بدترین غذاها برای یبوست

چه غذاهایی باعث ایجاد یبوست می شوند ؟

به طور کلی یبوست زمانی رخ میدهد که میزان فیبر و آب در رژیم غذایی فرد به اندازه کافی وجود نداشته باشد . مصرف برخی از مواد غذایی می تواند باعث بروز یبوست و یا تشدید علائم آن در افراد شود . امروز قصد دارم شما را با مواد غذایی آشنا کنم که مصرف آنها می تواند مشکل یبوست را در شما تشدید کند .

لبنیات و یبوست
لبنیات

لبنیات و یبوست

اگر شما جزو افرادی هستید که اغلب اوقات مشکل یبوست دارید باید برنامه غذای خود را بررسی کنید . مصرف زیاد شیر و پنیر می تواند در میان  سایر مواد غذایی یبوست شما را تشدید کند .

اما این مسئله به این مفهوم نیست که شما مصرف لبنیات را به طور کامل قطع کنید . بلکه سعی کنید از لبنیات کمتری استفاده کنید و نوع لبنیات خود را تغییر دهید . مثلا می توانید از لبنیات پروبیوتیک استفاده کنید . وجود باکتری های مفید در این نوع لبنیات به سلامت دستگاه گوارش شما بسیار کمک می کنند و علائم یبوست را کاهش می دهند .

فست فود و یبوست

فست فودها عاملی برای ایجاد یبوست

اگر شما هم جزو افرادی هستید که به دلیل زندگی پرمشغله از غذاهای آماده و انواع فست فودها بیشتر استفاده می کنید باید بدانید این غذاهای پرچرب و خوشمزه حاوی فیبر بسیار کمی هستند و به همین دلیل استفاده از این قسم غذاها حرکات روده بزرگ را کم کرده و یبوست شما را تشدید می کنند .

مرغ سوخاری

غذاهای سرخ شده باعث تشدید یبوست می شوند

اگر چه چشم پوشی از غذاهای سرخ کرده و خوشمزه بسیار سخت است ، اما باید بدانید که این غذاها حاوی فیبر کمی هستند و بسیار پرچربند،  به همین دلیل هضم اینگونه غذاها برای دستگاه گوارش بسیار سخت بوده و مانند فست فودها باعث کاهش حرکت مواد غذایی در روده بزرگ می شوند . بنابراین مدفوع به مدت زیادی در روده بزرگ باقی مانده و آب زیادی از دست می دهد ، بنابراین مصرف غذاهای سرخ کرده یبوست شما را تشدید می کنند.

بدترین غذاها برای یبوست 6

تخم مرغ

تخم مرغ هم جزو مواد غذایی حاوی پروتئین بالا و فیبر کم است .شما لازم نیست این ماده غذایی مفید را از برنامه غذایی خود حذف کنید . اما سعی کنید آن را با مواد غذایی حاوی فیبر بالا مصرف کنید . مثلا تخم مرغ را با اسفناج تازه مخلوط کنید و یا املت سبزیجات تهیه کنید .

گوشت کبابی

انواع گوشت ها

گوشت ها سرشار از پروتئین و فاقد فیبر هستند . سعی کنید در کنار مصرف پروتئین ها انواع سبزیجات را نیز بگنجانید تا فیبر موجود در سبزیجات به هضم بهتر غذاهای پروتئینی کمک کند .

شیرینی جات و تشدید یبوست

شیرینی جات عامل بروز یبوست

مصرف انواع شیرینی جات ، کیک ها و انواع خوراکی های سرشار از قند و چربی به دلیل اینکه محتوی فیبر بسیار کمی هستند می توانند مشکل سفتی مزاج را تشدید کنند. بنابراین سعی کنید برای پیشگیری  مصرف شیرینی جات خود را کمتر کنید .

بدترین غذاها برای یبوست 10

نان سفید

نان های سفید که با آرد بدون سبوس و کم فیبر تهیه می شوند می توانند زمینه ساز بروز یبوست در افراد شوند . سعی کنید به جای استفاده از این نان ها از نان های سبوس دار استفاده کنید .

کافئین و یبوست
کافئین

کافئین

نوشیدن چند فنجان قهوه در طول روز می تواند باعث ایجاد یبوست در افراد شود . کافئین موجود در قهوه و نوشیدنی های کافئین دار میزان آب ذخیره شده در بدن را کاهش داده و علاوه بر افزایش تعریق بدن ، عملکرد مثانه را هم تسریع می کند . بنابراین موجب می شود فرد بیشتر ادرار کند و آب بیشتری از دست دهد . این کمبود ذخیره آب بدن هم یکی از عوامل اصلی بروز یبوست محسوب می شود .

بدترین غذاها برای یبوست 13

الکل باعث تشدید یبوست می شود

الکل هم مثل کافئین جزو مواد مدر محسوب شده و با افزایش جذب آب از روده باعث از دست رفتن آب بدن می شود . دهیدراته شدن بدن نیز منجر به تولید مدفوع خشک تر و بروز یبوست در افراد می شود .

منبع :

webmd

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها