کله پاچه ؛ از دیدگاه طب مدرن و طب سنتی در یک نگاه

با آمدن فصل سرما ، خوردن یک کاسه سیراب شیردان یا تیلیت آب کله پاچه ، صرف یک پرس پاچه، بناگوش، چشم و زبان انرژی را به تمام سلولهای بدن هر شخصی تزریق می کند . غذایی سیرکننده و پرانرژی که خوردن آن در فضای مطبوع و اشتهابرانگیز کله پزی آن هم در اولین ساعات صبح بسیار دلچسب تر است .

آیا خوردن کله پاچه برای سلامتی مضر است ؟

کله پاچه نه تنها از غذاهای سنتی کشورمان ایران بلکه یکی از غذاهای مورد اقبال در خاورمیانه و قفقاز جنوبی است و تقریبا روش طبخ آن در کشورهای مختلف مشابه است.

کله پاچه به میزان بالایی کلسترول دارد . کلسترول یکی از چربی هایی است که در رگ های خونی رسوب می کند و موجب گرفتگی آن می شود و می تواند در دراز مدت موجب سکته مغزی و قلبی شود. بنابراین سوال مهمی برای همه مصرف کنندگان این غذای سرشار از انرژی پیش می آید؛  اینکه می گویند چرا مصرف زیاد این غذا تهدیدکننده سلامت است ؟ سیرابی و شیردان که چربی ندارد . اگر هم بخواهیم این چربی را به اجزای کله پاچه نسبت دهیم ، فقط مغز آن پرچرب است . پس می توانیم مغز را حذف کرده و مابقی این فرآورده ها را با خیالی راحت نوش جان کنیم !

کله پاچه
کله پاچه

واقعیت چیست ؟

واقعیت این است که چربی موجود در فرآورده های جانبی دام همچون پیه گوشت و دنبه حیوان مشخص و به اصطلاح نمایان نیست . این فرآورده ها حاوی چربی اشباع پنهان هستند که با ورود به بدن موجب افزایش سریع تری گلیسرید و کلسترول خون می شود و در اغلب موارد باعث بروز پاسخ های التهابی در بدن می شود،  بنابراین در بیماران مبتلا به دردهای مفصلی و آرتریت روماتوئید می تواند شرایط بیماری این افراد را بدتر و دردناک تر  کند .

طبق تحقیقات کارشناسان زیان ‌آورترین اجزای کله‌پاچه و سیراب شیردان به ترتیب پرچرب‌ترین اجزای آن یعنی  مغز، چشم و بناگوش است .

کله پاچه ؛ از دیدگاه طب مدرن و طب سنتی در یک نگاه

میزان کلسترول کله پاچه چقدر است ؟

بد نیست بدانید میزان کلسترول موجود در مغز گاو و گوسفند معادل هشت زرده تخم مرغ است و در یک وعده مغز گاو به وزن ۱۲۰ گرم بیش از ۲۰۰۰ میلی گرم کلسترول وجود دارد که این مقدار کلسترول بسیار بیشتر از مقدار توصیه شده آن یعنی ۳۰۰ میلی گرم در روز است. علت لذیذ بودن چشم و بناگوش هم وجود همین چربی هاست. به همین دلیل بهتر است چشم مصرف نشود و در صورت تمایل فقط قسمت گوشت لخم قسمت بناگوش میل شود .

همچنین بهتر است بدانید ارزش تغذیه ای زبان و گوشت صورت حیوان همچون گوشت قرمز می ماند و مزیت اصلی آن ویتامین های گروه B بویژه ویتامین B12 است . این را هم بدانید که زبان گوسفند در مقایسه با زبان گوساله پرچرب تر است  و کالری بیشتری دارد . در ضمن توصیه می شود از خوردن خرخره که متصل به انتهای زبان است، اجتناب کنید .

توصیه هایی برای مصرف این غذای پرچرب

برای مصرف این غذای سنتی پرانرژی توصیه هایی در ذیل می آید که با رعایت آنها می توانید ضمن دریافت انرژی مضاعف در طلیعه روز از عوارض ناشی از مصرف این غذای خوشمزه نیز پیشگیری کنید.

  • اگر بیماری خاصی ندارید و کلسترول پائینی دارید مجازید تنها ماهی یک مرتبه از کله پاچه استفاده کنید .
  • مصرف کله پاچه بیشتر در فصول سرد سال توصیه می شود از مصرف کله پاچه در فصول گرم سال بپرهیزید .
  • مصرف نارنج و لیموی تازه به همراه کله پاچه مفید است .
  • اگر اسید اوریک و چربی بالایی دارید و یا مبتلا به نقرس و ناراحتی کلیوی هستید ، از خوردن کله پاچه صرف نظر کنید .
  • کله پاچه را خودتان در منزل درست کنید و بگذارید حتما 12 ساعت کامل بپزد و پس از سرد شدن چربی روی آن را کامل بردارید و دور بریزید .

مصرف کله پاچه از دیدگاه طب سنتی

به طور عموم و کلی غذائی که از کله حیوانات تهیه می گردد خاصیت غذائی زیادی دارد و حرارت زیادی در بدن تولید می کند . برای بدن های ضعیف تقویت کننده است و چون هضم آن به درستی انجام گردد قوای جنسی را افزایش می دهد . برای کسانی که معده ضعیفی دارند با کمی اصلاح غذای خوبی است و گاهی تولید قولنج سخت می نماید .

در بین تمام قسمت های دیگر کله گوشت صورت دارای کیفیت غذایی بیشتری است . چربی چشم ها از سایر قطعات کله بیشتر و دفع آن سریعتر است . گوشت زبان از همه لطیف تر و مغز از تمام قسمت های دیگر سردتر است . توصیه می شود مغز را با سرکه و خردل و آویشن کوهی و چشم را با سرکه و آویشن و خردل و گوشت زبان را با نمک بسیار مصرف کنید .

نباید در مصرف کله پرخوری کنید زیرا در صورت زیاده روی در مصرف آن پس از یک یا دو ساعت احساس سنگینی شدید پیدا کرده و مضطرب و بدخواب می شوید و ممکن است حالت تنگی نفس به شما دست دهد .

پاچه گوسفندی

اما پاچه خاصیت غذائی بسیار کم و فضولات اندکی دارد. از خوردن پاچه در بدن خون سرد چسبنده و لزج به وجود می آید و برای کسانی که استخوان‏شان شکسته است اگر مدت طولانی از پاچه تغذیه کنند بسیار مفید است.

خوردن پاچه برای کسانی که به غذای کمی نیاز دارند، مانند مبتلایان به تب و مبتلایان به خونریزی رحم و سستی روده و خونریزی بواسیر و به طور کلی برای کسانی که بدن شان محتاج به محکم نمودن اندام است ، مفید است .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سعید
سعید
1 سال قبل

بدن روزانه ۳۰۰۰ میلی گرم تولد میکنه پس نگران
چربی مغز کله نباشید