آیا مصرف تخم مرغ برای کبد چرب مضر است ؟

یکی از باورهای نادرست که در بین خیلی از افراد رایج است این است که مصرف تخم مرغ و به ویژه زرده تخم مرغ می تواند منجر به ایجاد کبد چرب شود و فردی که دچار کبد چرب است نباید از تخم مرغ استفاده کند .

این باور کاملا نادرست است در هیچ مطالعه ای ثابت نشده است که زرده تخم مرغ می تواند منجر به کبد چرب شود . به این نکته توجه کنید که افرادی که کبد چرب دارند هم نباید تخم مرغ را به این بهانه از رژیم غذایی خود حذف کنند .

بیماری کبد چرب زمانی اتفاق می افتد که تجمع چربی در کبد بیش از 5 درصد از وزن کبد شود . بیماری کبد چرب اگر درمان نشود می تواند منجر به سیروز و سرطان کبد شود .

موثرترین درمان برای کبد چرب ، کاهش میزان چربی موجود در کبد است . بنابراین ، همراه با درمان های دارویی پزشک معالج ، بیماران نیز باید از از یک رژیم غذایی مناسب پیروی کنند تا بیماری شان بدتر نشود .

آیا کلسترول زیاد تخم مرغ برای کبد چرب مضر است ؟

آیا کلسترول زیاد تخم مرغ برای کبد چرب مضر است ؟

در سالهای اخیر ما به نوعی از خوردن تخم مرغ ترسیده ایم. به ما هشدار داده شده است که مصرف تخم مرغ ممکن است مضر باشد زیرا این ماده غذایی حاوی میزان کلسترول زیادی است .

یک تخم مرغ بزرگ تقریباً 210 میلی گرم کلسترول دارد. از طرف دیگر ، تخم مرغ سرشار از پروتئین و سایر مواد مغذی مفید دیگر نیز هست .

همچنین ما میدانیم که کلسترول خون بالا ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به انواع بیماری ها از جمله بیماری های قلبی عروقی و کبد چرب شود .

توصیه‌های عمومی معمولاً بیانگر این است که میزان کلسترول روزانه ما نباید بیشتر از 200 تا 300 میلی گرم باشد و احتمالاً در یک تخم مرغ بین 180 تا 200 میلی گرم کلسترول وجود دارد . این کلسترول عمدتاً در زرده وجود دارد . بنابراین ، واضح است که اگر بخواهیم از توصیه فوق پیروی کنید ، در یک هفته نباید تخم مرغ زیادی استفاده کنیم .

اما نگران نباشید اخیراً مشخص شده است که کلسترول موجود در مواد غذایی آنچنان که قبلا تصور می شد بر کلسترول خون تأثیر منفی نمی گذارد . فقط بخش کوچکی از کلسترولی که از طریق مواد غذایی دریافت می کنیم و می خوریم وارد جریان خون می شود . کبد عمده ترین منبع تولید کلسترول در بدن است .

کلسترول یک ماده مهم برای بسیاری از عملکردهای بدن است . کلسترول بخشی جدایی ناپذیر از غشای سلولی و بسیاری از هورمون ها است .

برخی از متخصصان خاطرنشان می کنند که اگر کلسترول کمی از طریق مواد غذایی دریافت کنیم ، کبد قطعا کلسترول بیشتری تولید می کند و اگر کلسترول بیشتری از غذاها دریافت شود ، کبد کمتر به تولید کلسترول می پردازد.

بنابراین ، ممکن است آنقدر که در گذشته تصور میشد مهم نباشد که چقدر کلسترول می خوریم !!

اگرچه این فرضیه هنوز مورد بحث است ، اما شواهد اخیر حاکی از آن است که مصرف متوسط تخم مرغ تاثیر قابل توجهی بر کلسترول خون شما نمی گذارد .

مضرات زرده تخمه مرغ برای کبد و قلب

هیچ مطالعه قطعی که نشان دهد خوردن تخم مرغ بخصوص زرده آن خطر بیماری قلبی و کبد چرب را افزایش می دهد وجود ندارد . با این حال ، برخی دانشمندان هنوز معتقدند که خوردن تخم مرغ ممکن است برای افراد در معرض خطر بیماری های قلبی مضر باشد .

امروزه بسیاری از متخصصان تغذیه ادعا می کنند که خوردن چربی های اشباع به احتمال زیاد بیشتر از خوردن مواد غذایی حاوی کلسترول باعث افزایش کلسترول خون می شود .

تخم مرغ حاوی برخی از چربی های اشباع شده است اما همچنین سرشار از انواع چربی های اشباع نشده و غیر اشباع سالم نیز می باشد . شواهد نشان می دهد تخم مرغ تأثیر منفی بر ترکیب چربی های خون نخواهد گذاشت .

نکته جالب دیگر اینکه درست است که زرده تخم مرغ حاوی کلسترول است اما کلسترول موجود در زرده تخم مرغ به لحاظ وجود ماده ای در کنارش به نام لسیتین معمولا جذب روده ای بسیار کمی دارد . بنابراین حتی افرادی که کلسترول خون بالایی دارند هم می توانند روزانه یک عدد تخم مرغ کامل را با خیال راحت مصرف کنند و هرگز نیاز نیست که زرده آن را جدا کنند .

البته ذکر این نکته ضروری است که در سفیده تخم مرغ مقدار زیادی پروتئین وجود دارد ولی در زرده هیچ نوع پروتئینی نداریم و به جای آن ، زرده منبع بسیار خوبی از پیش ساز ویتامین آ ، اسیدهای چرب امگا ۳ و انرژی می باشد.

مضرات سفیده تخم مرغ برای کبد

مضرات سفیده تخم مرغ برای کبد 

کبد نقش مهمی در پردازش و تبدیل مواد غذایی به مواد شیمیایی ضروری برای ادامه ی حیات ما را بر عهده دارد . کبد بیمار ممکن است نتواند برخی از این مواد مغذی – مانند پروتئین ها – را به طور موثر پردازش کند . با این حال پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ حاوی آمینو اسیدهایی است که برای افرادی که مشکلات کبدی دارند بهتر از سایر منابع پروتئین قابل تحمل است .

در مقایسه با یک تخم مرغ کامل ، سفیده تخم مرغ دارای کالری کمتری است ، همچنین فاقد چربی و منبع خوبی از پروتئین است. سفیده یک تخم مرغ بزرگ حاوی 17 کالری و 4 گرم پروتئین است . درست است که سفیده تخم مرغ به اندازه یک تخم مرغ کامل حاوی ویتامین ها و مواد معدنی نیست ، اما سفیده یک تخم مرغ بزرگ تقریباً 10 درصد از نیاز روزانه بدن ما به ریبوفلاوین و سلنیوم را تامین می کند .

هنگامی که کبد شما سالم است ، پروتئین موجود در رژیم غذایی به ترمیم و جایگزینی سلول های کبد و بقیه بدن شما کمک می کند و از تجمع چربی در کبد جلوگیری می کند .اما اگر کبد شما خوب کار نمی کند ، پردازش پروتئین سخت تر می شود ، که این امر منجر به تجمع ضایعات پروتئینی به نام آمونیاک در خون می شود . آمونیاک زیاد در خون بر مغز تأثیر می گذارد و ممکن است منجر به تغییر وضعیت ذهنی شود که به آن انسفالوپاتی کبدی گفته می شود .

در چنین شرایطی محدود کردن پروتئین در رژیم غذایی ، معمولاً به حدود 1 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن توصیه می شود .

اما جالب است بدانید برخی تحقیقات نشان می دهد پروتئین موجود در رژیم غذایی باعث ایجاد گیجی و سردر گمی و مشکلات روانی در افراد مبتلا به مشکلات کبدی نمی شود ، بلکه عدم تعادل در اسیدهای آمینه باعث ایجاد چنین وضعیتی می شود و خوردن غذاهای غنی از BCAA مانند سفیده تخم مرغ ، ممکن است به بهبود تعادل آمینو اسید ها و کاهش سردرگمی در افراد مبتلا به بیماری کبد کمک کند .

 درهفته چه تعداد تخم مرغ می توانیم بخوریم ؟

یک فرد سالم در طول هفته می تواند روزانه یک عدد تخم مرغ استفاده کند . این موضوع دقیقا در مورد بچه ها نیز صدق می کند و آنها نیز می توانند به صورت روزانه یک عدد تخم مرغ استفاده کنند .

تخم مرغ از ارزش غذایی بالایی برخوردار است

تخم مرغ از ارزش غذایی بالایی برخوردار است 

این ماده غذایی ارزشمند سرشار از پروتئین ، اسیدهای چرب سالم و ویتامین ها می باشد .

یک تخم مرغ حاوی بیش از شش گرم پروتئین است . تخم مرغ همچنین حاوی مقدار زیادی ویتامین D ، ریبوفلاوین ، ویتامین B12 و فولات می باشد . به هیچ وجه کربوهیدرات ندارد .

فراموش نکنیم که سفیده تخم مرغ سیستم ایمنی بدن را بسیار قوی می کند و در افرادی که ریزش مو دارند هم سفیده تخم مرغ و هم زرده تخم مرغ نقش خیلی مهمی در پیشگیری و درمان ریزش مو دارد . وقتی رژیم غذایی بسیاری از افرادی که ریزش مو دارند را بررسی می کنیم متوجه می شویم که آنها معمولاً در رژیم غذایی شان تخم مرغ وجود ندارد ویا بسیار کم مصرف می کنند .

همچنین تخم مرغ سرشار از ماده ای به نام کولین است . تحقیقات اخیر نشان می دهد که کمبود کولین ممکن است بسیار شایع باشد .

کولین ممکن است به کاهش التهابات در بدن کمک کند و خوردن یک عدد تخم مرغ در طول روز 25٪ نیاز روزانه ما به کولین را برطرف می کند .

کولین موجود در تخم مرغ یک ماده مغذی اساسی برای کبد است

کولین موجود در تخم مرغ یک ماده مغذی اساسی برای کبد است 

کولین به طور کلی یک ویتامین محسوب نمی شود ، اما یک ماده مغذی اساسی است .

این ماده به جلوگیری از بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) در بزرگسالان کمک می کند و برای سلامت قلب و سلامت کبد بسیار مفید است .

شواهد محکمی وجود دارد که نشان می دهد وجود کولین کافی در رژیم غذایی از عملکرد طبیعی کبد پشتیبانی می کند و به جلوگیری از NAFLD و کبد چرب کمک می کند .

کولین از طریق مکانیسم های گوناگونی بر سلامت کبد تاثیر می گذارد . کمبود دریافت کولین از طریق رژیم غذایی خطر آسیب کبدی مزمن و نارسایی کبد را افزایش می دهد .

تخم مرغ  با کمک به کاهش وزن به درمان کبد چرب کمک می کند

تخم مرغ حتی ممکن است به در کاهش وزن نیز کمک کند ، زیرا با مصرف آن شما زمان بیشتری سیر می شوید و تا حدودی زیادی به شما کمک می کند که از مصرف کربوهیدرات های ناسالم دوری کنید .

فردی که در هنگام صبح در وعده صبحانه خود یک عدد تخم مرغ کامل استفاده می‌کند تا چند ساعت پس از صرف صبحانه ،به لطف استفاده از زرده تخم مرغ انرژی بسیار بالایی دارد .

این نکته مهم را به خاطر بسپاریم که هرگز به خاطر ترس از افزایش کلسترول خون و به خاطر ترس از ابتلای به کبد چرب نباید تخم مرغ به ویژه زرده آن را از رژیم غذایی خود حذف کنیم .

شواهد علمی موجود نشان نمی دهد که مصرف متوسط تخم مرغ می تواند خطر بیماری های قلبی یا کبد چرب را افزایش دهد . بالعکس به دلیل تاثیر مثبتی که تخم مرغ بر کنترل اشتها دارد مصرف آن در یک رژیم غذایی سالم میتواند به کاهش وزن کمک کرده و از این طریق به درمان کبد چرب نیز کمک کند .

تخم مرغ محلی بهتر است یا تخم مرغ معمولی ؟

تخم مرغ محلی بهتر است یا تخم مرغ معمولی ؟

یک نکته را فراموش نکنید که معمولاً تفاوتی بین تخم مرغ با پوسته سفید و تخم مرغ با پوسته قهوه ای وجود ندارد .

تفاوت این دو به دلیل نژاد های مختلفی است که مرغ ها دارند . بنابراین از نظر مواد مغذی هم این دو تخم مرغ با هم تفاوتی ندارند .

و سوال بعد اینکه چرا برخی انواع تخم مرغها زرده زرد تری دارند ؟

این مساله مستقیما به نوع تغذیه مرغ برمی‌گردد معمولاً مرغهایی که از سبزیجات تغذیه می کنند و در فضاهای باز زندگی می کنند زرده های پر رنگ تری دارند ولی در مجموع از نظر تغذیه ای تفاوتی بین این دو نوع تخم مرغ با هم وجود ندارد و این طور نیست که بگوییم تخم مرغی که پوسته قهوه ای رنگ یا زرده زردتری دارد خاصیت تغذیه بیشتری دارد و بهتر است آن را استفاده کنیم .

تخم مرغ قبل از مصرف باید به صورت کامل پخته شود

تخم مرغ قبل از مصرف باید به صورت کامل پخته شود

نکته بسیار مهم دیگر در مورد نحوه مصرف تخم مرغ این است که تخم مرغ را باید به صورت کامل قبل از خوردن بپزید و هرگز زرده تخم مرغ را به شکل عسلی مصرف نکنید چرا که احتمال آلودگی آن بسیار بالاست و می تواند شما را بیمار کند .

از طرفی به این نکته مهم نیز دقت کنید که روش آماده سازی و پختن تخم مرغ نیز بسیار مهم است . مسلما سرخ کردن و نیمرو کردن تخم مرغ با روغن زیاد و استفاده از روغن های جامد و اشباع برای آماده سازی آن می تواند این ماده غذایی مفید را به یک ماده غذایی مضر برای کبد تبدیل کند .

نتیجه گیری :

تخم مرغ یک انتخاب غذایی سالم و منبع خوبی از انواع مواد مغذی است . با مصرف آن شما احساس سیری بیشتری می کنید و منبع خوبی برای تامین انرژی شما است .

هیچ مدرکی وجود ندارد که مصرف یک عدد تخم مرغ در روز میتواند باعث افزایش ریسک ابتلا به کبد چرب و یا افزایش کلسترول و ناراحتی های قلبی شود . برعکس وجود مواد مغذی مثل کولین در تخم مرغ میتواند برای سلامت کبد و پیشگیری از کبد چرب بسیار مفید باشد .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
33 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کیانا
کیانا
3 ماه قبل

سلام وقت بخیر من بدنسازی کار میکنم 20 سالمه و کمبود وزن دارم واسه حجم گیری مربیم گفتن 7 عدد سفیده تخم مرغ +2 عدد زرده بخورم در روز. سه عدد سفیده صبح و چهار عدد عصر ها. میخواستم ببینم ممکنه کبدم رو دچار مشکل کنه؟اینم ذکر کنم که به صورت حرفه ای فقط دو ماه هست که شروع کردم به ورزش.حدود یک هفتست که دارم با این ژیم پیش میرم.

علی
علی
8 ماه قبل

سلام من ۳۳ سالمه وزن ۷۵ کیلو خشک ، هیچ مریضیعی ندارم ، روزی ۴ ساعت ورزش سنگین دارم جدا از وعده های غذایی دیگه روزی ۲۰ تا سفیده و ۲ عدد زرده میخورم خیلیم راضیم فقط میخواستم ببینم ممکنه ب مشکل بخورم رو این تعداد یا کمش کنم ؟

آخرین ویرایش 8 ماه قبل توسط علی
رضا کریمی
رضا کریمی
8 ماه قبل

سلام من ۱۴ سالمه ی روز در میون۴ عدد تخم مرغ کامل میخورم. با سیب زمینی
به دلیل اینکه بدنم به پروتئین نیاز داره خواستم بدونم زرده تخم مرغ مصرف نکنم برای کبد ضرر نداره؟

حسین
حسین
1 سال قبل

سلام خانوم چیذری خستهدنباشید کبد گرید یک دارم ۲۲سالمه باشگاه میرم و ۴تا تخم مرغ آب پز میخورم
مشکلی نداره؟؟
و اینک با درمان کبد با عطاری مشکلی ندارین؟؟
و سوال اخرم اینه ک میشه لیورگل رو استفاده کرد بی اطلاع پزشک؟

علی
علی
1 سال قبل

من 5 سال ورزش میکنم و روزی 6 عدد تخم مرغ کامل میخورم بعضی وقتا به 8 تا هم رسیده تا حالا مشکلی نداشتم
فقط خواستم بدونم تاثیری روی جنسی آقایان دارد یا نه
ممنون از شما

ابتین
ابتین
پاسخ به  سارا چیذری
4 ماه قبل

علت چیست؟؟

amir
amir
1 سال قبل

با سلام من چند هفتس باشگاه بدنسازی کار میکنم هیفده سالمه رژیم غذاییم رو از دکتر تغذیه گرفتم که صبحانه سه تا سفیده تخم مرغ و یک زرده مصرف میکنم حالا علائم جوش زدنم روی صورت زیاد شده از چند نفر پرسیدم گفت بخاطر حساسیت به تخم مرغه حالا باید چکار کنم که جوش نزنم

مهدی
مهدی
1 سال قبل

سلام من کبد چرب ۲ هستم وکلسترول وتری گلی سیریدم بالاست ۳۷ سالمه ولی چاق نیستم دارم باشگاه میرم و سفیده تخم مرغ روزی ۳تا سینه مرغ وسیب زمینی آب پز عمده غذای منو تشکیل میده آیا مفیده یا کدوموشون مضره برای کبدم

هدیه
هدیه
1 سال قبل

سلام خانم دکتر مطالبتون بسیار مفید و کاربردی هست. سپاس

کامران
کامران
2 سال قبل

من کبد چرب گرید ۳ دارم و وزن من هم ۱۲۴ کیلو بود .الان حدود ۲ ماهه که ورزش میرم و بعلاوه بر اینکه دکتر رفتم و قرص مصرف میکنم وزن من ۱۱۶ کیلو شده ومربی من بهم قرص آمینو اسید داده روزی ۹ عدد بخورم آیا این قرص ها برام ضرر داره یا به مصرفش ادامه بدم

سارا
سارا
2 سال قبل

سلام به شوهر من رژیم پر پروتئین و پر چربی
بدون قند و کربوهیدرات دادن و بهش گفتن در روز هر وقت که گشنه شدی هرچقدر دلت میخواد تخم مرغ میتونی بخوری و هرجوری نیمرو املت و ..
۴۱سالشه و تو روز بین شش هفت تا ده تخم مرغ میخوره
میخواستم بدونم آیا ضرر نداره؟؟

محسن
محسن
2 سال قبل

سلام من روزی یک عدد تخم مرغ آبپز موقع صبحانه میخوردم بعد از چند ماه دچار سردرد شدم که از بین نمی رفت و تنها وقتی تخم مرغ رو از وعده غذاییم حذف کردم بلافاصله سر درد چند ماهم خوب شد. دلیلش چی میتونه باشه؟ دیگه میترسم تخم مرغ بخورم

آرمان
آرمان
2 سال قبل

ضمن عرض سلام و خسته نباشید
من به مدت 3 ماه هست که روزی 6 عدد تخم مرغ کامل میخورم 3تا صبحانه و 3تا بعد ار باشگاه. تقریبا 5 روز در هفته بدنسازی میرم. به نظرتون برم آزمایش کبد بدم؟

سایه
سایه
2 سال قبل

سلام من وقتی تخم مرغ میخورم اخیرا احساس سنگینی سینه ی حالت گرگرفتگی توی سینه تنگی نفس دارم حتی آبپز ..و نس کافه کاپوچینو شکلات تلخ ….بنظرتون کبد گرم دارم

مریم
مریم
پاسخ به  سایه
1 سال قبل

ارتباطی به آلرژی ندارد معدتون اذیت میشه و سنگینه براتون چون اینها علائم ناراحتی معده میباشد

فرامرز شایگان
فرامرز شایگان
2 سال قبل

با سلام ، متشکرم از اطلاعات مفید سرکار . من کبد چرب گرید 2 دارم . با علاقه زیاد به تخم‌مرغ در هفته شش عدد همراه با اواکادو نصف و پنیر ایرانی استفاده میکنم ‌. ضمنا شکلات هم گاها میخورم . آیا برایم مناسب نیست ؟ و یا می‌توانم ادامه بدهم .؟در حال حاضر ایران نیستم ولی امکان ویزیت را در.دفتر خودتون دارید تا برای مشورت گرفتن دیدار کنیم .؟ سپاسگزارم

علی
علی
2 سال قبل

مرسی از اطلاعات مفیدتون

مسعود
مسعود
3 سال قبل

خیلی خوب بود من کبد چرب داشتم و همیشه از خوردن تخم مرغ حتی اپز میترسیدم اما این مقاله خیلی بهم کمک مرد. ممنون