کمبود چه ویتامین هایی باعث ایجاد خشکی و ترک لب می شوند ؟

ترک لب یک مسئله شایع و نسبتا ناراحت کننده است که خیلی افراد به خصوص در فصول سرد سال به آن مبتلا می‌شوند . پوست لب بسیار نازک تر و لطیف تر از پوست سایر قسمت‌های بدن است و به همین دلیل لب ها بیشتر در معرض عناصری مثل نور خورشید سرما و خشکی هوا مستعد خشکی ، ترک خوردگی و پوسته پوسته شدن هستند .

در زیر پوست لب غدد چربی وجود ندارد بنابراین نمی‌تواند رطوبت طبیعی برای خودش ایجاد کند لذا استفاده از مرطوب کننده ها می تواند از ایجاد ترک‌ لب جلوگیری کند.

در این مقاله شما می آموزید چگونه میتوانید ترک لبها را با استفاده از ویتامین‌ها و مواد مغذی بدون هیچ گونه درد و ناراحتی تسکین دهید . همچنین به بررسی علل و عوامل پیشگیری کننده می پردازیم .

ترک لب در اثر کمبود چه ویتامین هایی در بدن ایجاد می شود ؟

برخی ویتامین ها مثل ویتامین دی برای حفظ سلامت استخوان ها ضروری هستند ، برخی دیگر برای رشد و تکثیر سلول ها و برخی دیگر مانند ویتامین های ب کمپلکس برای سلامت پوست بسیار ضروری هستند . لب های شما پوست بسیار حساسی دارند که برای حفظ سلامتی و جلوگیری از خشک شدن و ترک آنها نیاز است تغذیه مناسبی داشته باشید تا تمام مواد مغذی و ویتامین های لازم در اختیار بدن تان قرار گیرد .

از علائم و نشانه های لب های خشک می توان به پوسته پوسته شدن ، ترک های قابل مشاهده ، سفتی ، درد و گاهی خونریزی لب ها اشاره کرد . لب های خشکی زده  همچنین می توانند در اثر لیس زدن مکرر لب ها ، هوای سرد و کم آبی بدن نیز ایجاد شوند . با این حال ، کمبود برخی ویتامین ها نیز ممکن است عاملی مهم برای ایجاد ترک خوردگی لب ها محسوب شوند . داشتن یک رژیم غذایی سالم به جلوگیری از کمبود ویتامین ها در بدن کمک می کند .

کمبود ویتامین B2 ( ریبوفلاوین ) و ترک لب

کمبود ویتامین B2 ( ریبوفلاوین ) و ترک لب

کمبود برخی از ویتامین ها ، به ویژه ویتامین های گروه B ، ممکن است باعث ایجاد ترک لب شوند . از جمله این ویتامین ها می توان به کمبود ویتامین B2 اشاره کرد .
. ریبوفلاوین یا همان ویتامین B2 برای رشد و ترمیم و تکثیر سلولهای پوست ، مو، ناخن و مفاصل بسیار ضروری است . این ویتامین جزو ویتامین های محلول در آب است و در بدن ذخیره نمی شود . بنابراین باید این ویتامین را به طور روزانه از طریق مواد غذایی دریافت کنیم تا دچار کمبود آن نشویم .

منابع خوب ریبوفلاوین شامل موارد زیر است :

  • محصولات لبنی
  • تخم مرغ
  • سبزیجات برگ سبز مثل اسفناج
  • سویا
  • آجیل و خشکبار
  • قارچ
  • غلات
  • انواع گوشت لخم و کم چرب

به گفته انستیتوی ملی بهداشت ، آقایان روزانه به 1.3 میلی گرم ریبوفلاوین و خانم ها به 1.0 میلی گرم احتیاج دارند .

کمبود ویتامین B3 ( نیاسین )

نیاسین یا ویتامین B3 یکی دیگر از ویتامین های گروه B است که برای داشتن پوستی سالم لازم است . کمبود شدید این ویتامین باعث ایجاد تورم و قرمزی زبان ، همچنین ایجاد ترک و زخم هایی در زیر زبان و بر روی لب ها می شود .

شما روزانه به 13 تا 20 میلی گرم نیاسین نیاز دارید . برای دریافت مقدار کافی نیاسین در رژیم غذایی ، از غذاهای زیر بیشتر استفاده کنید :

  • ماهی تن
  • سیب زمینی
  • ذرت
  • قارچ
  • گوشت گاو
  • گوشت مرغ
  • جگر
  • دانه غلات
  • سبزیجات برگ سبز
  • میوه هایی مانند گیلاس ، هلو
  • شیر

کمبود ویتامین B6 و زخم لب ها

خشکی لب ها

کمبود ویتامین B6 میتواند منجر به اختلالات پوستی ، درماتیت و ترک گوشه ی لب شود . برای به دست آوردن مقدار کافی B6 ، که به آن پیریدوکسین نیز گفته می شود ، توصیه می شود مردان و زنان بالغ تا 50 سالگی روزانه 1.3 میلی گرم از این ویتامین را از طریق مواد غذایی دریافت کنند .  منابع غذایی ویتامین B6 شامل گوشت ، غلات کامل ، حبوبات و سبزیجات برگ سبز ، زرده تخم مرغ می باشد .

کمبود روی و لب های شما

موسسه ملی بهداشت ریزش مو ، کاهش وزن ، اختلال در عملکرد جنسی و ضایعات پوستی را از علائم کمبود روی ذکر کرده است . کمبود روی می تواند باعث ایجاد ترک لب شود . رژیم غذایی شما باید روزانه 10 تا 25 میلی گرم روی را در اختیار بدنتان قرار دهد . مصرف 100 میلی گرم روی در روز می تواند سمی باشد . غذاهای حاوی روی عبارتند از:

  • غلات کامل
  • گوشت گاو
  • بوقلمون
  • جگر
  • زرده تخم مرغ
  • لوبیا
  • آجیل و خشکبار
  • پنیر گودا

کمبود ویتامین A

منابع غذایی ویتامین A

هم کمبود و هم مصرف بیش از حد ویتامین A می تواند باعث خشکی پوست و ترک لب ها شود . سمیت ویتامین A حتی می تواند کشنده باشد . زیرا ویتامین آ یک ویتامین محلول در چربی است که مازاد دریافت آن می تواند در بدن ذخیره شود . طبق اطلاعات مرکز پزشکی دانشگاه مریلند ، بیشتر افراد به میزان کافی ویتامین A را از رژیم های غذایی خود دریافت می کنند .

ویتامین A موجود در مواد غذایی به 2 شکل وجود دارد . رتینوئیدها ، که در غذاهای حیوانی یافت می شود و کاروتنوئیدها که در گیاهان وجود دارد . مصرف ویتامین A به شکل مکمل خطر سمیت را افزایش می دهد . UMMC  ده هزار واحد بین المللی را به عنوان بالاترین حد ایمنی برای ویتامین A ذکر کرده است . غذاهای سرشار از ویتامین A شامل سبزیجات برگ سبز تیره ، میوه و سبزیجات زرد و نارنجی رنگ ، گوشت گاو ، گوساله و جگر مرغ ، تخم مرغ و لبنیات می باشد .

در ادامه سایر عواملی که در ایجاد و درمان ترک لب نقش دارند با هم بررسی می کنیم .

از نرم‌کننده‌های مناسب برای لب هایتان استفاده کنید

بسیاری از نرم کننده های لب حاوی ماده ای به نام منتول هستند و یا در برخی از آنها از طعم دهنده های مثل نعناع استفاده شده است که باعث ایجاد احساس خنک کنندگی بر روی لب ها می شود ، اما متاسفانه نعناع لب ها را بسیار خشک می کند و حتی می تواند ترک لب را تشدید کند .

مواد خشک کننده دیگری که معمولاً در نرم کننده های لب استفاده می شود عبارتند از :

  • منتول
  • کافور
  • فنول

از نرم کننده های لب که حاوی مواد معطر هستند پرهیز کنید چرا که این مواد می‌توانند باعث خشکی بیشتر لبها شده و ترک لب را تشدید کنند .

نرم کننده های طبیعی برای درمان ترک لب

چندین ماده موثر و طبیعی برای برطرف کردن ترک لب ها وجود دارد که ممکن است در آشپزخانه شما هم موجود باشد .

شما می توانید این مواد طبیعی را مستقیماً روی لب های خود بمالید .

آلوئه ورا :

آلوئه ورا و پوست

این ژل در داخل برگ گیاه آلوئه ورا قرار دارد و حاوی ویتامین ها ، مواد معدنی ، مواد آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می باشد که پوست آسیب دیده را تسکین داده و باعث ترمیم مجدد آن می شود .

روغن نارگیل :

که از میوه نارگیل بدست می آید ، این روغن ضد التهاب و نرم کننده است و به همین دلیل می تواند پوست را ترمیم و نرم کند .

عسل :

عسل یک نرم کننده بسیار عالی است و درمان بسیار خوبی برای لب های خشک و ترک خورده می باشد . عسل همچنین حاوی آنتی اکسیدان ها و مواد ضد باکتریایی است که از بروز عفونت در لب های بسیار خشک یا ترک خورده پیشگیری می کند .

خیار :

خیار مرطوب کننده پوست

خیار یک مرطوب کننده ملایم است که حاوی ویتامین ها و مواد معدنی می باشد و می تواند ظاهر لب را بهبود بخشد .

چای سبز :

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی می باشد، چای سبز همچنین حاوی پلی فنول است که باعث کاهش التهاب می شود . یک عدد چای سبز کیسه ای را در آب گرم خیس کنید و به آرامی آن را روی لبهایتان مالش دهید تا نرم شده و پوسته های اضافی کنده شوند . با این کار یک لایه برداری ملایم از پوست لب هایتان می کنید .

آلوئه ورا ، روغن نارگیل و عسل همه دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی هستند که می توانند ضمن مرطوب کردن و ترمیم پوست روی لب ، از بروز عفونت نیز جلوگیری کنند .

لب هایتان را لایه برداری کنید

سطح لبهای ترک دار و خشک با لایه ای از پوسته پوشانده شده است که مانع از رسیدن مواد موثر در نرم کننده های لب به ناحیه مورد نظر می شود . شما می توانید برای لایه برداری ملایم از لب هایتان و رفع پوسته ها از اسکراب لب که حاوی شکر قهوه ای یا جوش شیرین است استفاده کنند تا به آرامی این پوست خشک را از بین ببرید .

هنگام خرید اسکراب لب ، به دنبال محصولاتی باشید که حاوی ترکیباتی باشند که لب ها را تسکین می دهند و مرطوب می کنند . شما می توانید این اسکراب های لب را از فروشگاهای مواد آرایشی خریداری کنید یا خودتان به صورت طبیعی تهیه کنید .

برای تهیه اسکراب طبیعی می توانید از ترکیب عسل و روغن زیتون و شکر قهوه ای و مکمل ویتامین E استفاده کنید . همه این مواد را با هم ترکیب کنید و اسکراب تهیه شده را به مدت 1 الی 2 دقیقه با انگشت خود به صورت دورانی بر روی لب خود بمالید و بعد با آب گرم بشویید .

این اسکراب طبیعی حاوی مواد آنتی اکسیدانی است که پوست را مرطوب کرده و برای تغذیه پوست لب کاملا مناسب است . همچنین عسل داخل اسکراب خاصیت ضد میکروبی دارد .

کم آبی بدن یکی از دلایل اصلی ایجاد خشکی و ترک لب می باشد

نوشیدن آب و سلامت پوست

خیلی از افراد ممکن است در طول روز احساس تشنگی نکنند و بنابراین آب کمی بنوشند و بدنشان دچار کم آبی شود . بنابراین سعی کنید در طول روز بدون توجه به احساس تشنگی آب بنوشید .

کمبود آب بدن هنگامی اتفاق می افتد که بدن مایعات بیشتری را نسبت به مایعاتی که دریافت می کند از دست بدهد . هنگامی که بدن کم آب می شود ، آب را از مناطق خاصی بیرون می کشد تا اطمینان حاصل کند که سلول ها در حالت هیدراته باقی می مانند . این مساله می تواند باعث خشکی پوست از جمله پوست لب ها شود .

علائم دیگر کم آبی شامل موارد زیر است :

میزان توصیه شده مصرف روزانه آب بسته به عوامل زیادی از جمله سن ، جنسیت و میزان فعالیت بدنی در افراد مختلف متفاوت است .

از مرطوب کننده ها استفاده کنید

مواجهه پوست به مدت طولانی در هوای خشک و سرد می تواند رطوبت پوست را از بین ببرد . این یک مسئله رایج در فصل زمستان است .

نوشیدن مقدار زیادی آب روش خوبی برای مرطوب نگه داشتن بدن در تمام طول سال است . با این وجود شما می توانید در طول زمستان با استفاده از مرطوب کننده های مناسب رطوبت مورد نیاز پوستتان را تا حدودی تامین کنید .

از کشیدن سیگار خودداری کنید

دود دخانیات می تواند باعث تحریک پوست حساس اطراف لب شود و به خشک شدن و ترک لب ها کمک کند .

سیگار کشیدن همچنین می تواند باعث ایجاد مشکلات دیگری مانند زخم دهان و درد لثه شود . افراد معمولا پس از ترک سیگار متوجه بهبود ترک لب هایشان می شوند زیرا پوست شروع به بهبودی می کند .

چگونه از ایجاد ترک لب پیشگیری کنیم ؟

 

افراد اغلب متوجه نمی شوند که چقدر با لب خود بازی می کنند – آنها تمایل به لیسیدن ، گاز گرفتن لب های خود دارند حتی بدون اینکه این کارها را به صورت ارادی انجام دهند .

اگر پوست روی لب ها به طور غیر معمول خشک باشد ، این عادت ها می توانند وضعیت را بدتر کنند . ادامه این عادات غلط می تواند سلامت پوست لب ها را به خطر انداخته و در دراز مدت حتی باعث خونریزی شود .

شما با استفاده از راههای زیر می توانید از بروز ترک لب هایتان جلوگیری کنید :

چرب کردن لب ها

  • استفاده از محصولاتی برای لب که حاوی ضد آفتاب هستند
  • اجتناب از محصولات لب معطر یا طعم دار
  • اجتناب از محصولات لب حاوی مواد آلرژن شناخته شده
  • لایه برداری منظم
  • هیدراته نگه داشتن بدن
  • ترک سیگار و دخانیات

چه عواملی باعث ایجاد خشکی و ترک لب می شوند ؟

پوست روی لب با پوست سایر قسمت های صورت متفاوت است . در حالی که ساختارهای زیرین پوست مشابه هستند ، پوست روی لب ها بسیار نازک تر و ظریف تر هستند . برخلاف پوستی که قسمتهای دیگر بدن را پوشانده است ، پوست روی لب ها غدد روغنی ندارند و بنابراین نمی تواند رطوبت کافی ایجاد کند .

به غیر از عوامل تغذیه ای که اشاره شد طیف وسیعی از عوامل خارجی نیز می تواند باعث ترک خوردن لب ها شوند . کنترل این عوامل می تواند به درمان و جلوگیری از بدتر شدن این عارضه کمک کند :

هوای سرد عاملی برای ایجاد خشکی و ترک لب ها

با سرد شدن دمای هوا در فصل های پاییز و زمستان ، میزان رطوبت هوا نیز کاهش می یابد . هوای خشک رطوبت پوست را به سمت خود جذب می کند ، به همین دلیل افراد غالباً در دوره های سردتر سال ، ترک لب را بیشتر تجربه می کنند . اگر دچار خشکی و ترک لب هستید سعی کنید کمتر در معرض هوای سرد قرار بگیرید .

لیسیدن لب ها

لیسیدن و گاز گرفتن لب ها

وقتی لبها خشک هستند ، افراد به طور غیر ارادی تمایل دارند آنها را لیس بزنند تا رطوبت از دست رفته را به لب برگردانند . غافل از اینکه درست است که با این کار موقتا لبها مرطوب می شوند اما با تبخیر شدن بزاق رطوبت بیشتری از سطح پوست برداشته می شود . بنابراین لب ها خشکتر می شوند .

برخی مواد تشکیل دهنده محصولات آرایشی

برخی از لوازم آرایشی و رژ لب ها و نرم کننده های لب و محصولات مشابه حاوی ترکیباتی هستند که می توانند لبهای شما را خشک تر کنند .

برخی از این ترکیبات عبارتند از :

  • رطوبت گیرها ، مانند گلیسیرین
  • کافور
  • منتول
  • فنل

رطوبت گیر ها موادی هستند که از هدر رفتن آب جلوگیری می کنند .

افراد ممکن است به برخی از ترکیبات رایج در محصولات آرایشی و بهداشتی مخصوص لب به ویژه رنگدانه ها یا رایحه ها حساسیت داشته باشند . استفاده از این محصولات حاوی آلرژن می تواند باعث خشکی ، قرمزی و ترک لب ها شود .

اشعه ماوراء بنفش خورشید

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند آسیب قابل توجهی به لب ها وارد کرده و منجر به خشکی و ترک خوردگی آنها شود .

آسیب آفتاب همچنین می تواند منجر به وضعیتی بنام کراتوزهای اکتینیک ( actinic keratoses ) شود ، که باعث ایجاد برجستگی های پوسته پوسته روی لب می شود . این برآمدگی ها تهدید کننده زندگی نیستند ، اما می توانند سرطانی شوند ، بنابراین افراد باید هرچه سریع تر آنها را درمان کنند .

داروهایی که باعث ترک لب می شوند

برخی از داروهای خاص مانند آنتی هیستامین ها ، داروهای شیمی درمانی و دیورتیک ها می توانند به عنوان یک اثر جانبی باعث کم آبی بدن شوند .

داروهای موضعی آکنه ممکن است حاوی موادی مانند اسید سالیسیلیک یا بنزوئیل پراکسید باشند که باعث خشک شدن لب ها شوند . اگر این مواد با لب ها در تماس باشند ، می تواند منجر به ایجاد ترک لب ها شوند .

نتیجه گیری

داشتن لب های ترک دار موضوعی شایع و گاه ناراحت کننده است که برخی افراد فقط آن را در فصول سرد سال مثل زمستان تجربه می کنند ، در حالی که برخی دیگر ممکن است در تمام طول سال آن را تجربه کنند .

هنگام خرید محصولات آرایشی بهداشتی لب احتیاط کنید . برخی از تغییرات در سبک زندگی و داشتن تغذیه صحیح میتواند برای التیام بخشیدن به لبهای ترک خورده پیشگیری از بازگشت مجدد آن تاثیر گذار باشند .

برخی داروها و شرایط خاص می توانند باعث تشدید کم آبی بدن و خشکی و ترک لب ها شوند .

اگر از چندین روش درمانی برای رفع ترک لب هایتان استفاده کرده و نتیجه نگرفته اید بهتر است با یک متخصص پوست در این زمینه مشورت کنید تا سایر دلایل احتمالی و گزینه های درمانی را برای شما بررسی کند .

️منابع :

healthfully.com

medicalnewstoday.com

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها