رازیانه برای چه افرادی مفید است و برای چه افرادی منع مصرف دارد ؟

رازیانه گیاهی چند ساله با بویی دلپذیر و دارای گلهای زرد است . این گیاه بومی مدیترانه است ، اما اکنون در سراسر جهان یافت می شود . از دانه های خشک این گیاه اغلب در آشپزی به عنوان ادویه ای با طعم مشابه انیسون استفاده می شود . اما نباید آن را با انیسون اشتباه بگیرید . هرچند که به نظر می رسد هر دو طعم مشابهی دارند ، اما یکسان نیستند . از دانه های رسیده و روغن خشک رازیانه برای تهیه دارو نیز استفاده می شود .

از رازیانه به شکل خوراکی برای رفع یا بهبود مشکلات گوارشی مختلف از جمله سوزش معده ، گاز روده ، نفخ ، کاهش اشتها و قولنج در نوزادان و … استفاده می شود. این گیاه همچنین برای درمان رشد بیش از حد موی بدن در زنان ، مشکلات واژن پس از یائسگی و جلوگیری از آفتاب سوختگی بر روی پوست نیز استفاده می شود . اما شواهد علمی محدودی برای تأیید بیشتر این کاربردها وجود دارد.

در صنایع غذایی یا سایر فرایندهای تولید ، از روغن رازیانه به عنوان یک ماده طعم دهنده در برخی ملین ها ، و به عنوان یک ماده معطر در صابون ها و مواد آرایشی استفاده می شود .

این گیاه دارای خواص فراوانی است و کاربردهای فراوانی دارد اما مصرف آن در برخی افراد و در برخی بیماری ها مجاز نیست و می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد و یا با داروهای فرد بیمار تداخل دارویی ایجاد کند .

در این مقاله ابتدا شما را با تعدادی از خواص و فواید گیاه رازیانه آشنا می کنم و در ادامه در مورد عوارض جانبی این گیاه و تداخلات دارویی آن با برخی از داروها صحبت می کنیم .

رازیانه چه خواصی دارد و در چه مواردی از آن استفاده می شود ؟

این گیاه ممکن است روده بزرگ را شل کرده و ترشحات دستگاه تنفسی را کاهش دهد . همچنین به نظر می رسد رازیانه حاوی ماده ای است که ممکن است مانند استروژن در بدن عمل کند .

رازیانه به بهبود علائم کولیک در نوزادان شیرخوار کمک می کند

کولیک در نوزادان

کولیک معمولا به صورت گریه بیش از حد در نوزادان خود را نشان می دهد و معمولاً در شیرخواران کمتر از چهار ماه دیده می شود. تحقیقات نشان می دهد که دادن رازیانه به نوزادان مبتلا به قولنج ممکن است میزان گریه آنها را در حدود یک ساعت در روز کاهش دهد.

اما بیشتر مطالعات انجام شده تا به امروز دارای اشکالاتی است که نتایج آنها را کمتر قابل اعتماد می کند. قبل از توصیه به مصرف آن برای درمان کولیک ، به مطالعات بزرگتر و با کیفیت بالاتری نیاز است .

به بهبود علائم قاعدگی دردناک کمک می کند

قاعدگی دردناک و رازیانه

مصرف عصاره رازیانه چهار بار در روز از ابتدای یک دوره قاعدگی می تواند درد دختران و زنان جوان با قاعدگی دردناک به نام دیسمنوره را کاهش دهد . همچنین استفاده از دم کرده رازیانه هم برای کاهش درد موثر خواهد بود .

برای این منظور می توانید یک فنجان آب را به جوش آورید ، سپس یک قاشق چای خوری دانه  رازیانه را به آن بیفزایید و اجازه دهید تا 5 دقیقه دیگر بجوشد ، بعد از خنک شدن یک قاشق چای خوری عسل به آن بیافزایید و میل کنید .

مصرف این چای گیاهی را می توانید از سه روز قبل از شروع قاعدگی شروع کنید و روزانه دو بار از آن استفاده کنید . می توانید این دم کرده را تا زمان از بین رفتن علائم خود استفاده کنید .

کرم رازیانه باعث کاهش موی زائد در زنان می شود

رازیانه برای چه افرادی مفید است و برای چه افرادی منع مصرف دارد ؟ 5

استفاده از کرم یا روغن رازیانه حداقل به مدت 12 هفته ممکن است باعث کاهش پرمویی زنان به شکل موهای مردانه (هیرسوتیسم) شود .

استفاده از این کرم باید بعد از اپیلاسیون موها و قبل از درآمدن آنها از زیر پوست باشد .

طرز تهیه یک نوع روغن رازیانه برای کاهش موهای زائد

یک یا دو قاشق رازیانه را در داخل یک شیشه بریزید و رویش 1 استکان روغن زیتون اضافه کنید سپس آن را در یک جای تاریک مثل داخل کابینت قرار دهید و روزانه چند بار آن را هم بزنید و مخلوطش کنید . بعد از یک هفته از این روغن می توانید برای کم کردن موهای زائد استفاده کنید .

روش مصرف چگونه است ؟

ابتدا موهای محل مورد نظر را با استفاده از بند ، ماشین موکن و از دیگر روشهای اپیلاسیون از ریشه خارج کنید ، سپس تا 1 هفته ، روزانه 1 الی 2 بار از روغن رازیانه روی محل مورد نظر ماساژ دهید تا روغن کاملا جذب پوستتان شود برای ماساژ محل با حرکت دورانی استفاده کنید تا روغن کاملاً جذب پوستان شود.

اجازه دهید تا 2 ساعت روغن روی پوستتان باقی بماند سپس محل مورد نظر را با آب گرم و صابون بشویید . برای اثر بخشی بیشتر حداقل تا 6 ماه می توانید از این روش برای کم کردن موهای زائد خود استفاده کنید .

نکته  مهم : بهتر است از روغن رازیانه در روزهای نزدیک پریودتان استفاده نکنید . مصرف این روغن به زنان باردار و زنان مبتلا به سرطان سینه یا صرع توصیه نمی‌شود .

رازیانه به بهبود علائم یائسگی کمک می کند

رازیانه به بهبود علائم یائسگی کمک می کند

یک پژوهش بر روی 79 داوطلب زن با دامنه ی سنی 45 تا 60 سال انجام شد . در این تحقیق به مدت 8 هفته و 2 بار در روز به زنان کپسول های حاوی 100 میلی گرم عصاره ی رازیانه داده شد . نتایج این پژوهش نشان داد که این گیاه بدون ایجاد عوارض جانبی، به طرز چشمگیری باعث کاهش علائم یائسگی ( گر گرفتگی ، مشکلات خواب ، ناراحتی مفاصل ، اضطراب و افسردگی ، خستگی ، تحریک پذیری  ) در این خانم ها شد .

رازیانه یک فیتواستروژن است که به کاهش علائم یائسگی کمک می کند. با این حال برای تعیین اثرات مصرف طولانی مدت آن روی بدن تحقیقات بیشتری باید انجام شود .

کاهش آفتاب سوختگی

استفاده از رازیانه بر روی پوست قبل از قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش (UV) ممکن است باعث کاهش آفتاب سوختگی شود .

بهبود عوارض ناشی از نازک شدن دیواره واژن

استفاده از کرم رازیانه یک بار در روز و به مدت 8 هفته علائم نازک شدن دیواره واژن مانند خارش ، خشکی و درد هنگام مقاربت را کاهش می دهد .

رازیانه به کاهش وزن کمک می کند

 

رازیانه به کاهش وزن کمک می کند

دانه های رازیانه می تواند به عنوان یک ماده غذایی ضروری در رژیم های غذایی کاهش وزن در نظر گرفته شود . مصرف منظم آن به همراه یک سبک زندگی فعال و سالم به کاهش وزن اضافی کمک می کند .

این دانه های ریز دارای مقدار زیادی مواد مغذی قدرتمند هستند که بدن انسان را سالم نگه می دارند .

دانه های رازیانه غنی از فیبرهای غذایی هستند که روند هضم را کند می کنند . این بدان معنی است که پس از مصرف دانه رازیانه ، به این زودی ها گرسنه نخواهید شد ، که این مساله می تواند از پرخوری شما جلوگیری کند . علاوه بر این ، به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها ، مصرف آن به بهبود قدرت جذب ویتامین ها و مواد معدنی در بدن کمک می کند .

دانه های این گیاه همچنین دارای خواص ادرارآوری هستند که به شما در دفع سموم و سایر مایعات مضر از بدن کمک می کنند . همچنین مصرف دم کرده این گیاه به سم زدایی بدن ، خلاص شدن از اسیدیته و کاهش استرس نیز کمک می کند .

این خاصیت به دلیل وجود تعداد زیادی از آنتی اکسیدان های موجود در این دانه های شگفت آور مانند زاگزانتین ، لوتئین ، بتاکاروتن ، کلر ، منگنز ، روی ، سلنیوم ، فسفر و … است که از بدن شما در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کرده و به تنظیم متابولیسم بدن کمک می کنند .

سایر مواردی که مصرف رازیانه می تواند مفید باشد :

رازیانه

  • سندرم روده تحریک پذیر (IBS)
  • تورم راه هوایی
  • نفخ شکم
  • برونشیت
  • یبوست
  • سرفه
  • گاز روده (نفخ شکم)
  • اسپاسم خفیف معده و روده
  • ناراحتی معده و سوء هاضمه
  • تورم روده بزرگ (کولیت)
  • عفونت دستگاه تنفسی فوقانی

عوارض جانبی مصرف رازیانه

مصرف رازیانه از طریق دهان و در مقادیری که معمولاً در غذاها استفاده می شود ، ایمن است. استفاده از این گیاه در دوزهای مناسب برای مدت زمان کوتاه ، احتمالاً ایمن است . همچنین استفاده از کرم های رازیانه به صورت موضعی احتمالاً ایمن هستند. شواهد کافی برای دانستن اینکه آیا مصرف درازمدت آن به عنوان دارو بی خطر است ، وجود ندارد. اما سایر عوارض جانبی که نادر است ممکن است شامل ناراحتی های معده و روده باشد . همچنین مورد تشنج مربوط به مصرف اسانس رازیانه از طریق دهان نیز گزارش شده است.

برخی از افراد می توانند واکنش های پوستی آلرژیک به آن داشته باشند. افرادی که به گیاهانی مانند کرفس ، هویج حساسیت دارند به احتمال زیاد به رازیانه نیز حساسیت دارند . این گیاه همچنین می تواند باعث ایجاد حساسیت فوق العاده پوست در مقابل تابش آفتاب شود . در حین مصرف رازیانه اگر پوست روشن و حساسی دارید حتما از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید .

چه افرادی نباید از رازیانه استفاده کنند ؟ ( موارد احتیاط و هشدار ویژه )

چه افرادی نباید از رازیانه استفاده کنند ؟

  • دوران بارداری : درباره ایمنی استفاده از رازیانه در دوران بارداری اطلاعات کافی در دست نیست . بنابراین اگر باردار هستید بهتر است از استفاده آن خودداری کنید .
  • در دوران شیردهی : مصرف رازیانه در این دوران احتمالاً ایمن نیست . گزارش شده است که پس از نوشیدن یک چای گیاهی حاوی رازیانه توسط مادران ، دو نوزاد شیرخوار دچار آسیب سیستم عصبی شدند.
  • کودکان : استفاده از محصولات رازیانه در صورتی که در دوزهای مناسب توسط شیرخواران برای درمان کولیک تا یک هفته استفاده شود ، احتمالاً ایمن است.
  • آلرژی به کرفس ، هویج ، گشنیز و زیره : رازیانه ممکن است در افرادی که به این گیاهان حساس هستند واکنش آلرژیک ایجاد کند.
  • اختلالات خونریزی : این گیاه ممکن است لخته شدن خون را کند کند و مصرف آن ممکن است خطر خونریزی یا کبودی را در افراد مبتلا به اختلالات خونریزی افزایش دهد .
  • بیماری های حساس به هورمون مانند سرطان پستان ، سرطان رحم ، سرطان تخمدان ، آندومتریوز یا فیبروم رحم : رازیانه ممکن است مانند استروژن عمل کند . اگر بیماری دارید که ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض استروژن بدتر شود ، از این گیاه استفاده نکنید .

رازیانه با چه داروهایی تداخل مصرف دارد ؟

تداخل دارویی

مصرف همزمان برخی داروها با این گیاه ممکن است دردسرساز باشد و با هم تداخل داشته باشند . این داروها عبارتند از :

قرص های جلوگیری از بارداری

برخی از قرص های جلوگیری از بارداری حاوی استروژن هستند . رازیانه ممکن است همان اثرات استروژن را داشته باشد . البته این گیاه به اندازه استروژن موجود در قرص های جلوگیری از بارداری قوی نیست و مصرف آن همراه با قرص های ضد بارداری ممکن است اثربخشی قرص های جلوگیری از بارداری را کاهش دهد. اگر همراه با رازیانه از قرص های جلوگیری از بارداری استفاده می کنید ، از سایر روش های حفاظتی ضد بارداری مانند کاندوم نیز استفاده کنید .

سیپروفلوکساسین (CIPRO)

سیپروفلوکساسین (سیپرو) یک آنتی بیوتیک است . رازیانه ممکن است میزان جذب سیپروفلوکساسین (Cipro) در بدن را کم کند . مصرف این گیاه همراه با سیپروفلوکساسین ممکن است باعث کاهش اثر آن  شود . برای جلوگیری از این تداخل ، رازیانه  را حداقل یک ساعت پس از سیپروفلوکساسین مصرف کنید .

استروژن ها با رازیانه تداخل دارند

مصرف مقادیر زیادی از رازیانه ممکن است همان اثرات استروژن را داشته باشد . اما این گیاه به اندازه قرص های استروژن قوی نیست و مصرف آن همراه با قرص های استروژن ممکن است اثرات قرص های استروژن را کاهش دهد .

تاموکسی فن (Nolvadex)

برخی از انواع سرطان ها تحت تأثیر هورمون های بدن قرار دارند . سرطان های حساس به استروژن سرطان هایی هستند که تحت تأثیر سطح استروژن در بدن قرار می گیرند . از تاموکسیفن (Nolvadex) برای کمک به درمان و پیشگیری از این نوع سرطان ها استفاده می شود .

به نظر می رسد رازیانه همچنین بر میزان استروژن بدن نیز تأثیر می گذارد . مصرف رازیانه همراه با تاموکسیفن ممکن است باعث کاهش اثر تاموکسیفن (Nolvadex) شود . در صورت مصرف تاموکسیفن (Nolvadex) این گیاه را مصرف نکنید .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صفرپور
صفرپور
1 سال قبل

سلام مصرف رازیانه برای رشد سینه دختر مجرد که هنوز پریود نمیشه خوبه؟؟

رضا
رضا
1 سال قبل

سلام – به مدت ۴۰ روز – روزی یک قاشق چای خوری از دانه رازیانه را به صورت دمنوش صبح ناشتا مصرف میکردم و نتایج خیلی خوبی گرفتم از جمله اینکه آرامش خاصی داشتم ولی تنها موردی که به نظرم غیر قابل باور بود آن بود که پس از این که مصرف آن را قطع کردم عوارض جانبی و اثرات شدیدی از جمله آبریزش بینی – احساس خستگی مفرط – و آنطور که از دوستانی که قبلاً این مورد را تجربه کرده بودند شنیدم – می گفتند که این تجربه شبیه به عوارض خماری مواد مخدر است – فقط خواستم اطلاع رسانی کنم که مصرف یک قاشق چای خوری از دانه رازیانه به صورت دمنوش پس از چهل روز مداومت و قطع ناگهانی آن می تواند چنین عوارض وحشتناکی داشته باشد

منصوره
منصوره
1 سال قبل

سلام
وقت بخیر
من به دلیل آندومتریوز عمل لاپاراسکوپی داشتم و بعد از عمل علایم آندومتریوز م خیلی کمتر شده و کاملا خوب شده بودم. تا اینکه چند وقت به خاطر خواص رازیانه ده روز دمنومش رازیانه خوردم ولی بعدش فهمیدم که رازیانه آندومتریوز رو تشدید می‌کنه. دفعه ی پیش هم که پریود شدم حالم خوب نبود. میخواستم بپرسم یعنی با ده روز خوردن دمنوش رازیانه آندومتریوز برگشته؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.