اهمیت خوردن صبحانه در سلامت کودکان

چقدر از اهمیت خوردن صبحانه در روند سلامت و رشد کودکتان آگاهی دارید ؟

شما هم فرزندی دارید که صبحانه نمی خورد ؟ همیشه در حال کلنجار رفتن با او هستید ولی هیچ فایده ای ندارد ؟ امروز می خواهیم شما را با اهمیت صبحانه خوردن کودکان ، علل صبحانه نخوردن آن ها و عوارض صبحانه نخوردن آشنا کنیم . در پایان ، راهکارهای جالبی برای علاقه مند کردن کودک دلبندتان به خوردن صبحانه ارائه خواهیم کرد . با ما همراه باشید .

شما باید برای افزایش اشتها در فرزندتان برنامه ریزی داشته باشید به گونه ای که بتوانید تمامی گروههای غذایی را در برنامه غذایی روزانه او بگنجانید .

گروههای غذایی اصلی عبارتند از : گروه نان و غلات ، شیر و لبنیات ، میوه ها ، سبزیجات و گوشت ها

اهمیت خوردن صبحانه و گنجاندن انواع گروههای غذایی

اگر کودک شما غذای کافی و مقوی دریافت کند ، حجم عضلاتش افزایش یافته و بدین ترتیب مهارت و توانایی انجام انواع فعالیت های جسمانی در او تقویت خواهد شد . البته رشد روانی کودک هم بر عادات و الگو های غذایی کودک تاثیرگذار است . کودکان باید در طول روز در ۳ وعده اصلی ( صبحانه ، ناهار و شام ) و ۲ تا ۳ میان وعده ، انواع درشت مغذی ها و ریز مغذی های لازم برای رشد و نمو خود را دریافت کنند . صبحانه به عنوان اصلی ترین وعده غذایی مطرح می شود .

علل صبحانه نخوردن کودکان چیست ؟

علل صبحانه نخوردن کودک
علل صبحانه نخوردن کودک

اگر شما هم جزو مادران شاغل هستید که به دلیل شاغل بودنتان مصرف صبحانه های حاضری را ترجیح می دهید و یا به دلیل نداشتن فرصت کافی برای اختصاص دادن به صبحانه همواره با عجله و بدون توجه کافی از این وعده مهم غذایی عبور می کنید ، باید بدانید این کار شما می تواند یک عامل مهم در کم شدن علاقه فرزندتان به خوردن صبحانه باشد .

به طور کلی هرگونه استرس و اضطراب می تواند جلوی اشتهای فرزندتان به صبحانه خوردن را بگیرد و به همین منظور یکی از دلایل نخوردن صبحانه توسط دانش آموزان همین مسئله اضطراب از دیر رسیدن به مدرسه می باشد که خود نوعی استرس برای آنها تلقی می شود .

اما اگر کودکان به هر دلیل صبحانه خوردن را جدی نگیرند و این وعده غذایی مهم را به تدریج از برنامه غذایی خود حذف کنند در طولانی مدت شاهد عواقب بسیار بدی در رشد و سلامت خود خواهند بود .

اهمیت خوردن صبحانه در سلامت کودکان چگونه است و نخوردن صبحانه چه عواقبی در پی خواهد داشت ؟

  •  اگر کودک صبحانه خود را کامل مصرف کند حداقل تا ۱۰ ساعت قند خونش در محدوده طبیعی باقی می ماند .
  •  در کودکان چاق اهمیت خوردن صبحانه بسیار بیشتر است زیرا خوردن صبحانه باعث می شود کودک بهتر بتواند اشتهای زیادش را کنترل کند و کمتر میل به خوردن شیرینی جات و مواد غذایی نشاسته ای و چاق کننده پیدا می کند .
  • خوردن صبحانه به دفع مواد زاپد از بدن و تنظیم وضعیت مزاجی کودک و پیشگیری از یبوست کمک می کند .
  • خوردن صبحانه از کمبود انواع ویتامین ها در بدن کودک پیشگیری می کند . کودکانی که صبحانه نمی خورند معمولاً با کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی، مثل آهن ، کلسیم ، روی و ویتامین B2 مواجه می شوند .
  • مصرف صبحانه در کودکان از ابتلای آنها به بیماری دیابت در آینده پیشگیری می کند .
  • بر اساس تحقیقات انجام شده اگر دانش آموزی صبحانه نخورد در ساعات اولیه روز قند خونش افت خواهد کرد و به دلیل همین افت قند ، یادگیری او دچار اختلال می شود . به خصوص یادگیری دروسی مثل ریاضی که نیاز به قدرت فکری زیادی دارد . این دانش آموزان معمولا حال و حوصله نشستن سر کلاس درس را ندارند و خیلی زود خسته و بی حوصله می شوند .

چند توصیه برای علاقه مند کردن کودکان به خوردن صبحانه

علاقه مندی کودک به خوردن صبحانه
  • سعی کنید سفره صبحانه را بر اساس علایق کودکتان و با استفاده از رنگ های شاد مثل رنگ نارنجی ، سرخابی و… آماده کنید و در چیدمان میز صبحانه ابتکار به خرج دهید . مثلا آب میوه تازه سر میز صبحانه بگذارید و یا با استفاده از حبوبات پخته ، سبزیجات و تخم مرغ آبپز و کمی خلاقیت شکل های زیبا خلق کرده و کودک را به خوردن صبحانه تشویق کنید . می توانید پنیر سفید را با انواع مغز های خورد شده مخلوط کنید و آن را به صورت یک توپ پنیری خوشمزه و مقوی به طفل دهید .
  • خودتان در منزل کیک بپزید و با یک لیوان شیر به کودک دهید . اگر کودکتان طعم شیر را دوست ندارد می توانید به شیر کودک مقدار کمی کاکائو یا موز اضافه کنید .
  • سعی کنید صبحانه کودک را در سنین مدرسه قبل از شروع کلاس ( ترجیحا ۳۰ دقیقه قبل از کلاس ) به کودک دهید . دعوت به صبحانه بلافاصله بعد از بیدار شدن کودک ، مانع پذیرش کودک از خوردن صبحانه می شود . اجازه دهید ابتدا کودک برای رفتن به مدرسه آماده شود سپس صبحانه او را قبل از خارج شدن از منزل به او دهید .
  • نکته آخر اینکه هیچ وقت کودکتان را به خوردن صبحانه مجبور نکنید و او را تحت فشار قرار ندهید . زیرا این خاطره بد می تواند برای همیشه کودک را از خوردن صبحانه بیزار کند .
با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها