بررسی عوامل مهم در تغذیه و رشد مناسب کودکان

چه عواملی در در تغذیه و رشد مناسب کودکان حائز اهمیت هستند ؟ اگر شما هم جزو والدینی هستید که نگران تغذیه و رشد مناسب کودکتان هستید باید به این نکته توجه کنید که کودک از سن 3 سالگی تا سن پیش از بلوغ از سرعت رشد و وزن گیری اش نسبت به قبل کاسته می شود و در نتیجه اگر پدر و مادر توقع داشته باشند کودک مثل قبل غذا بخورد و او را وادار به غذا خوردن کنند می توانند زمینه ساز چاقی و اضافه وزن و انواع مشکلات سلامتی در کودک خود باشند.

همچنین بسیار مشاهده می شود والدین کودک خود را با سایر کودکان از نظر وضعیت رشد و اشتها به غذا مقایسه می کنند . باید توجه کنید مقایسه کودکان با هم نیز روش اشتباهی است و نباید وضعیت خورد و خوراک و رشد فرزندتان را با سایر کودکان مقایسه کنید چون کودکان دنیای ژنتیک متفاوتی نسبت به هم دارند و به همین دلیل سرعت و روند رشد و تکاپو و اشتهای متفاوتی نیز نسبت به هم خواهند داشت .

به کیفیت غذای کودک توجه کنید نه کمیت آن

مسائله مهم دیگر در تغذیه و رشد مناسب کودکان توجه به کیفیت غذایی است که کودک می خورد نه حجم بالای غذا و زیاد غذا خوردن . یعنی سعی کنید به جای اینکه شکم کودک را انباشته از غذا کنید تلاش نمایید از غذاهای مغذی برای کودک استفاده کنید تا سلول ها تهی از انواع ریز مغذی ها نگردد و کودک مبتلا به انواع مشکلات سلامت از جمله کم خونی ، کم توانی در یاد گیری و یاد آوری و چاقی و…به دنبال انواع بیش خوری ها و بدخوری ها نشود .

وقتی شما بیش از نیاز کودک به او غذا می دهید و کودک نمی تواند از تنوع غذایی خوبی برخوردار شود و کودک دچار گرسنگی های سلولی می شود و اشتهایش کم می شود .

خواب کافی در کودک

دیر خوابیدن کودکان عاملی مهمی در تاخیر رشدشان محسوب می شود

نکته مهم دیگر برای رشد مناسب کودکان توجه به زمان خواب کودک است . بچه ها بهتر است شب ها زود بخوابند (حدود ساعت 9 شب ) زیرا با غروب آفتاب شیفت هورمون های بدن تغییر پیدا می کند و تمام بازسازی ها، افزایش ترشح هورمون رشد و آماده سازی مغز برای یک روز پر تلاش از غروب تا طلوع آفتاب است و دیر خوابیدن کودکان می تواند به طور جدی وضعیت رشد آنها را تحت تاثیر قرار دهد .

مهمترین عامل تعیین کننده رشد مناسب کودکان چیست؟

وزن فاکتور مهمی برای تعیین رشد مناسب کودکان محسوب نمی شود اما رشد قدی عامل مهمی در تعیین روند رشدی مناسب در کودکان است . به طوریکه انتظار می رود بعد از 3 سالگی تا سنین قبل از بلوغ هر سال 6-8 سانتی متر به قد کودک افزوده شود و انتظار داریم بیش از 2-3 کیلوگرم در هر سال بیشتر به وزن کودک افزوده نشود .

متاسفانه در حال حاضر 30 درصد کودکان ما اضافه وزن دارند و بعضا دچار بیماری هایی مثل کبد چرب ، فشار خون ، چربی خون ، دیابت می شوند که سابقا این بیماریها فقط در بزرگسالان دیده می شده است .

با کودکانی که یک ماده غذایی را زیاد مصرف می کنند چه کنیم ؟

خیلی از مادران نگران وضعیت تغذیه و رشد مناسب کودکشان هستند و شکایت دارند که کودکشان فقط یک نوع ماده غذایی را با اشتها می خورد و از خوردن سایر مواد غذایی امتناع می کند . مثلا عنوان می شود کودک من فقط میوه را خوب می خورد و یا فقط شیر می خورد و سایر غذا ها را با زور و اکراه مصرف می کند .

باید توجه کنید که هر چیزی که زیاد خورده شود و یا کم مصرف شود منجر به سوء تغذیه می شود . تعریف سوءتغذیه عدم تعادل در تامین نیازهای بدن است چه از بعد کم خوری و چه از بعد بیش خوری .

نقش والدین در ایجاد الگوهای غذایی در کودکان بسیار با اهمیت است . اگر کودک از خوردن ماده غذایی امتناع می کند پدر و مادر نباید بیش از اندازه توجه نشان دهند . کودکان بسیار باهوش هستند و همینکه متوجه شوند با غذا نخوردن مورد توجه قرار می گیرند این رفتار را برای جلب توجه بیشتر تکرار می کنند .

کودکی که موقع غذا دادن لبهایش رو می بندد و یا سرش را برمی گرداند معده اش پر است در این مواقع زیاد به غذاخوردن کودک اصرار نکنید و یک ساعت بعد مجددا بهش غذا بدهید .

کودکان چقدر می توانند در هفته تخم مرغ بخورند؟

تخم مرغ یکی از منابع تامین کننده پروتئین های خیلی خوب برای تغذیه و رشد مناسب کودکان محسوب می شود .پیش از این گفته می شد به دلیل بالا بودن میزان کلسترول تخم مرغ نباید بیش از 2-3 عدد در بزرگسالان و 4-5 عدد در بچه ها در هفته، تخم مرغ مصرف شود .

اما امروزه نتیجه تحقیقات نشان می دهد اگر افراد مشکل فشار یا چربی خون نداشته باشند همه افراد می توانند هر روز تخم مرغ استفاده کنند . البته به شرطی که تخم مرغ را در روغن جامد و یا روغن حیوانی طبخ نکنند . می توانید از تخم مرغ به عنوان یک ماده پروتئینی با ارزش در وعده صبحانه فرزندتان استفاده کنید .

میان وعده سالم

میان وعده مناسب برای کودکان چیست ؟

در سنین مدرسه توجه به تغذیه و رشد مناسب کودکان بسیار حائز اهمیت است . در این سنین کودکان به دلیل اینکه ذخایر قند بدنشان نسبت به بزرگسالان کمتر است ، نیاز به دریافت مواد انرژی زای بیشتری برای افزایش قدرت تمرکز و یادگیری دارند و به همین دلیل اشتهای آنها به خوردن مواد غذایی چرب و شیرین بیشتر می شود و از این جهت مادران عزیز باید توجه ویژه ای به تهیه میان وعده های سالم مثل انواع ساندویچ های خانگی و یا انواع میوه ها و سبزیجات و انواع خوراکی های سالم مثل انواع مغزها و خشکبار داشته باشند تا کودکان به سمت خوراکی های ناسالم کشیده نشوند .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فروغ
فروغ
2 سال قبل

سلام و وقت بخیر.
مطلب رو که کامل خوندم دیدم تقریباً همون چیزی هستش که خونده بودم و میدونستم.
عذر خوهی می کنم. انشاالله سلامت باشین.
با سپاس.

فروغ
فروغ
2 سال قبل

سلام و وقت بخیر.
ممنونم از مطالب خوبتون ولی مطالب این پست درمورد مصرف تخم مرغ خیلی وقته که نقض شده یا نمیدونم شید من اشتباه میکنم.
اگر راهنمایی بفرمایین ممنون میشم.
با سپاس