درمان طبیعی لکه های قهوه ای پوست (لکه های پیری )

آیا لکه های قهوه ای پوست خطرناک هستند ؟

آیا اخیرا لکه های قهوه ای رنگی را روی پوست بدنتان مشاهده می کنید؟ آیا بین بروز این لکه ها با فرآیند پیری ارتباطی وجود دارد ؟ آیا وجود این لکه ها میتواند نشانه اختلالات کبدی در فرد باشد؟

لکه‌ها‌ی قهوه‌ای رنگ که به آن‌ها لکه‌های پیری هم گفته می‌شود ، ابتدا بر روی پوست صورت ظاهر شده و کم کم پوست سایر قسمت های بدن را اشغال می کنند. این لکه‌ها هیچ ضرری برای سلامتی فرد ندارند و خطرناک نیستند ، اما به دلیل اینکه روی ظاهر شخص تأثیر منفی می گذارند خیلی از افراد در صدد درمان و برطرف کردن این لکه ها هستند .

لکه های قهوه ای به 3 دسته اصلی تقسیم می شوند :

لکه های قهوه ای بر حسب دلایل بروز و علت ایجادشان به 3 دسته کلی تقسیم بندی می شوند .

ملاسما ( Melasma ) یا کلوآسما :

این لکه‌های قهوه‌ای معمولاً روی پیشانی ، گونه ها و گیجگاه بروز می‌کنند ؛ آن‌ها معمولا به دلیل عوامل وراثتی یا تغییرات هورمونی ناشی از بارداری یا یائسگی در فرد به وجود می آیند . افرادی که پوست حساس تر و روشن تری دارند و همچنین افراد چشم آبی نسبت به افرادی که پوست تیره تری دارند بیشتر دچار این لکه های قهوه ای می شوند و در صورت ابتلا به این لکه ها ، با شدت بیشتری آن را تجربه می کنند .

لکه‌های پیری یا لکه‌های کبدی :

لکه های پیری لکه‌های تیره کوچکی هستند که عموماً روی صورت ، ساعد دست‌ها و پشت دست‌های افراد مسنی بروز می‌کنند که معمولا به مدت طولانی در طی عمر خود در معرض نور خورشید بوده‌اند . با افزایش سن ، ترکیبات پوستی فعالیت خود را از دست می دهند و توانایی طبیعی بدن در محافظت از خود بر علیه عوامل پیر کننده و فرساینده پوست از بین می رود .

پرتو ماورای بنفش نور خورشید ، تولید رنگدانه ملانین را در سطح پوست تسریع  می کند . ملانین رنگدانه تیره ای است که در لایه بیرونی پوست تجمع می یابد و باعث رنگ طبیعی پوست افراد می شود . اما تجمع بیش از حد این رنگدانه در پوست ، آن را تیره کرده و باعث بروز لکه های قهوه ای و زرد رنگ می شود . البته استفاده مکرر و طولانی مدت  و زیاد از لامپ های کم مصرف و مهتابی هم می تواند باعث بروز این لکه های پوستی شود . همچنین  زمانی که فرد دچار اختلالات کبدی می شود نیز این لکه ها ظاهر می شوند .

لکه های قهوه ای ناشی از التهاب :

این نوع لکه ها معمولاً پس از هرگونه آسیب وارده به پوست به وجود می‌آید . شایع‌ترین علت بروز لکه های تیره ناشی از التهاب عبارتند از آکنه ، جراحی لیزری ، راش‌ها و تحریک فیزیکی سلول‌های ملانین در طول الکترولیز .

درمان طبیعی لکه های قهوه ای پوست

انواع روش های درمانی لکه های قهوه ای :

برای روشن‌تر کردن لکه های قهوه ای روش های مختلفی وجود دارد که عبارتند از :

لیزر درمانی :

مؤثرترین روش درمانی برای بیمارانی با پوست روشن‌تر است . در این روش با استفاده از پرتوهای لیزر ، سلول‌های تولید کننده ملانین موجود در زیر پوست از بین میرند . البته به خود سلول های پوستی آسیبی وارد نمی شود .

داروها و کرم های سفید کننده پوست :

کرم‌های سفید کننده تجویزی می توانند پیگمانتاسیون پوست را کاهش دهند و در طول چند ماه لکه‌ها را به تدریج محو ‌کنند . توصیه می شود هنگام درمان با این داروها حتما از یک کرم ضدآفتاب مناسب با (SPF) دست کم 30 استفاده کنید .

لایه‌برداری شیمیایی :

در این روش از محلول‌های شیمیایی برای برداشتن لایه‌های بیرونی پوست و بهبود لکه‌های قهوه‌ای استفاده می‌شود ؛ این درمان در مدت چند هفته جواب می‌دهد .

کرایوتراپی ( سرما درمانی ) :

در این تکنیک با استفاده از یک عامل منجمد کننده مثل نیتروژن مایع لکه های قهوه ای از بین میرند . بدین صورت که ناحیه مورد نظر با عامل منجمد کننده پوشانده می‌شود که این کار باعث مرگ لایه رویی پوست شده و در مدت 1 تا 2 هفته این لایه مرده کنده شده و یک لایه جدید بدون لکه جای آن را می‌گیرد .

میکرودرم‌ ابریژن :

این تکنیک یک درمان غیرجراحی ، بی‌خطر و مؤثر برای از بین بردن لکه های قهوه ای است . در این روش پوست با یک سری میکروکریستال ساییده و لایه‌برداری می‌شود . در این روش بیمار ناراحتی بسیار کمی را تجربه می کند و می‌تواند بدون هیچگونه استراحتی بعد از درمان فعالیت‌های معمولی روزمره را از سر بگیرد .

و اما معرفی چند روش درمان خانگی و طبیعی

لیمو ترش سفید کننده طبیعی پوست

لیموترش سفیدکننده طبیعی پوست

ویتامین C  موجود در لیمو ترش به تنظیم ترشح ملانین (رنگدانه پوست) کمک میکند . برای بهره مندی از خواص درمانی لیموترش میتوانید آب نصف یک عدد لیموترش را بگیرید و به طور مستقیم به پوست خود بمالید البته بهتر است این کار را شب هنگام انجام دهید ، چون بعد از زدن آب لیموترش نباید در معرض نور خورشید قرار گیرید در غیر این صورت باعث بدتر شدن لکه ها می شود .

اگر پوست خشکی دارید، ده دقیقه بعد پوستتان را بشویید اما اگر پوستتان چرب است ، می توانید تمام شب آن را روی پوستتان نگه دارید و صبح صورتتان را بشویید .

مخلوط ماست و عسل لکه بر قوی

مخلوط ماست و عسل لکه بر قوی

ماست و عسل را به نسبت مساوی با هم مخلوط کنید سپس آن را بر روی لکه ها بمالید . این مخلوط را یک بار در روز و به مدت یک ساعت و نیم بر روی لکه ها بگذارید و سپس بشویید . اسیدلاکتیک موجود در ماست یکی از بهترین مواد موثر برای حفظ سلامت و زیبایی پوست است .

 

ژل آلوئه ورا و سلامت پوست

از ژل آلوئه ورا کمک بگیرید

آلوئه ورا حاوی ترکیبات فوق العاده ای است که به طور عمقی پوست را آب رسانی می کند و برای رفع لکه های قهوه ای پوست بسیار کمک کننده است . برای استفاده از آلوئه ورا کافیست روزی دو بار از ژل آن بر روی پوستتان استفاده کنید . برای این کار برگ این گیاه را از وسط نصف کنید و ژل آن را به آرامی به پوستتان بمالید و ماساژ دهید .

 

روغن کرچک محو کننده لکه های پیری

روغن کرچک محو کننده لکه های پیری

استفاده از روغن کرچک یکی از طبیعی ترین روش های درمانی برای محو لکه های پیری است . روزی 2 بار ، صبح و شب ، پنبه ای را به روغن کرچک آغشته کنید و روغن کرچک را به روی لکه ها بمالید .

 

پیاز همیار سلامت پوست شما

پیاز همیار سلامت پوست شما

پیاز حاوی میزان بالایی ویتامین C است ، لذا می تواند به صورت موثر با لکه های قهوه ای مقابله کند . برای استفاده از خاصیت لکه بری پیاز لازم است که آب نصف یک عدد پیاز قرمز را بگیرید و روی قسمت هایی از پوستتان که حاوی لکه های قهوه ای رنگ است بمالید . بعد از 10 دقیقه صورتتان را با آب خنک فراوان بشویید .

محو لکه های قهوه ای پوست با سرکه سیب

محو لکه های قهوه ای با سرکه سیب

سرکه سیب pH اسیدی دارد و به همین دلیل می تواند پوست را نرم و روشن کند . هر روز به مدت 20 دقیقه ، سرکه سیب را با استفاده از پنبه ای به لکه های خود بزنید و بعد از آن با آب فراوان پوستتان را بشویید . همچنین می توانید سرکه سیب را با ماست مخلوط کرده و این ماسک را  به مدت 20 دقیقه روی پوستتان قرار دهید .

 استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید

استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید

در صورت استفاده از هر نوع ماسک و دارویی برای رفع لکه های قهوه ای باید حتما از پوستتان در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید محافظت کنید لذا زمانی که بیرون از منزل و در معرض نور خورشید هستید ، حتما از کرم ضدآفتاب مناسب استفاده کنید .

برنامه غذایی سالمی داشته باشید

برنامه غذایی سالمی داشته باشید

یکی از مهمترین رازهای داشتن پوستی سالم و شفاف داشتن رژیم غذایی مناسب است.سعی کنید در طول روز از همه گروههای غذایی به خصوص گروه میوه ها و سبزیجات به مقدار کافی استفاده کنید . ویتامین ها و آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها و سبزیجات به حفظ طراوت و شادابی پوست شما و کند شدن روند پیری پوست بسیار کمک می کنند .

مصرف غذاهای پرچرب و پر نمک و خیلی شیرین را محدود کنید و دور غذاهای آماده و به اصطلاح فست فودها را خط بکشید چون بسیار برای پوست شما مضر هستند و به دلیل تجمع مواد مضر در بدن باعث پیری زودرس می شوند .

 

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کامران
کامران
5 سال قبل

با درود خدمت خانم دکتر
من ۲۹سالمه
روی گونهام لک های ملاسما بود منم محلول قوی با بوی تند وسوزشخیلیزیاد که گمونم اسمش فنول بود به صورتم زدم که باعث سوختگی درجه ۲شد الان هم بعد ۱سال و.نیم لکها موندن رو گونهام و بینیم نمیدونم چ درمانی بمن جواب میده بیشتر از ۱میلیون خرج کردم به لیزر و انواع کرمها باز مشکلم حل نشد بنظرتون سرما درمانی میتونه جواب بده لطفا راهنمایی کنید

حمیده
حمیده
پاسخ به  سارا چیذری
3 سال قبل

سلام وخسته نباشید.من۲۲سالمه میخواستم ببینم برای اصلاح صورت ازچه روشی استفاده کنم؟چون اصلاح بابند وموبرهای صورت باعث جوش ولک روی صورتم میشه والان لکه های قهوه ای زیادی دارم.ازتیغ هم استفاده کردم حس میکنم موهای صورتم مشکی وضخیم شدن