سرطان پانکراس و نقش تغذیه در پیشگیری از آن

سرطان پانکراس متاسفانه یکی از کشنده ترین انواع سرطان است و تومورهای آن در مقابل انواع دارو بسیار مقاوم و درمان آن بسیار دشوار است. پانکراس یا لوزالمعده غده پهن و درازی است که در بخش فوقانی شکم قرار گرفته است. این غده هم برون ریز است و هم درون ؛ یعنی ترشحات آن هم به طور مستقیم وارد جریان خون می شود و هم برای هضم کربوهیدرات ، پروتئین و چربی  این ترشحات وارد روده می شوند.

پانکراس مشاور تغذیه و رژیم درمانی سارا چیذری

وظایف پانکراس در بدن

بخش عمده هضم چربی، پروتئین و نشاسته از طریق آنزیم های ترشح شده از پانکراس انجام می شود. زمانی که غذا وارد روده کوچک می شود به وسیله آنزیم های ترشح شده از پانکراس و اسید معده هضم می شود. جالب این است که این آنزیم ها با وجود هضم کربوهیدرات و چربی و پروتئین ها هیچ آسیبی به دیواره روده وارد نمیکنند.

وظیفه مهم دیگر پانکراس، تولید انسولین است که سبب کاهش قند خون و تولید انرژی از آن می شود.

 

حقایقی درباره سرطان پانکراس

سرطان پانکراس چهارمین سرطان شایع در دنیاست و آمار ابتلا به آن همچنان سیر صعودی دارد.همچنین این سرطان یازدهمین سرطان شایع در مردان و نهمین سرطان شایع در زنان است.

بر اساس پیش بینی متخصصان حوزه بهداشت، در سال 2016 حدود 53 هزار و 70 نفر به سرطان پانکراس مبتلا می شوند و 41 هزار نفر بر اثر این عارضه جان خود را از دست خواهند داد.متاسفانه در سرطان پانکراس، زمانی علایم آن بروز می کند که تومور بسیار گسترده شده و سایر نقاط بدن را هم گرفتار کرده است و به همین دلیل، بیمار هنگامی به پزشک مراجعه می کند که زمان طلایی درمان را از دست داده است.

 

عوامل بروز سرطان پانکراس

مصرف سیگار، اضافه وزن و چاقی، ابتلا به دیابت و افزایش سن از مهم ترین عوامل بروز این بیماری است. این سرطان در آقایان شایعتر است.

عادات نادرست و شیوه غلط زندگی افراد همچون رژیم های غذایی پرکالری، مصرف بی رویه فست فودها، چاقی، کم تحرکی ونداشتن فعالیت فیزیکی لازم و افزایش استرس، از عوامل شیوع سرطان پانکراس یا لوزالمعده است. همچنین مصرف زیاد پروتئین ‌های حیوانی و غذاهای چرب و مواد قندی و سابقه ی ابتلا به عفونت مزمن پانکراس نیز از دیگر دلایل ابتلا به این بیماری خطرناک  است.

 

علایم سرطان پانکراس

سرطان پانکراس می تواند علایم مختلفی ایجاد کند. دردهای شکمی، از دست دادن اشتها و کاهش وزن بی دلیل، تغییر رنگ و زرد شدن پوست بدن وصلبیه چشم و نیز تهوع از علایمی است که در صورت مشاهده یک یا دو مورد از آن ها بهتر است هر چه سریعتر به پزشک مراجعه شود.

میوه و سبزی و سرطان پانکراس

رژیم غذایی غنی از میوه و سبزی احتمال ابتلا به سرطان پانکراس را کاهش می دهد

نتایج یک مطالعه ی گسترده بر روی کانادایی هایی که مبتلا به سرطان بودند نشان داد که مصرف بیشتر میوه و سبزیجاتی مانند بروکلی و گل کلم با کاهش احتمال سرطان پانکراس ارتباط دارد.

آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها و سبزیجات با مقابله و پاکسازی رادیکال های آزاد اکسیژن که می توانند منجر به صدمه به سلول ها شوند، به دفع سرطان کمک می کنند.

به دلایل نامعلوم احتمال ابتلا به سرطان پانکراس در مردانی که میزان زیادی میوه و سبزی استفاده کرده بودند نصف مردانی بود که میزان بسیار کمی از میوه ها و سبزیجات در برنامه غذایی روزانه خود استفاده کرده بودند .متاسفانه چنین ارتباطی در میان زنان مشاهده نشد. همچنین در این مطالعه مشخص شد آنتی اکسیدان لیکوپن که در گوجه فرنگی و محصولات آن به میزان زیادی وجود دارد، تنها در مردان به طور ویژه بر علیه سرطان اثر حفاظت بخش دارد.

ویتامین C موجود در میوه ها و سبزیجات هم آنتی اکسیدان دیگری است که با کاهش احتمال سرطان پانکراس ارتباط دارد.

حبوبات و سرطان پانکراس

مصرف حبوبات خطر ابتلا به سرطان پانکراس را کاهش می ‌دهد

مصرف انواع حبوبات و غلات نه تنها از دیابت و بیماری های قلبی جلوگیری می ‌کند بلکه از ابتلا به انواع سرطان به خصوص سرطان پانکراس نیز پیشگیری می کند .

محققان دانشگاه کالیفرنیا دریافته‌ اند مصرف روزانه دو وعده حبوبات خطر ابتلا به سرطان پانکراس را تا 40 درصد کاهش می‌ دهد.

محققان با بررسی 532 نفر از افراد مبتلا به سرطان پانکراس و 1701 نفر سالم با شرایط سنی، وزنی، جنسی و سابقه دیابت یکسان دریافتند که حبوبات مانع از ابتلا به سرطان پانکراس می شود.

همچنین در این گزارش آمده است، مصرف هفتگی بیش از دو وعده نان شیرینی خطر ابتلا به سرطان پانکراس را افزایش می‌ دهد.

در مطالعاتی دیگر محققان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد نشان دادند  که مصرف سیر، انگور قرمز، اسفناج، گیلاس، زغال اخته، سیب زمینی و کلم بروکلی از جمله مواد غذایی است هستند که سبب سلامت بافت پانکراس (لوزالمعده) می شوند.

 

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها