داروهای معده باعث کمبود چه مواد مغذی در بدن می شوند ؟

بی شک خیلی از ما شاید حداقل چند باری به مشکل ترش کردن یا ریفلاکس مبتلا شده ایم . یادمان باشد که گر این مساله تکرار شد لازم است حتما به پزشک مراجعه کرده و این مساله را جدی بگیریم .

بسیاری از بدخیمی های معده و مری با همین ترش کردن های ساده و به ظاهر بی اهمیت بروز پیدا می کنند .

بهتر است بدانیم داروهایی که ترشح اسید معده را مهار می کنند مثل انواع شربت ها و قرص و داروهای آنتی اسید در دراز مدت فرد را در معرض کمبود برخی از مواد مغذی قرار خواهند داد . خستگی های مفرط ، مشکلات استخوانی ، ضعف سیستم ایمنی از عوارض مصرف دراز مدت این داروهای مهار کننده ترشح اسید معده هستند .

کمبود مواد مغذی را در زمان مصرف داروهای معده جدی بگیرید

کمبود مواد مغذی را در زمان مصرف داروهای معده جدی بگیرید

برخی از افراد به دنبال مصرف طولانی مدت داروهای معده دچار عوارضی می شوند که علت آن سوء جذب برخی مواد مغذی است که به دنبال مصرف داروهای معده و آنتی اسیدها ایجاد می شود .

مثلا خیلی از افراد بعد از چند ماه که از این داروهای معده استفاده می کنند وقتی به مطب مراجعه می کنند عنوان می کنند که مدتی است احساس ضعف و خستگی داریم .

نکته اینجاست که داروهای آنتی اسید به دلیل مهار ترشح اسید معده ، جذب یکسری مواد مغذی که برای جذبشان نیاز به حضور اسید معده دارند را نیز مهار می کنند . این مواد مغذی عبارتند از :

این مواد مغذی برای جذبشان نیاز به ترشح کافی اسید معده دارند و وقتی ترشح اسید معده با داروهای معده مهار می شود در نتیجه جذب این مواد مغذی هم در بدن کاهش پیدا می کند .

همه ما میدانیم که عناصری مثل منیزیم و آهن نقش بسیار مهمی در تولید انرژی در بدن دارند . و یا عناصری مثل کلسیم نقش بسیار مهمی در سلامت استخوانهای ما دارد و یا عنصر روی نقش بسیار موثری در تقویت عملکرد سیستم ایمنی ما دارد .

بنابراین اگر از یک طرف جذب این مواد مغذی در بدن کم شود و از طرف دیگر بیمار از ترس اینکه مجدد اسید معده اش زیاد ترشح شود و درد ها و مشکلات معده به سراغش بیاید ، مصرف لبنیات و گوشت قرمز را محدود کند به تدریج دچار کمبود آهن ، منیزیم ، کلسیم و روی خواهد شد .

لذا اگر شما فردی هستید که بیش از 5 الی 6 ماه از این داروهای معده به صورت مداوم استفاده می کنید باید بدانید که ممکن است به کمبود این مواد مغذی دچار شده باشید  . بنابراین می بایست نسبت به دریافت مواد غذایی حاوی این مواد غذایی توجه بیشتری داشته باشید .

کمبود کلسیم به دنبال مصرف داروهای معده

کمبود کلسیم به دنبال مصرف داروهای معده

کلسیم عنصری است که برای جذبش نیاز به مقدار کافی اسید معده دارد . بنابراین اگر از داروهای آنتی اسید استفاده می کنید حتما سعی کنید توجه ویژه به مصرف لبنیات و سایر منابع غذایی کلسیم داشته باشید .

متاسفانه برخی افراد نمی توانند لبنیات را مصرف کنند . اگر واقعا نمی توانید آن را تحمل کنید و مصرف لبنیات دردهای معده شما را تشدید می کند حتما به پزشک یا مشاور تغذیه خود اطلاع دهید که برای پیشگیری از کمبود کلسیم در کنار داروهای آنتی اسید برای شما مکمل کلسیم هم تجویز کند .

کاهش ذخایر آهن و کم خونی از عوارض مصرف طولانی مدت داروهای آنتی اسید

کاهش ذخایر آهن و کم خونی از عوارض مصرف طولانی مدت داروهای آنتی اسید

نکته بسیار مهم دیگر اینکه بسیاری از افرادی که دراز مدت از داروهای معده استفاده می کنند سطح فرتین خونشان یا آهن ذخیره بدن شان کاهش پیدا می کند و به دنبال آن علائمی نظیر احساس ضعف و خستگی و کاهش آستانه تحمل و حتی ضعف سیستم ایمنی را تجربه می کنند .

بنابراین اگر مدتی است که از داروهای معده استفاده می کنید باید هر چند وقت یکبار سطح آهن خون خود را چک کنید که اگر نیاز باشد تحت نظر پزشک یا مشاور تغذیه خود از مکمل های آهن هم استفاده کنید .

کمبود ویتامین B12

منابع غذایی ویتامین B12

محققان دریافتند افرادی که از داروهای آنتی اسید استفاده می کنند بیشتر از سایر افراد ممکن است به کمبود ویتامین B12 مبتلا شوند .

براساس آمار مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده ، کمبود ویتامین B12 می تواند باعث احساس خستگی ، ضعف ، یبوست و کم خونی شود . و در نهایت ، کمبود این ویتامین می تواند منجر به آسیب عصبی و زوال عقل شود .

ویتامین B12 نیز برای جذب نیاز به اسید معده دارد و از آنجا که داروهای آنتی اسید تولید اسید معده را محدود می کنند می توانند بر جذب این ویتامین تاثیر منفی داشته باشند .

طبق تحقیقات نه تنها مصرف طولانی مدت از داروهای ضد اسید معده می تواند خطر کمبود ویتامین ب 12 را به دنبال داشته باشد بلکه مصرف دوزهای قویتر این نوع داروها هم می تواند احتمال کمبود این ویتامین را تشدید کند .

نتیجه گیری

مشکلات دستگاه گوارش مخصوصا ترش کردن را جدی بگیرید که اگر توجهی نکنید در دراز مدت می تواند منجر به زخم معده ، زخم مری و خدایی ناکرده بدخیمی هایی در ناحیه معده و مری شود . بنابراین ضمن اینکه تحت نظر پزشک از داروهای معده استفاده می کنید حتما باید حواستان به دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدنتان که جذبشان می تواند تحت تاثیر این داروها قرار گیرد ، نیز باشد .

منابع غذایی منیزیم مثل انواع آجیل ها و سبزیجات برگ سبز تیره می توانند به ما انرژی بدهند . یا استفاده از منابع غذایی کلسیم مثل لبنیات می تواند از کمبود کلسیم بدن به دنبال مصرف طولانی مدت داروهای آنتی اسید پیشگیری کند . همچنین مصرف انواع گوشت ها ، روی مورد نیاز بدن ما را تامین می کنند .

دقت بفرمایید که همزمان با مصرف این نوع داروهای معده ، اگر فردی با استفاده از منابع غذایی این ریز مغذی ها مشکل داشته باشد و نتواند نیاز بدنش را از طریق غذا ها تامین کند ، نیاز به تجویز مکمل توسط پزشک یا مشاور تغذیه می باشد .

 

 

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها