روش درمان کمبود ویتامین دی و نقش آن در درمان بیماری ها

خیلی از افراد می پرسند نحوه درمان کمبود ویتامین دی به چه صورت است ؟ اصلا کمبود ویتامین دی به چه معناست و چه معیاری دارد ؟ افراد بعد از تشخیص کمبود باید چه دارویی و با چه دوزی دریافت کنند ؟ هر چند وقت یکبار برای تشخیص کمبود و یا برطرف شدن آن باید آزمایش داد ؟ اصلا نقش ویتامین دی در بدن چیست که اینقدر تاکید می شود در دوره های زمانی منظمی مقدار این ویتامین باید در بدن با آزمایش مشخص شود ؟

کمبود ویتامین دی در هر سنی ممکن است دیده شود و همانطور که همه ما از قدیم الایام شنیده ایم این ویتامین نقش بسیار مهمی در سلامت استخوان های ما دارد ولی واقعیت قضیه این است که تحقیقات امروزه خیلی فراتر رفته اند و اثرات ویتامین دی را در جنبه های مختلف سلامت نیز بررسی می کنند . از جنبه های مختلف می توان نقش ویتامین دی را در سلامت بدن بررسی کرد . به موارد زیر توجه بفرمایید :

خاصیت ضد التهابی ویتامین دی

ویتامین دی خاصیت ضد التهابی دارد یعنی میزان التهاب را در بدن کم می کند و زمانی که میزان التهاب در بدن کم شود بسیاری از مشکلات سلامتی مثل فشار خون بالا ، دیابت و خیلی از سرطانها می توانند کنترل شوند .

کنترل بهتر دیابت با ویتامین D

کنترل دیابت
درمان کمبود ویتامین دی و کنترل دیابت

ویتامین دی نقش بسیار مهمی در کاهش نوسانات قند خون دارد . مطالعات نشان داده اند افرادی که کمبود ویتامین دی دارند مقاومت انسولین بالاتری نیز دارند و این افراد مستعد ابتلا به دیابت هستند . بنابراین لازم است افراد دیابتی سطح ویتامین خون خود را حداقل سالی یکبار و یا هر ۶ ماه یکبار اندازه گیری کنند .

خیلی وقت ها مشاهده می شود که افراد دیابتی از درمانهای دارویی برای کنترل قند خون خود نتیجه نمی گیرند در این افراد نیز اگر سطح ویتامین دی خون کنترل شود ، اثر بخشی داروها بسیار بیشتر خواهد شد .

داشتن بارداری موفق

ویتامین دی نقش بسیار مهمی در گذراندن یک بارداری موفق دارد . خانم هایی که دچار سقط های خود به خودی می شوند خیلی در معرض کمبود ویتامین دی هستند و زمانی که سطح ویتامین دی در این افراد کنترل می شود در کنار کنترل سایر عوامل و اصلاح آنها میتواند باعث کاهش سقط در این خانم ها شود .

البته این مسئله به این مفهوم نیست که همه خانم هایی که کمبود ویتامین دی دارند حتما دچار سقط جنین می شوند اما توصیه می شود همه خانم هایی که قصد بارداری دارند حتما قبل از اقدام به بارداری سطح ویتامین دی خونشان را چک کنند و اگر دچار کمبود هستند حتما آن را قبل از بارداری درمان کنند .

ویتامین دی وکنترل کم کاری تیروئید

اگر دچار کم کاری تیروئید هستید یا بیماران مبتلا به کم کاری خود ایمنی تیروئید به نام هاشیموتو حتما باید سطح ویتامین دی خود را چک کنند و اگر کمبود وجود دارد ، اقدام به درمان کنند .

ارتباط کمبود ویتامین دی با بیماری ام اس

ام اس و کمبود ویتامین دی
ام اس و کمبود ویتامین دی

امروزه مشخص شده که کمبود ویتامین دی می تواند زمینه بروز بیماری ام اس در افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماری هستند را فراهم کند . همچنین در افراد مبتلا به ام اس وجود این کمبود می تواند سیر پیشرفت بیماری را بیشتر کند .

کنترل فشار خون بالا با درمان کمبود ویتامین D

افرادی که فشارخون بالا دارند بیشتر دچار سردرد و سرگیجه می شوند و اغلب این افراد دچار کمبود ویتامین دی هستند بنابراین باید به صورت منظم سطح ویتامین خون خود را چک کنند . همانطور که در قسمت های قبل این مقاله هم اشاره شد کمبود ویتامین دی باعث ایجاد التهاب در بدن و عروق می شود و التهاب در عروق خود زمینه را برای افزایش فشار خون فراهم می کند .

بنابراین همانطور که مشاهده می کنید درمان کمبود ویتامین دی در بسیاری از موارد می تواند زمینه ساز ارتقاء و حفظ سلامتی در افراد باشد .

آیا منابع غذایی ویتامین دی تامین کننده هستند ؟

منابع غذایی ویتامین دی

متاسفانه ما منبع غذایی که بتواند تمام نیاز افراد به این ویتامین را تامین کند نداریم . مهمترین منبع تامین ویتامین دی بدن ، نور آفتاب است که باعث تولید ویتامین دی در زیر پوست ما می شود . اما متاسفانه امروزه با وجود آلودگی هوا و شاغل بودن اکثر افراد ، امکان قرار گرفتن مناسب در معرض نور آفتاب مثل گذشته فراهم نیست ، بنابراین اکثر افراد دچار کمبود این ویتامین می شوند .

از طرفی چون این ویتامین محلول در چربی است در افراد چاق میان بافت چربی محبوس شده و بنابراین افراد چاق بیشتر از افراد با وزن طبیعی و افراد لاغر به کمبود این ویتامین مبتلا می شوند .

سطح نرمال ویتامین دی باید به چه میزان باشد ؟

ما در منطقه خاورمیانه زندگی می کنیم . دانشمندان مشاهده کرده اند که در منطقه خاورمیانه یکسری جهش ها در گیرنده ویتامین دی در سطح سلول ها اتفاق افتاده است ، لذا اگر ما در سطح دنیا میزان طبیعی این ویتامین را ۳۰ نانوگرم بر میلی لیتر در نظر بگیریم در کشور ایران این میزان باید ۵۰ نانوگرم بر میلی لیتر در نظر گرفته شود .

برای جلوگیری از کمبود ویتامین D چقدر ویتامین در طول روز باید مصرف کنیم ؟

برای جلوگیری از کمبود ویتامین D ، میزان توصیه شده ویتامین D برای نوزادان و کودکانی که به میزان کافی در معرض آفتاب قرار ندارند ، روزانه 400 واحد (IU)  و برای بزرگسالانی که در معرض آفتاب کافی قرار ندارند روزانه 400 تا 600 IU می باشد . دوزهای نگهدارنده برای بزرگسالان مبتلا به کمبود ویتامین روزانه  800 تا 1000 IU ویتامین D توصیه می شود . البته به جز در افرادی که دارای سندرم سوء جذب هستند .

نحوه درمان کمبود ویتامین دی چگونه است ؟

جهت درمان کمبود ویتامین در با توجه به شرایط بیمار و مقدار کمبود ممکن است شرایط درمان متفاوت باشد ، لذا حتما درمان باید تحت نظر پزشک یا مشاور تغذیه انجام گیرد . اما برای آشنایی کلی شما عزیزان با شیوه های درمان ، پروتکل درمانی به صورت کلی در اینجا تشریح می شود .

اولا باید بدانیم که قطعا دریافت ویتامین دی به صورت خوراکی اثرات بهتری از دریافت این ویتامین به صورت تزریقی دارد .

مکمل ویتامین دی
مکمل ویتامین دی

و اما شیوه درمان کمبود ویتامین دی :

بهترین پروتکل درمانی به این صورت است که در فرد مبتلا به کمبود ویتامین دی به مدت ۸ هفته ، هر هفته به میزان ۵۰۰۰۰ واحد ویتامین دی به صورت خوراکی تجویز می شود و بعد از این مدت فرد باید به مدت ۴ ماه ، هر ماه به میزان ۵۰۰۰۰ واحد مکمل ویتامین دی دریافت کند و بعد به فاصله ۲ هفته بعد از آخرین دریافت قرص مکمل ۵۰۰۰۰ واحدی ویتامین دی یعنی بعد از 6 ماه (۸ هفته + ۴ ماه ) فرد باید مجدد آزمایش خون بدهد و سطح ویتامین دی خود را چک کند .

اگر سطح ویتامین دی نرمال شده باشد این فرد تا ۱ سال بعد هم که میخواهد مجدد آزمایش بدهد باید ماهانه ۱ عدد قرص ویتامین دی ۵۰۰۰۰ واحدی و یا روزانه 800-1000 واحد (IU) ویتامین D دریافت کند ( این مورد برای عموم مردم نیز جهت پیشگیری از کمبود توصیه شده است )

اما اگر بعد از دادن آزمایش خون باز هم کمبود وجود داشته باشد به فرد توصیه می شود برای مدت ۴ هفته دیگر نیز هر هفته ۱ عدد قرص ۵۰۰۰۰ واحدی ویتامین دی دریافت کند و مجدد تا ۱ سال بعد نیز هر ماه ۱ عدد قرص ۵۰۰۰۰ واحدی ویتامین دی استفاده کند . بعد از یکسال مجدد باید آزمایش خون جهت چک کردن سطح ویتامین دی تکرار شود .

تزریق ویتامین دی
تزریق ویتامین دی

از دوز تزریقی ویتامین دی چه زمانی استفاده می شود ؟

معمولا دوز تزریقی ویتامین دی به صورت D3 و ۳۰۰۰۰۰ واحدی هستند و مواقعی تجویز می شوند که ما برای درمان کمبود ویتامین دی فرد عجله داریم مثلا قرار است جراحی انجام شود و یا خانمی می خواهد باردار شود و برای پیشگیری از سقط مجدد نیاز است این کمبود جبران شود و یا برای کنترل قند خون بیمار دیابتی ما مجبور هستیم به سرعت این کمبود را برطرف کنیم .

در این افراد به مدت ۲ ماه هر ماه 1 دوز ۳۰۰۰۰۰ واحدی تزریق انجام می شود و در مطالعات دیده شده که با این دوز تقریبا کمبود جبران می شود .

نحوه پیشگیری از کمبود ویتامین دی به چه صورت است ؟

همانطور که در بالا اشاره کردم . همه افراد می توانند برای پیشگیری ماهانه ۱ عدد قرص ۵۰۰۰۰ واحدی ویتامین دی دریافت کنند . همچنین می توان برای پیشگیری از کمبود ، روزانه به صورت خوراکی از مکمل های ۱۰۰۰ واحدی ویتامین دی نیز استفاده کرد که در اکثر قرص های مولتی ویتامین مینرالی که به صورت روزانه مصرف می شوند این میزان ویتامین دی وجود دارد .

با همین پروتکل درمانی کودکان را نیز درمان می کنیم و خوشبختانه امروزه جهت درمان کودکانی که نمی توانند از قرص های خوراکی و یا نوع تزریقی استفاده کنند ، قطره های ویتامین دی نیز در دسترس هستند .

درمان کمبود ویتامین دی اگر به موقع انجام نشود می تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی فرد شود . به خصوص در کودکان چاق این کمبود بسیار زیاد دیده می شود لذا می بایست سطح ویتامین دی این کودکان نیز حتما چک شود و در صورت وجود کمبود ، درمان آغاز شود .

درمان کمبود ویتامین دی در خانم های باردار

درمان کمبود ویتامین دی در بارداری
درمان کمبود ویتامین دی در بارداری

در خانم های باردار اگر کمبود ویتامین دی وجود نداشته باشد ، ما به هیچ وجه توصیه به مصرف مکمل های ویتامین دی برای پیشگیری نداریم . یعنی اگر خانمی قبل از بارداری مشکلی از نظر کمبود ویتامین دی نداشته باشد به هیچ عنوان نیاز نیست که در دوران بارداری از مکمل ویتامین دی برای پیشگیری استفاده کند .

اما اگر در طول دوران بارداری پزشک متوجه این کمبود شود ، معمولا برای درمان کمبود ویتامین دی ، به صورت روزانه ۱۰۰۰ – ۲۰۰۰ واحد ویتامین دی به صورت خوراکی و یا هفته ای ۵۰۰۰۰ واحد ویتامین دی تا نرمال شدن سطح ویتامین برای خانم باردار در نظر گرفته می شود و توجه داشته باشید که مصرف خودسرانه این ویتامین در خانم های باردار در دوران بارداری بدون وجود کمبود می تواند زمینه را برای دیابت دوران بارداری نیز فراهم کند .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
23 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
M.h
M.h
1 سال قبل

سلام
من خانم ۵۲ ساله هستم و در آزمایش هفته گذشته ام میزان ویتامین D3 من 11.5می باشد
لطفا بفرمایید برای درمان با چه دوز و چه مدت باید قرص ویتامین D مصرف کنم … متشکرم

ارسلان
ارسلان
1 سال قبل

سلام شب بخیر..بنده ارسلان هستم.. الان حدود ۷ساله که در مدت یکسال دو الی سه مرتبه حالت تهوع خیلی شدید در حد مرگ واقعا درد می‌کشم و عذر میخام چند مرتبه بالا میارم…….و تنها چیزی که در مدت۵دقیقه خوبم میکند آمپول ویتامین دی۶هستش..
مثل سرماخوردگی سالی دو سه مرتبه این مشکل رو دارم…به فوق متخصص رجوع کردم و بعداز کلی آزمایش گفت معده و روده هییییچ مشکلی ندارن و گفت احتمالا بخاطر پر شدنِ کیسه صفرامه
خواستم از تجربه گرانقدر جنابعالی استفاده کنم….با تشکر از صبرِ شما
🌹🌺🥀🌼🌷🌻

بهروز
بهروز
4 سال قبل

سلام
اینجانب دچار شکستگی انگشت بدون علت شدم که دکتر ارتپد با عکس گفتن که کیست استخوانی داری .بعد دکتری دیگری آزمایش خون نوشتن که سطح ویتامین دی ۶ بود بهترین درمان بنظرتون چیه در ضمن باید انگشت هم جراحی بشه

hoseini
hoseini
4 سال قبل

سلام،آزمایش ویتامین d دادم و مقدار آن 20.1 بود،مقدارش خیلی پایینه?و اینکه من ibs دارم و در اکثر مواقع مدفوعم سبز رنگه آیا با مصرف ویتامین d این مشکل حل میشه?با تشکر

زینب
زینب
4 سال قبل

باسلام.من هفته هفتم بارداری هستم ویتامین دی 39.دکتر برام قرص دی 1000 هفته ای دوبار تجویز کرد.از ی طرف شنیدم که این قرص روی جنین اثر منفی داره .به نظرتون آفتاب بگیرم یا قرص رو بخورم؟

F
F
4 سال قبل

سلام .من ازمایش که دادم سطح ویتامین دی بدنم ۲۳/۸بود.بنظره شما خیلی پایینع؟برای جبرانه این کمبود باید چجوری قرص مصرف کنم؟؟؟

فاطمه لطفی
فاطمه لطفی
5 سال قبل

سلام خسته نباشید من مدتی یه که کمبود ویتامین دی داریم و مدتی یه که هفته یی یه قرص میخورم ولی دو هفته یی است که استفاده نکردم و به شدت استخوان درد دندون و پوست و موهایم داغون شده و خیلی دارم اذیت میشم برای اینکه زود تر جواب بگیرم میتونم تزریق کنم و اینکه استخونهام زیاد تیر میکشه و قولنج هم همینطور اگر بشه راهنمایی کنید چه کنم ممنونم

samira
samira
5 سال قبل

سلام،من کمبودویتامین dدارم وقرص ویتامین d۵۰۰۰واحدی مصرف کردم،ونمیدونم تاکی بایدقرص مصرف کنم وحدوددوهفته پیش قرصم تموم شده ودیگه مصرف نکردم،خواستم ببینم قرص های مکمل ویتامین dچی هستن آیامصرف کنم یانه،من میترسم استفاده نکنم ویتامینم دوباره بیادپایین

عالیه
عالیه
5 سال قبل

ممنمون از اطلاعات مفید .به نظر شما در شرایط کمبود شدید تزریق آمپول مفید است یا قرص 50000 ، با توجه به اینکه به تدریج افزایش می ده.با تشکر

عالیه
عالیه
5 سال قبل

ممنون از اطلاعات مفید و ارزشمند

محمد صابر
محمد صابر
5 سال قبل

سلام خسته نباشید
ممنون از مطلب مفیدتون

فرشته
فرشته
پاسخ به  محمد صابر
4 سال قبل

سلام درد مفصل دارم وازمایش ویتامین d3دادم عددش3.14بود دکتر بهم d350000داد گفت هفته ای یکی بخورم دو هفته خوردم ولی همچنان درد دارم این درد تا چه مدت ادامه داره