تاثیر ورزش در درمان چاقی چگونه است ؟

متاسفانه امروزه با افزایش شهر نشینی و روی آوردن به زندگی ماشینی و کم تحرکی و عدم انجام ورزش ، آمار شیوع و بروز اضافه وزن و چاقی در همه  جوامع و به ویژه جوامع صنعتی به شدت افزایش یافته است . به گونه ای که هم اکنون چاقی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و یا حتی در حال توسعه به صورت همه گیر درآمده است و معضلات بهداشتی و درمانی زیادی را برای کشورها ایجاد کرده است .

عوارض چاقی چیست ؟

عوارض چاقی چیست ؟

چاقی یکی از مشکلات بهداشتی در بسیاری از کشورها همچنین کشور ماست . به خصوص در خانم های ایرانی که نسبتا فعالیت فیزیکی کمتری دارند این مساله بیشتر دیده می شود . حتما شما هم با عوارض اضافه وزن و چاقی و عدم فعالیت فیزیکی آشنا هستید . از جمله ناراحتی های قلبی ،دیابت ، فشار خون بالا ، پوکی استخوان ، سرطان ، آسم ، درد مفاصل مثل درد زانو و کمردرد و بسیاری مشکلات دیگر که به راحتی می توانید با کمی کاهش وزن و افزایش فعالیت فیزیکی از بسیاری از این مشکلات در آینده پیشگیری کنید .

طبق آمارهای موجود در دهه گذشته شیوع چاقی 50 % افزایش یافته است و پیروی از رژیم های غذایی نادرست و غذاهای آماده و رستورانی از یک سو و کم تحرکی از سوی دیگر  علت افزایش شیوع چاقی است .

چه کار کنم بعد از رسیدن به وزن نرمال دوباره چاق نشوم ؟

برای رفع چاقی روش های درمانی متفاوتی وجود دارد که اگر این روش ها درست انجام شوند و در کنار هم قرار گیرند نتایج بسیار خوبی در پی خواهد داشت . یکی از روش های بسیار مؤثر در کنترل چاقی بحث رژیم درمانی و دریافت برنامه تغذیه ای صحیح است که این کار باید تحت نظر مشاورین و متخصصین تغذیه انجام شود .

مهمترین و تنها عاملی که می تواند در دراز مدت کاهش وزنی را که افراد به دست آورده اند حفظ کند ، انجام ورزش صحیح و مداوم است

گرچه پیروی از یک برنامه غذایی مناسب و علمی مهمترین راهکار برای پیشگیری و درمان چاقی است ، اما مطالعات نشان داده اند که در صورت همراهی رژیم غذایی با یک برنامه ورزشی منظم میزان کاهش وزن و تداوم کاهش وزن به مراتب بیش از حالتی است که از رژیم غذایی به تنهایی استفاده شود .خیلی از افراد ذکر می کنند که بعد از چند ماه کاهش وزن دوباره به وزن قبلی خود برگشته اند و گاهی حتی اضافه وزن بیشتری نسبت به قبل  پیدا کرده اند .

تحقیقات نشان داده است که مهمترین و تنها عاملی که می تواند در دراز مدت کاهش وزنی را که افراد به دست آورده اند حفظ کند ، انجام ورزش صحیح و مداوم است . علاوه بر این انجام ورزش در کنار یک رژیم غذایی مناسب هم به پروسه کاهش وزن صحیح تر و سریع تر افراد کمک می کند .

وقت ندارم ورزش کنم !

خیلی از افراد ذکر می کنند به دلیل نداشتن وقت کافی ورزش نمی کنند . در صورتی که این مساله شاید از این تصور غلط نشات گرفته باشد که خیلی از ما تصور می کنیم برای انجام ورزش باید به یک مکان خاص برویم و یا تجهیزات و وسایل گران قیمتی را تهیه کنیم و یا ساعت های طولانی از وقت روزانه خود را صرف کنیم تا بتوانیم از فواید فعالیت فیزیکی بهره مند شویم . اما حقیقت این است که شما می توانید با تغییر روش زندگی خود و با درست انجام دادن فعالیت روزانه عادی خود هم از فعالیت فیزیکی و فواید آن بهره مند شوید .

انواع توپ ورزشی

متخصصان پزشکی ورزشی برای تجویز یک برنامه علمی و مناسب برای کاهش وزن افراد چاق عوامل مختلفی از جمله ویژگی های فیزیکی فرد چاق را در نظر میگیرند و براساس این عوامل نسخه ورزشی مناسب فرد را که ترکیبی از ورزش های هوازی ، ورزش های کششی و تمرینات مقاومتی یا قدرتی است تجویز می کنند .

ورزش به تنهایی برای لاغری کافی نیست

نکته حائز اهمیت آن است که در افراد چاق ورزش به تنهایی باعث کاهش وزن مختصری می شود . متوسط کاهش وزن گزارش شده در 12 بررسی حدود 2/5 کیلوگرم بوده است . از این رو ترکیب ورزش با رژیم غذایی مناسب بهترین راه برای کاهش وزن مؤثر و پایدار است .

ورزش از دو طریق به کاهش وزن کمک می کند :

  1. یکی افزایش سوخت و ساز بدن در زمان ورزش
  2. از طریق افزایش مقدار مصرف انرژی در زمان استراحت پس از خاتمه ورزش

مطالعات نشان داده اند افرادی که در کنار پیروی از یک رژیم غذایی متناسب و متعادل و حاوی مقادیر بالایی از فیبر در یک برنامه ورزشی منظم نیز شرکت می کنند در طولانی مدت در کنترل وزن و حفظ تناسب اندام خود موفق تر از افرادی هستند که فقط از رژیم غذایی برای لاغر شدنشان استفاده می کنند .

چند نکته :

  1. بررسی ها نشان داده اند برای آنکه فرد بتواند از طریق ورزش ، وزن خود را کم کند باید دست کم هفته ای 2000 کیلو کالری انرژی از طریق فعالیت ورزشی مصرف شود .
  2. مطالعات نشان داده اند که با قطع رژیم غذایی پس از 18 ماه بیش از 90 % وزن از دست رفته مجددا باز می گردد اما در صورت تداوم شرکت در یک برنامه ورزشی منظم می توان از اضافه وزن مجدد تا حد زیادی پیشگیری کرد .
با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها