خاصیت آب کرفس برای کاهش وزن و سلامتی + روش تهیه آن

خاصیت آب کرفس برای سلامتی چیست ؟

آب کرفس حاوی مواد مغذی ارزشمندی است که می تواند اثرات بسیار مفیدی بر روی سلامت شما داشته باشد . علاوه بر ساقه ها از قسمت‌های مختلف این گیاه نیز استفاده های فراوانی می شود .مثلا برگ های این سبزی را میتوانید در انواع سالادهای تان استفاده کنید . همچنین از دانه های آن می توان به عنوان یک ادویه خوش طعم در طبخ انواع غذاها یا چاشنی سالادها استفاده کرد .

کرفس گیاهی بومی مربوط به شمال آفریقا و مناطق مدیترانه است اما امروزه یکی از بزرگترین سبزیجات کشت شده در اکثر نقاط جهان به حساب می آید . کرفس گیاهی با عطر و طعم ملایم ، کم کالری و حاوی فیبر زیادی به همین خاطر یک ماده غذایی بسیار پرکاربرد در منوی غذایی اکثر کشورهای جهان می باشد .

آب کرفس دارای خواص تغذیه ای منحصر به فردی است و می تواند انتخاب خوبی به عنوان یک نوشیدنی بسیار مفید و کم کالری باشد . این نوشیدنی حاوی ویتامین C ، کلسیم و آهن ، لووتیولین و آپی ژنین ، دو آنتی اکسیدان قوی و همچنین کومارین ها و فتالید ها است که می تواند تاثیر بسیار عالی بر سلامتی شما داشته باشد .

در مغز کرفس درشت مغذی ها ( کربوهیدرات-پروتئین و چربی ) به میزان بسیار کم وجود دارد و در یک لیوان کامل آن تنها 40 کالری وجود دارد . همچنین در حدود 1.2 گرم فیبر در هر ساقه از کرفس وجود دارد، اما متاسفانه اکثر این مواد فیبر دار بعد از آب گیری حذف خواهند شد . اما با این وجود مقدار زیادی از مواد مغذی ، بعد از آبگیری باقی می ماند . بنابراین همچنان ارزش غذایی بالایی دارد و می تواند انتخاب مناسبی از یک نوشیدنی در برنامه غذایی روزانه و هفتگی شما باشد .

خاصیت آب کرفس

این نوشیدنی خواص شگفت انگیزی دارد و می توان از آن برای تحریک سیستم ایمنی بدن ، کاهش التهاب ، پیشگیری از بیماری های مزمن ، بهبود سلامت قلب ، تقویت استخوان ها ، حفاظت از یکپارچگی عروق خونی ، کمک به رفع اختلالات خواب ، بهبود ظاهر پوست و سم زدایی بدن استفاده کرد .

سلامت قلب را بهبود می بخشد

برخی از آنتی اکسیدان های موجود در آب کرفس به عنوان مثال فتالاید ، با تقویت دیواره رگ های خونی و افزایش سرعت بازسازی سیستم قلبی و عروقی ، می تواند فشار بر روی قلب را کاهش داده و خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته را کاهش دهد . یک مطالعه منتشر شده در مجله پزشکی پیشرفته گیاهان دارویی توسط محققان ایرانی نشان می دهد کرفس نقش مهمی در جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی ، کاهش و کنترل قند خون و چربی خون، کاهش فشار خون و تقویت قلب دارد .

گردش خون را بهبود می بخشد

با وجود مقدار متوسط آهن در کرفس ، این سبزی می تواند با افزایش تولید گلبول های قرمز، سیستم گردش خون را تقویت کند. با بهبود گردش خون ، اکسیژن رسانی به بخش های مختلف بدن بهبود یافته ، سرعت سوخت و ساز بدن بیشتر شده و به طور کلی عملکرد اعضای بدن بهتر می شود .

خاصیت ضد سرطانی آب کرفس

خاصیت ضد سرطانی
خاصیت ضد سرطانی

دو ترکیب آنتی اکسیدانی که در غلظت بالا در کرفس یافت می شوند، لووتئولین و آپی ژنین هستند . این دو به طور مستقیم با اثرات ضد سرطان زایی ارتباط دارند. این فلاونوئیدها می توانند رادیکال های آزاد را شناسایی کرده و خنثی کنند . آنها علاوه بر کوچک کردن تومورها به کاهش گسترش سرطان در قسمت های مختلف بدن هم کمک می کنند .

علاوه بر این، یک مطالعه ذکر شده در مذاکرات مجله Molecules نشان داد که آب کرفس در هنگام استفاده با دوکسوروبیسین که یک دارو شیمی درمانی است ، اثر محافظتی دارد و مصرف آن تأثیر مثبتی بر نتیجه درمان با دوکسوروبیسین و کاهش آسیب رادیکال های آزاد دارد .

مراقبت از پوست با نوشیدن آب کرفس

وجود ویتامین K ، ویتامین A و ویتامین C، در آب کرفس می تواند به درمان تعدادی از بیماری های پوستی از جمله پسوریازیس ، اگزما ، آکنه ، و روزاسه (آکنه دوران بزرگسالی) کمک کند . همچنین وجود آنتی اکسیدان ها در این نوشیدنی به کاهش چین و چروک ها ، لکه های پیری و لکه های قرمز پوست کمک می کند .

خاصیت سم زدایی آب کرفس

سم زدایی با آب کرفس
سم زدایی با آب کرفس

مطالعات نشان می دهد کرفس حاوی آب بسیار زیادی است ( 95% آن آب است ) همچنین در آن موادی وجود دارد که دارای خاصیت دیورتیکی هستند . بنابراین نوشیدن آن به طور منظم می تواند سموم و چربی های اضافی را از بدن شما بیرون بکشد و میزان ادرار شما را افزایش دهد . این خاصیت سم زدایی کرفس باعث کاهش فشار بر روی کبد شما می شود .

کمک به کاهش وزن

یکی از خاصیت های خوب آب کرفس کم کالری بودن و کمک به کاهش اشتهاست . اگر جزو افرادی هستید که اضافه وزن دارید و به دنبال یک نوشیدنی کم کالری می گردید آب کرفس یک گزینه مناسب برای شماست . به خصوص اگر آن را قبل از وعده اصلی غذایی استفاده کنید منجر به کاهش اشتها و کاهش تمایل شما به خوردن مواد غذایی کم ارزش و پر کالری خواهد شد . توصیه می شود این نوشیدنی را جایگزین نوشیدنی هایی مانند نوشابه و آب میوه های غیرطبیعی که دارای کالری بالا هستند کنید .

آب کرفس یک ضد التهاب طبیعی

یکی از مزایای کمتر شناخته شده کرفس ، وجود ماده ای به نام لوتئولین در آن است که دارای خواص ضد التهابی است . همانطور که می دانید التهاب می تواند بافت ها و عضلات را در سراسر بدن تضعیف کند . اگر شما از بیماری هایی نظیر آرتریت ، نقرس ، سردرد ، بواسیر و یا ناراحتی معده رنج می برند ، فرصت خوبی است که آب کرفس را امتحان کنید .

بر اساس یک تحقیق که توسط محققان دانشگاه استون در بیرمنگام انجام شد ، خواص ضد التهابی قوی کرفس می تواند در تسکین بیماری های روماتیسمی نیز کمک کننده باشد .

تقویت سیستم ایمنی

محتوای ویتامین C موجود در آب کرفس می تواند با تحریک تولید گلهای سفید خون جدید ، سیستم ایمنی بدن را تقویت کند . همچنین وجود آپی ژنین ، لووتیولین و پلی آتییلن ها در آب کرفس موجب تقویت بدن برای دفاع از خود در برابر عوامل بیماریزا می شود .

دکتر سوزان کلینر، نویسنده مشهور هفت کتاب موفق در مورد سلامت ، دانشمند و مشاور تغذیه ، در کتاب « طرح تغذیه غذایی قدرتمند » ، در مورد مزایای این گیاه برای تقویت زندگی جنسی صحبت می کند. او می گوید : ” کرفس ، یکی از بهترین سبزیجات است که می تواند باعث تقویت اشتیاق بین زوج ها شود . ”

تراکم معدنی استخوان را بهبود می بخشد

وجود کلسیم، منیزیم و آهن موجود در آب کرفس می تواند به بهبود جذب مواد مغذی در روده کمک کند ، همچنین باعث تقویت استخوان ها و مفاصل و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان در شما می شود .

تنظیم خواب با نوشیدن آب کرفس

اما جالب است بدانید مقدار قابل توجهی منیزیم در این نوشیدنی وجود دارد که نه تنها فشار خون و ضربان قلب را پایین می آورد، بلکه بدن شما را نیز تسکین می دهد و به شما کمک می کند تا یک خواب طبیعی و عمیق داشته باشید .

نوشیدن یک لیوان آب کرفس قبل از خواب شبانه باعث می شود صبح روز بعد را با تجدید قوای کامل و بدون حالت خستگی و خواب آلودگی آغاز کنید .

عوارض جانبی آب کرفس

علیرغم اثرات مثبت بسیاری که این نوشیدنی سالم بر روی سلامت شما دارد ، ممکن است در برخی افراد با بروز عوارض جانبی بالقوه ای همراه باشد . از جمله مشکلات کلیه ، واکنش های آلرژیک و حساسیت به نور خورشید .

برای بسیاری از مردم ، مصرف منظم آب کرفس ( در حد اعتدال ) هیچ یک از این عوارض جانبی را ایجاد نمی کند ، ولی کسانی که معده حساسی دارند و یا سابقه ابتلا به بیماریهای زمینه ای را دارند باید در مصرف آن احتیاط کنند .

مشکلات کلیوی : با وجود آب فراوان در کرفس و خاصیت دیورتیکی آن برای سم زادایی بدن ، مصرف آب کرفس در افرادی که مشکلات کلیوی دارند می تواند فشار بیشتری را بر کلیه آنها تحمیل کند .
آلرژی : بر خلاف بسیاری از سبزیجات ، کرفس در واقع پتانسیل آلرژیک بالایی برای افراد خاص دارد . گاهی این واکنش های آلرژیک می تواند بسیار شدید هم باشد. اگر همزمان با نوشیدن آب کرفس دچار تورم لبها ، زبان یا گلو می شوید مصرف آن را قطع کنید و با پزشک در این مورد مشورت کنید .
حساسیت به نور خورشید : برخی از آنتی اکسیدان های موجود در این نوشیدنی می تواند حساسیت پوست شما به آفتاب را افزایش دهد . در حالی که این حساسیت به نور در همه اتفاق نمی افتد ، اما افرادی که دارای پوست روشن هستند اغلب این مورد را تجربه می کنند .

چگونه می توان آب کرفس را تهیه کرد ؟

طرز تهیه آب کرفس
طرز تهیه آب کرفس

معمولا در فروشگاه های مواد غذایی به صورت روتین در دسترس نمی باشد ، به همین دلیل بسیاری از مردم خودشان این نوشیدنی را در منزل تهیه می کنند . شما می توانید آن را با اضافه کردن مقداری سیب ، لیمو ، عسل و میوه های مختلف دیگر و یا سایر سبزیجات مثل هویج طعم دار کنید .

مواد لازم :

4 عدد ساقه کرفس
1 عدد سیب ، هسته گرفته و پوست کنده
1 عدد هویج ( متوسط ) ، پوست کنده
1 قاشق غذاخوری عسل

طرز تهیه :

ابتدا ساقه های کرفس را به همراه برگ های آن حدود نیم ساعت در محلول آب سرد و نمک قرار دهید تا گل و لای آن جدا شود . سپس آن را خوب آبکشی کنید .کرفس های تازه را بدون کندن پوست و برگهای آن خرد کرده و به همراه سیب و هویج ریز شده در دستگاه آبمیوه گیری ریخته و در انتها به آن 1 قاشق غذاخوری عسل اضافه می کنیم .

آب کرفس خوشمزه شما آماده شده . برای بهره مندی از تمام خواص و ویتامین های آن ، سعی کنید آب کرفس تان را به صورت تازه میل کنید .

نوش جان

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها