بیماران دیابتی این غذاهای شفا بخش را دریابید

بدلیل شیوع روز افزون چاقی در کشور ما و نیز سایر کشورها در طی سالهای اخیر دیابت و بیماری های متابولیک ناشی از چاقی شیوع پیشرونده ای داشته است ، بطوریکه باعث شده همه ما کم و بیش در بین آشنایان و اقوام خود مبتلایان به این بیماری مزمن را داشته باشیم . در این مقاله قصد داریم  با دیابت و غذاهای شفابخش موثر بر آن آشنا شویم .

متاسفانه میزان مبتلایان به دیابت را تا حدود پنج میلیون نفر در کشور تخمین می زنند که بیش از 90-95 درصد از مبتلایان به این بیماری مبتلایان به دیابت نوع دوم می باشند .

غذاهای شفا بخش که در بهبود علائم و عوارض ناشی از بیماری دیابت می توانند مفید و مؤثر باشند عبارتند از :

  • جوی دو سر ، پیاز ، کنگر و حبوبات که قابلیت پایین آوردن گلوکز خون را دارند .
  • جوانه ی گندم ، موز نارس ، بوقلمون ، ماهی ، فلفل قرمز و سبزی های برگ دار ( مثل کلم، گل کلم ) و گردو ( همگی منابع خوبی از ویتامین B6 هستند ) به کنترل قند خون کمک می کنند .
  • گوشت بدون چربی ، حبوبات ، غلات کامل ( سبوس دار ) ، دانه های کدو تنبل و دانه های روغنی از نظر عناصر کروم و روی غنی هستند که دیابتی ها از نظر این دو ماده ی معدنی عموما کمبود دارند .
  • مصرف انواع توت در کنترل عوارض چشمی دیابت مؤثر می باشد .
  • جوانه ی گندم ، تخم آفتاب گردان ، روغن دانه ی به و بادام ( همگی مقدار بالایی ویتامین E دارند ) که به بهبود گردش خون و نوروپاتی بیماران دیابتی ( مشکلات اعصاب حسی- حرکتی ) کمک می کنند .
  •   آب گزنه ، از زمان روم باستان برای تحریک گردش خون استفاده شده و گیاه قاصدک نیز به عنوان تحریک کننده ی کبد شناخته شده است .
  • سیب به همراه پوست به دلیل وجود پکتین نقش عمده ای در کاهش قند خون دارد .
  • مصرف انواع ماهی به خصوص سالمون ، ساردین و خال مخالی در بیماران دیابتی بسیار مفید است .
  • در افراد دیابتی احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و آب مروارید بسیار بالا است . مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان ها برای این افراد بسیار سودمند است .

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که تا حدودی از بروز این مشکلات در فرد دیابتی پیشگیری می نمایند . آنتی اکسیدان ها به طور فعال رادیکال های آزاد ( مولکول هایی که به بافت بدن آسیب می رسانند ) را از بدن بر می دارند و به علاوه اکسیداسیون چربی را مهار و از بروز آترواسکلروز ( تصلب شرایین ) جلوگیری می کنند .

این آنتی اکسیدان ها به مقدار زیادی در سبزی ها و میوه ها وجود دارند .

ویتامین C ، ویتامین E ، سلنیوم و بتاکاروتن از جمله آنتی اکسیدان های مهم و ضروری هستند .

سبزی های سبز تیره و انبه : منبع عمده ی بتاکاروتن ؛ روغن های گیاهی: منبع خوب ویتامین E ؛ لیمو ، پرتقال و به طور کلی مرکبات ، کیوی ، توت فرنگی و فلفل سبز : منبع خوب ویتامین C ؛ و شیر، گوشت و انواع ماهی : منبع غنی از سلنیوم هستند .

تاثیر داروهای گیاهی بر کنترل میزان قند خون افراد دیابتی

از زمان قدیم ، گیاهان متفاوتی برای درمان این بیماری به کار برده می شد که از نظر علمی نیز تاثیر آن ها ثابت شده است . داروهای گیاهی می توانند در کاهش قند خون نقش مهمی را ایفا نمایند . در زیر به گیاهانی که در کنترل بیماری دیابت می توانند مؤثر باشند ، اشاره شده است :

دارچین و دیابت

دارچین و دیابت

با افزایش سرعت سوخت گلوکز به وسیله ی سلول های بدن موجب جلوگیری از افزایش ناگهانی قند خون می گردد. علاوه بر آن دارچین مانع ایجاد رادیکال های آزاد خطرناک می شود . امروزه شرکت های مختلف دارویی مکمل دارچین را نیز تولید کرده که مصرف آن در بیماران دیابتی توصیه می شود .

اسفرزه و دیابت

این گیاه باعث کاهش میزان کلسترول ( در نتیجه باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ) و همچنین کاهش قند خون می شود و به دلیل دارا بودن مقدار بالای فیبر ، یبوست را نیز برطرف می کند .

ریحان و دیابت و غذاهای شفابخش

ریحان و دیابت

این گیاه، روند ترشح انسولین را آسان تر می کند . به طور کلی هر گیاهی که لوزالمعده ( پانکراس ) و کبد را تقویت کند ، در درمان دیابت مفید است .

شنبلیله و دیابت

یکی از پرمصرف ترین گیاهان برای کنترل بیماری دیابت به حساب می آید . شنبلیله با کاهش سرعت جذب گلوکز در دستگاه گوارش موجب افزایش توانایی بدن در کنترل نمودن قند خون می گردد . ( کاهش مقاومت انسولین )

تنها کافی است که دانه های شنبلیله را یک شب کامل در یک لیوان آب خیس کنید و روز بعد آب آن را بخورید و دانه ها را خوب بجوید .

آلوئه ورا و دیابت

آلوئه ورا و دیابت و غذاهای شفابخش

آلوئه ورا به عنوان گیاه شفابخش شناخته شده است . شیره خشک شده و ژل که از قسمت داخل برگ ها به دست می آید در کاهش میزان گلوکز خون بسیار موثر است .

قره قاط و دیابت

این گیاه عوارض ناشی از دیابت مانند آسیب های چشمی و آب مروارید را کاهش می دهد .

برگ های انبه و دیابت

برگ های انبه درمان موثری برای بیماری دیابت است و عوارض ناشی از دیابت را از بین می برد . برگ های انبه را به مدت ۲۴ ساعت در آب خیس کنید ، سپس برگ ها را بفشارید و آب به دست آمده را بخورید یا برگ های انبه را خشک و سپس آسیاب کنید و روزی ۲ بار با آب مصرف کنید .

سیر و دیابت

سیر و دیابت و غذاهای شفابخش
سیر و دیابت و غذاهای شفابخش

سیر علاوه بر اینکه بر روی فشار خون بالا تاثیر دارد ،  بهترین درمان برای کاهش مستقیم قند خون ، بازسازی سلول های لوزالمعده ( پانکراس ) و تحرک آن برای تولید انسولین نیز به حساب می آید . گیاهانی نظیر سنبل الطیب ، برگ توت سیاه ، برگ درخت گردو و تخم گشنیز نیز می توانند در کاهش قند خون مفید باشند .

پیاز و دیابت

پیاز تاثیر قابل ملاحظه ای در کاهش قند خون دارد . پیاز روی سوخت و ساز گلوکز در کبد تاثیر می گذارد و باعث افزایش ترشح انسولین می شود .

جینکو بیلوبا و دیابت

جینکو بیلوبا

عصاره گیاه جینکو بیلوبا ( Ginkgo biloba ) برای پیشگیری و درمان مراحل اولیه ناراحتی عصبی ناشی از دیابت موثر است .

 

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رها
رها
3 سال قبل

من دیابت نوع دو دارم تمام بازوهای من دچار سوزش و درد شده اگر شیرینی بهم نرسد پاهایم می لرزه وکما میرم چ خاک تو سرم کنم