ویتامین E هستند .

 

آنتی اکسیدان ها چه طور به کمک ما می آیند؟

اکسیدان ها به جای تخریب سلول ها یا اکسید کردن درشت مولکول ها مثل تخریب و اکسید LDL و به تبع آن ایجاد بیماری های قلبی و عروقی و یا تخریب اسیدهای نوکلئیک و به دنبال آن ایجاد سرطان به این آنتی اکسیدان ها حمله می کنند . درواقع این آنتی اکسیدان ها هستند که برای جلوگیری از لطمه وارد شده توسط این مواد اکسیدان و رادیکالهای آزاد به بدن خود را طعمه ای در برابر آنها قرار می دهند . بنابراین ما همیشه نیازمندیم تا منبعی تمام نشدنی از آنتی اکسیدان ها در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم در مقابل این اکسیدان هایی که وجودشان در بدن ما اجتناب ناپذیر است از خود مراقبت کنیم .

مکمل کلسیم ویتامین D

دریافت زیاد کلسیم و ویتامین D و افزیش خطر بیماری های قلبی و عروقی

همانطور که در قسمت قبل داستان ایجاد سکته های قلبی را مطرح کردیم گفتیم که زمانی که LDL توسط اکسیدان ها اکسید می شود ، به صورت یک بافت ابری به دیواره رگ می چسبد و تا زمانیکه کلسیم داخل این بافت ابری ننشیند رگ همچنان خاصیت ارتجاعی خود راحفظ می کند . اما به محض ورود کلسیم در این بافت ابری و عمل کلسیفیکیشن این بافت سخت شده و باعث می شود رگ خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد و به یک لوله سخت تبدیل شود .

ما کلسیم را به عنوان یک ماده مغذی سالم و مورد نیاز برای بدنمان می شناسیم . کلسیم برای رشد و نمو و دخالت در اعمال حیاتی بدن هم در سنین کودکی و نوجوانی و هم در سنین میانسالی و پیری  مورد نیاز بدن است و به تبع آن برای جذب و استفاده بیشتر از کلسیم دریافت میزان کافی ویتامین  D نیز ضروری می باشد . ولی باید حواسمان باشد که دریافت دوزهای بالای کلسیم و ویتامین D در افراد مسن ، در افرادی که به طور ژنتیکی استعداد بیماری های قلبی و عروقی را دارند همچنین برای افرادی که سابقه بیماری قلبی و سکته های قلبی را داشته اند و یا افرادی که در حال حاضر تحت درمان بیماری های قلبی و عروقی هستند میتواند مضر باشد و وضعیتشان را بدتر کند . یادمان باشد که این افراد نباید بدون چک کردن سطح ویتامین D خونشان و به صورت خودسرانه از مکمل ها و یا دوزهای تزریقی ویتامین D استفاده کنند . زیرا افزایش دریافت ویتامین D  باعث بالا رفتن سطح کلسیم خون شده و این کلسیم اضافه می تواند باعث سفت شدن جدار رگ ها و ابتلا و یا تشدید بیماری های قلبی و عروقی و انواع سکته ها شود .

رگ سازی

هنگام انسداد رگ چگونه رگ سازی انجام می شود ؟

در قسمت اول اشاره کردیم که زمانی که رگی تنگ می شود بدن برای پیشگیری از بروز مشکل در کنار آن رگ گرفته شده رگسازی می کند . روند کار به این صورت است که غلظت اکسیژن در بافت های بعد از رگی که گرفته شده به دلیل کم شدن خونرسانی به بافت کمتر و کمتر می شود و این پایین آمدن مقدار اکسیژن باعث می شود که از این بافت موادی ترشح شود که این مواد نهایتا باعث ساخته شدن رگ های کناری و یا گشاد شدن رگ گرفته شده خواهند شد . یکی از عوامل اصلی که موجب رگ سازی یا گشادی رگ های گرفته می شود اسید آمینه ای به نام ال آرژنین است که در خیلی از غذاهای ما وجود دارد البته امروزه مکمل های ال آرژنین هم در بازار موجود است .

ال آرژنین در انواع آجیل ها ، هندوانه ، گریپ فروت و خیلی از غذاهای ما موجود است و زمانی که وارد بدن ما می شود به ماده دیگری به نام نیتریک اکساید تبدیل می شود که این ماده باعث ایجاد رگ سازی و یا گشادی عروق شده و در نهایت باعث می شود که ما عارضه قلبی و یا سکته های قلبی را تجربه نکنیم .

هشدار!  یادمان باشد که مصرف دوز بالای ال آرژنین توسط مکمل آن ، در افرادی که تومور و یا سرطان دارند و یا هنوز مورد سرطان در آنها تشخیص داده نشده است می تواند باعث رگ سازی و به دنبال آن تغذیه بیشتر بافت سرطانی و پیشرفت سرطان در این افراد شود .

گرفتگی عروق

دریافت زیاد آهن در افراد مسن و افزایش خطر سکته های قلبی

آهن هم مثل کلسیم مانند یک شمشیر دو لبه است و همانطور که برای بدن و فرآیند خونسازی بسیار ضروری است اما در سنین بالا می تواند به مواد اکسیدان تبدیل شود و استرس اکسیداتیو را افزایش داده و در نهایت قدرت سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و مقاومت بدن را در مقابل انواع بیماری های قلبی و عروقی و سکته های قلبی کاهش می دهد .همچنین افزایش دریافت آهن در  افراد مسن می تواند ریسک ابتلا به انواع سرطان و بیماری هایی مثل آرتریت روماتوئید و آسم و..را نیز افزایش دهد .

و خبر جالب اینکه تحقیقات نشان داده است  یکی از دلایلی که خانم ها کمتر از آقایان دچار بیماری های قلبی و عروقی می شوند و بیشتر عمر می کنند همین پایین بودن غلظت آهن خون در آنهاست .

پس سعی کنید با اصلاح سبک زندگی و داشتن تغذیه ای سالم و متنوع و افزایش فعالیت بدنی روزانه از این بیماری شایع و خطرناک پیشگیری کنید .

 

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها