بهترین زمان خوردن غذا چه زمانی است ؟

تعیین بهترین زمان خوردن غذا بستگی به کشور و عادات غذایی شما دارد . با این حال ، برخی از قوانین اساسی در این زمینه برای همه وجود دارد. در این مقاله بیشتر با این قوانین آشنا می شوید !

هر یک از ما وعده صبحانه ، ناهار ، میان وعده و شام را در یک زمان مخصوص میخوریم . گاهی اوقات مثلا در زمان تعطیلات آخر هفته ، ممکن است این زمان ها را به تاخیر بیاندازیم .

قبل از شروع بحث به یک نکته مهم توجه کنید 

برای تعیین بهترین زمان خوردن غذا بهتر است توجه داشته باشید که برای تامین انرژی مورد نیاز بدن و کنترل مناسب قند خون ، شما می بایست هر ۳ الی ۴ ساعت یک بار یک وعده غذایی یا میان وعده کوچک برای خود در نظر بگیرید .

بهترین زمان خوردن صبحانه از ساعت 7:00 صبح شروع می شود

ساعت ۷ صبح وقت مناسبی برای مصرف وعده غذایی صبحانه است . ما همچنین می توانیم صبحانه را در ساعت ۸ صبح هم استفاده کنیم ، اما سعی کنید این زمان دیرتر نشود .

صبحانه خوب باید شامل چه مواد غذایی باشد ؟

بهترین زمان خوردن صبحانه

همانطور که می دانید صبحانه، مهمترین وعده غذایی روز است ، بنابراین باید کالری مناسبی داشته باشد و خیلی سبک نباشد .

سعی کنید همیشه برای انتخاب نوع غذاها برای یک وعده غذایی از الگوی بشقاب غذایی سالم الگو بگیرید .

نیمی از بشقاب غذایی سالم شما باید با انواع سبزیجات و میوه‌ها پر شود و مابقی بشقاب را باید با پروتئین های کم‌چرب ( مانند سویا ، حبوبات ، ماهی و مرغ و تخم مرغ و گوشت قرمز کمتر ) و غلات پر کنید .

به این نکته نیز توجه کنید که بشقاب انتخابی شما باید به اندازه یک بشقاب میوه خوری باشد و از بشقاب های بزرگ استفاده نکنید .

البته اگر در وعده صبحانه از غذاهای حاوی کلسیم نیز استفاده کنید با این کار ، یک وعده صبحانه کامل خواهید داشت .

بعضی اوقات بعضی از مردم برای خوردن صبحانه اشتهای کافی ندارند . در این موارد ، توصیه می کنیم ابتدا زمانی را به خود فرصت دهید . مثلا یک دوش بگیرید و یا یک لیوان آب ولرم بنوشید تا بدن شما از خواب بیدار شده و گرسنه شود .

البته همیشه بهتر است که اولین وعده غذایی روز را نیم ساعت بعد از بیدار شدن از خواب بخورید تا بدن آمادگی دریافت غذا را پیدا کند .

آیا با حذف وعده صبحانه لاغر می شوم ؟

خیلی از افراد فکر می کنند که اگر صبح ها وعده صبحانه را حذف کنند و در کنارش ورزش صبحگاهی هم داشته باشند می توانند خیلی سریع وزن کم کنند .

غافل از اینکه خوردن صبحانه کامل به افزایش سوخت و و ساز بدن کمک کرده و باعث افزایش حس سیری در طول روز می شود . بنابراین فرد کمتر میل به ریزه خواری پیدا می کند .

اما برعکس اگر شما وعده های اصلی غذایی به خصوص صبحانه را حذف کنید با این کار بدنتان برای مقابله با شرایط قحطی که برایش فراهم کرده اید ابتدا سوخت و سازش را پایین می آورد ، سپس برای مقابله با این شرایط شروع به ذخیره چربی در بدن می کند .

پس همانطور که ملاحظه می کنید با وجودی که شما در طول روز عملا کالری کمتری نسبت به قبل دریافت کرده اید اما روزبه روز چاقتر می شوید !

بین ساعات۱۰ تا ۱۱ صبح میان وعده ای بخورید

بهترین زمان خوردن

بهتر است برای بالا نگه داشتن متابولیسم بدنتان هر ۲ الی ۳ ساعت میان وعده ای بخورید . بهتر است بعد از صبحانه در ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح ، یک میان وعده سبک داشته باشید .

در این موقع می تواید از ۱ – ۲ واحد میوه یا یک لقمه کوچک نان و پنیر یا ۱ لیوان شیر با ۲ عدد خرما یا ۱ مشت کوچک از انواع مغزها استفاده کنید .

خوردن میان وعده ای سبک در این زمان کمک خواهد کرد که گرسنگی شما تا زمان وعده ناهار برطرف شود . علاوه بر این ، انرژی شما برای انجام کار روزانه نیز بیشتر خواهد شد .

بهترین زمان خوردن وعده ناهار

توصیه نمی شود که قبل از ساعت ۱۳ ظهر ناهار بخورید ، مگر اینکه گزینه دیگری نداشته باشید .

اما تا چه زمانی می توانید وعده ناهار را تاخیر بیندازید ؟

خب ، نهایتا تا ساعت ۱۵ بعدازظهر . بهترین زمان برای صرف وعده ناهار ، ۴ ساعت بعد از خوردن صبحانه است .
در وعده ناهار ، باید شامل سبزیجات، پروتئین ، چربی های سالم، سبزی و کربوهیدرات ها باشد . این وعده غذایی باید کاملا سیر کننده باشد ، اما نباید خیلی سنگین نباشد .

بهترین زمان خوردن یک میان وعده سالم

خوردن میان وعده فقط مخصوص بچه ها نیست . بزرگسالان هم باید بین وعده های اصلی غذایی ، میان وعده داشته باشند . خوردن میان وعده ها در زمان مناسب از ریزه خواری و خوردن مواد غذایی ناسالم و پرخوری در وعده های اصلی جلوگیری می کند . بهتر است ۳ ساعت بعد از خوردن ناهار یک میان وعده سبک برای خود در نظر بگیرید .

وعده شام نباید بعد از ساعت ۱۰ شب باشد

دیر شام خوردن

بهترین زمان خوردن وعده شام زمان غروب آفتاب است . بهتر است وعده شام خود را تا ساعت ۹ و نهایتا ساعت ۱۰ شب خورده باشید . اگر عادت دارید وعده شام خود را در ساعات پایانی شب بخورید و بعد از خورن شام فعالیت بدنی هم ندارید ، به دلیل کم‌تحرکی کالری کمتری می‌سوزانید .

بنابراین یکی از عوارض دیر شام خوردن ، چاقی ، اضافه وزن و به تبع آن ابتلا به انواع بیماری‌ها در درازمدت می باشد . سعی کنید حداقل بین وعده‌ی شام و زمان خواب تان سه ساعت فاصله زمانی وجود داشته باشد .

وعده شام باید سبک باشد. می توانید از غذاهای سبکی مثل انواع سوپ ها ، تکه ای مرغ یا ماهی به همراه مقداری سبزیجات و تکه ای نان به عنوان یک شام سبک و غنی از انواع ویتامین ها استفاده کنید که نیازی به هضم زیاد هم ندارد .

اگر بین وعده شام و زمان خوابتان بیشتر از ۴ ساعت فاصله است بهتر است یک میان وعده سبک هم بعد از شام و قبل از خواب تان داشته باشید .

یک لیوان شیر و عسل یا شیر و ۲ عدد خرما یا ۱ – ۲ عدد بسکوییت می تواند میان وعده هایی مناسب برای شما باشد .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها