با ۱۰ خاصیت روغن نارگیل آشنا شوید

روغن نارگیل یکی از غذاهایی است که می توان به عنوان ” سوپر فود ” اطلاق کرد . ترکیب منحصر به فرد اسیدهای چرب در این روغن می تواند تاثیرات مثبتی بر سلامت شما داشته باشد .

امروز با ۱۰ خاصیت مهم این روغن بیشتر آشنا خواهید شد .

۱- روغن نارگیل حاوی اسید های چرب با خواص دارویی است

روغن نارگیل
روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای چربی اشباع شده سالم است که اثرات متفاوتی نسبت به سایر چربی های موجود در رژیم غذایی شما دارد . این نوع چربی می تواند چربی سوزی را در بدن افزایش داده و برای بدن و مغز شما به سرعت انرژی فراهم کند .

آنها همچنین کلسترول خوب یا HDL را افزایش می‌دهند و با این کار باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می شوند .

اکثر چربی های موجود در رژیم غذایی های به شکل تری گلیسیرید های با زنجیر بلند هستند اما چربی های موجود در روغن نارگیل به عنوان تری گلیسیرید با زنجیره متوسط یا MCT شناخته می شوند . این بدان معنی است که زنجیره اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل کوتاه تر از سایر چربی ها می باشد .

زمانی که شما از این نوع چربی ها استفاده می کنید به طور مستقیم به کبد می روند . در کبد آنها به عنوان یک منبع سریع انرژی استفاده می شوند و یا تبدیل به کتون ها می‌شوند .

کتون ها می توانند مزایای مهمی برای مغز داشته باشند و تاکنون مطالعات زیادی روی تاثیر آنها در درمان بیماری هایی مانند صرع ، آلزایمر و سایر بیماری ها انجام شده است .

افرادی که از روغن نارگیل به مقدار زیاد استفاده می‌کنند سالم‌تر هستند

نارگیل یک غذای عجیب و غریب در دنیای غرب است که توسط افراد سالم مورد استفاده قرار می گیرد .

با این حال در برخی از نقاط جهان نارگیل به عنوان یک جز اصلی از رژیم غذایی محسوب می شود و مردم در طول سالیان سال از آن استفاده کرده اند .

بهترین نمونه جمعیت توکلئوانی است که در جنوب اقیانوس آرام زندگی می کنند .

آنها روزانه بیش از ۶۰ درصد از کالری مورد نیاز خود را از نارگیل دریافت می‌کنند و مطالعات نشان داد که این افراد از سلامت بسیار عالی برخوردار هستند و میزان شیوع بیماری های قلبی در آنها بسیار پایین است .

۳ – روغن نارگیل می تواند چربی سوزی را در بدن افزایش دهد

چربی سوزی با روغن نارگیل
چربی سوزی با روغن نارگیل

چاقی یکی از بزرگترین مشکلات سلامتی در سراسر جهان است . در حالی که خیلی‌ها فکر می‌کنند چاقی فقط در اثر دریافت کالری زیاد به وجود می‌آید ، اما این واقعیت نیز مهم است که غذاهای مختلف به شیوه های متفاوت می توانند بدن و هورمون‌های ما را تحت تاثیر قرار دهند . بنابراین شاید مقصر اصلی برای اضافه وزن و چاقی تنها کالری نباشد !

تری گلیسیرید های با زنجیره متوسط (MCT )در مقایسه با تری گلیسریدهای بلند زنجیره که در روغن نارگیل وجود دارد ، میتواند کالری سوزی را در بدن شما  افزایش دهد .

یک مطالعه نشان داد که مصرف ۱۵ تا ۳۰ گرم روغن mct در روز می‌تواند مصرف انرژی را در طول ۲۴ ساعت ، ۵ درصد افزایش دهد . این بدان معنی است که شما در مجموع روزانه حدود ۱۲۰ کالری بیشتر مصرف می کنید .

۴ – روغن نارگیل می‌تواند میکروارگانیسم های مضر را از بین ببرد

اسید لوریک ۱۲ کربنه حدود ۵۰ درصد از اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل را تشکیل می دهد .  وقتی اسید لوریک هضم می شود از آن ، ماده ای به نام مونولورین تشکیل می شود .

هر دو یعنی لوریکواسید و مونولورین می‌توانند پاتوژن های مضر مانند باکتریها ویروسها و قارچها را در بدن از بین ببرند .

۵ – روغن نارگیل اشتهای شما را کاهش می دهد

کاهش اشتها با روغن نارگیل
کاهش اشتها با روغن نارگیل

یکی از ویژگی‌های جالب اسید های چرب موجود در روغن نارگیل این است که آنها می‌توانند جلوی گرسنگی شما را بگیرند .

این مساله مربوط به متابولیسم چربی ها می باشد ، زیرا کتون ها می‌توانند اثرات کاهندگی اشتها را داشته باشند .

در یک مطالعه مقدار های مختلفی از تری گلیسرید های با زنجیره متوسط و تری گلیسرید های بلند زنجیر را به ۶ مرد سالم دادند . مردانی که مقدار بیشتری از ام سی تی استفاده کرده بودند ، به طور میانگین ۲۵۶ کالری ، کمتر در طول روز دریافت کردند .

مطالعه دیگری بر روی ۱۴ مرد سالم نشان داد افرادی که از روغن MCT بیشتری در وعده صبحانه خود استفاده کرده بودند ، کالری کمتری در وعده ناهار مصرف کردند .

اگرچه این مطالعات اندک است و فقط برای مدت کوتاهی انجام شده است ، اما اگر این اثر در طولانی مدت مد نظر قرار گیرد ، می‌تواند باعث کاهش وزن در طول چندین سال شود .

️ ۶ – اسید چرب موجود در نارگیل تواند باعث کاهش حملات صرع شود

کاهش حملات صرع با روغن نارگیل
کاهش حملات صرع با روغن نارگیل

امروزه برای درمان اختلالات مختلف از جمله بیماری صرع از رژیم غذایی به نام کتوژنیک استفاه می شود . در این رژیم مقدار کربوهیدرات ها بسیار کم و مقدار چربی رژیم بسیار زیاد است .

این رژیم بهترین درمان شناخته شده برای کودکان مبتلا به صرع می باشد که در برابر درمان های دارویی بسیار مقاوم هستند .

در این رژیم غذایی به دلیل مصرف بسیار کم کربوهیدرات ها و در عوض دریافت چربی بسیار بالا ، میزان تولید کتون ها در خون شدیدا افزایش می یابد .

ایجاد حالت کتوز در بدن کودکان مبتلا به صرع منجر به کاهش میزان تشنج در این کودکان می شود .

از آنجایی که اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل به کبد منتقل می شوند و در آنجا به کتون تبدیل می‌شوند ، در بیماران مبتلا به صرع برای ایجاد حالت کتوز می تواند بسیار مفید باشند .

۷ – روغن نارگیل می‌تواند کلسترول خوب ( HDL ) را بالا ببرد

روغن نارگیل حاوی چربی اشباع طبیعی است که کلسترول خوب یا hdl را در بدن شما افزایش می‌دهد . این روغن همچنین می‌تواند کلسترول بد یا LDL را به شکل کمتر مضر آن تبدیل کند .

بسیاری از کارشناسان براین باورند که روغن نارگیل با افزایش HDL می تواند در مقایسه با بسیاری از روغن های دیگر ، به سلامت قلب و عروق کمک کند .

در یک مطالعه ، به ۴۰ زن روغن نارگیل داده شد . نتایج مطالعه نشان داد که میزان کلسترول کل و LDL در این زنان ، نسبت به زنانی که از روغن سویا استفاده کرده بودند کاهش یافته بود .

مطالعه دیگری بر روی ۱۱۶ بیمار نشان داد که استفاده از روغن نارگیل در یک برنامه رژیم غذایی می‌تواند سطح کلسترول خوب HDL را افزایش دهد .

۸ – روغن نارگیل می تواند سلامت پوست ، مو و دندان شما را حفظ کند

روغن نارگیل و سلامت پوست و مو و ناخن
روغن نارگیل و سلامت پوست و مو و ناخن

روغن نارگیل به صورت غیر خوراکی هم دارای کاربردهای زیادی است .

به عنوان مثال بسیاری از افراد از روغن نارگیل در لوازم آرایشی و بهداشتی و زیبایی پوست و موی خود استفاده می کنند .

مطالعات بر روی افراد با پوست خشک نشان می دهد که استفاده از روغن نارگیل می تواند رطوبت پوست را بهبود بخشد . همچنین می تواند نشانه های اگزما را کاهش دهد .

روغن نارگیل همچنین می تواند از موها در برابر آسیب محافظت کند . در یک مطالعه نشان داده شد که روغن نارگیل می تواند به عنوان یک کرم ضد آفتاب ضعیف عمل کند و حدودا جلوی 20 درصد از اشعه ماوراء بنفش خورشید را بگیرد .

همچنین از این روغن می توان مانند دهانشویه برای سلامت دندان ها استفاده کرد . روغن نارگیل می تواند برخی از باکتری های مضر دهان را از بین ببرد و به بهبود بهداشت دهان و دندان و کاهش بوی بد دهان کمک کند .

۹ – روغن نارگیل می تواند عملکرد مغز را در بیماران مبتلا به آلزایمر افزایش دهد

آلزایمر و روغن نارگیل
آلزایمر

بیماری آلزایمر شایع ترین علت دمانس در سراسر جهان است و عمدتا در افراد مسن رخ می دهد . به نظر می رسد در بیماران آلزایمری توانایی استفاده از گلوکز برای تولید انرژی در بخش های خاص از مغز کاهش می یابد .

محققان پیش بینی می کنند کتون ها بتوانند به عنوان یک منبع انرژی جایگزین برای این سلول های مغزی ناسازگار ، باعث کاهش علائم آلزایمر شوند .

در یک مطالعه در سال 2006 ، مصرف تری گلیسیرید با زنجیره متوسط ( MCT ) منجر به بهبود عملکرد مغز در بیماران مبتلا به فرم های خفیف آلزایمر شد .

با این حال، در نظر داشته باشید که تحقیقات همچنان ادامه دارد و شواهد زیادی وجود ندارد که نشان دهد روغن نارگیل به خودی خود به بهبود بیماری آلزایمر کمک می کند .

۱۰ – روغن نارگیل می تواند به کاهش چربی بدن به خصوص چربی های خطرناک دور شکمی کمک کند

کاهش چربی دور شکم با روغن نارگیل
کاهش چربی دور شکم با روغن نارگیل

با توجه به اینکه روغن نارگیل می تواند اشتها را کاهش داده و چربی سوزی را افزایش دهد ، بنابراین می تواند به کاهش وزن نیز کمک کند .

به نظر می رسد روغن نارگیل در کاهش چربی های شکمی که در حفره شکم و اطراف اندام ها قرار گرفته اند ، بسیار موثر است .

این نوع چربی ( چربی دور شکمی ) خطرناک ترین چربی در بدن همه افراد است و به شدت با بسیاری از بیماری های مزمن در ارتباط است .

در مطالعه ای بر روی 40 زن با چاقی شکمی مشخص شد اضافه کردن 30 میلی لیتر ( 2 قاشق غذاخوری ) روغن نارگیل در روز می تواند منجر به کاهش قابل توجهی در BMI و دور کمر این افراد در طی یک دوره 12 هفته ای شود .

در مطالعه دیگری که بر روی 20 مرد چاق انجام شد مشاهده گردید مصرف 30 میلی لیتر (2 قاشق غذاخوری) روغن نارگیل در روز پس از 4 هفته منجر به کاهش اندازه دور کمر این افراد به میزان 1.1 اینچ ( 2.86 سانتی متر ) شد .

توجه داشته باشید روغن نارگیل کالری بالایی دارد بنابراین شما نباید به میزان زیادی از آن در رژیم غذایی خود استفاده کنید. اما برای استفاده از خواص این روغن می توانید آن را جایگزین برخی از روغن های مورد استفاده در پخت و پز خود قرار دهید .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها