عوارض مصرف زیاد قرص و مکمل های ویتامین ب کمپلکس

عوارض مصرف زیاد قرص ب کمپلکس چیست ؟

مکمل های ویتامین ب کمپلکس ترکیبی از همه ویتامین های گروه ب ( B vitamins ) شامل : ویتامین B1یا تیامین ؛ ویتامین B2 یا ریبوفلاوین ؛ ویتامین B3 یا نیاسین ؛ ویتامین B5 یا اسید پنتوتنیک ؛ ویتامین B6 یا پیریدوکسین ؛ ویتامین B7 یا بیوتین ؛ ویتامین B9 یا فولات(اسید فولیک) و ویتامین B12 یا کوبالامین هستند . که به صورت قرص ، آمپول و شربت در بازار دارویی موجود می باشد .

ما تصور می کردیم که ویتامین های B بی ضرر هستند ، چون مانند ویتامین C ، آنها محلول در آب هستند و بنابراین نمی توانند در بدن مثل ویتامین های محلول در چربی ( A، D، E و K ) انباشته شوند و مقادیر بیش از حد نیاز آنها در بدن ذخیره نشده و از طریق ادرار دفع می شود .

اما اکنون می دانیم که مصرف بیش از حد مکمل های شامل ویتامین های B مانند قرص ب کمپلکس هم می تواند باعث ایجاد عوارضی برای بدن شود . ویتامین های گروه B جزو ویتامین های محلول در آب هستند ، با این حال ، دریافت دوزهای بالای برخی از ویتامین های ب کمپلکس می تواند افراد را دچار عوارض جانبی کرده و خطراتی برای سلامتی آنها داشته باشد .

قرص ب کمپلکس
قرص ب کمپلکس

مزایای دریافت قرص مکمل ب کمپلکس

ویتامین‌های گروه ب در افزایش و تنظیم متابولیسم و تولید انرژی بدن ، رشد و تقسیم سلول‌ها  نقش دارند . وجود این ویتامین‌ها برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی و دستگاه عصبی و افزایش حافظه و تمرکز بسیار ضروری است .  همچنین تضمین کننده سلامت پوست و مو و ناخن هستند . این ویتامین ها برای حفظ کارکرد صحیح دستگاه گوارش نیز بسیار ضروری هستند .

به همین خاطر کمبود ویتامین های گروه B می تواند باعث تشدید بیماری های پوستی ، خستگی مفرط ، افزایش استرس و افسردگی و به طور کلی ناراحتی های روحی و روانی  شود .

چه افرادی به مکمل های ویتامین ب کمپلکس احتیاج دارند ؟

مکمل ویتامین ب کمپلکس در برخی شرایط از طرف متخصص تغذیه یا پزشک برای بیمار تجویز می شوند . مثلا در بیمارانی که مدت زمان طولانی از آنتی بیوتیک ها و یا داروهای دیورتیک یا ادرار آور استفاده می کنند ، افرادی که می خواهند عمل جراحی انجام دهند ، در شرایط استرس و یا زمانی که شخص به دلیل مشکلات گوارشی دچار اختلال و سوء جذب جذب انواع ویتامین ها است . در بیماری های مزمن ، عفونت های شدید و سوختگی ها برای رفع کمبود ها از این مکمل برای بیماران تجویز می شود .

اگر سابقه بیماری و مشکل خاصی ندارید ، شما با انجام یک آزمایش خون ساده هم می توانید متوجه کمبود ویتامین های گروه B در بدنتان بشوید . اگر نتیجه آزمایش شما خوب بود و کمبود ویتامین نداشتید لازم نیست از مکمل های ویتامین ب کمپلکس استفاده کنید .

اما اگر دچار کمبود بودید ، باید بدانید این کمبود میتواند سلامتی شما را به طور جدی تهدید کند . زیرا ویتامین های گروه B برای انجام عملکردهای پایه و حیاتی بدن ، مانند تبدیل مواد غذایی به انرژی و تولید گلبولهای قرمز خون مورد نیاز هستند .

در صورت وجود کمبود ویتامین با دریافت مکمل های ویتامین B کمپلکس ، تحت نظارت یک پزشک ، می توانید عوارض ناشی از کمبود ویتامین ، مانند کم خونی و خستگی خود را درمان کنید .

خستگی و کمبود ویتامین B
خستگی و کمبود ویتامین B

 

عوارض ناشی از دریافت بیش از حد مکمل های ویتامین ب کمپلکس

برخی افراد حتی با دریافت دوزهای طبیعی مکمل ویتامین ب کمپلکس مثل قرص ب کمپلکس دچار علائم اسهال ، گاز و حالت تهوع می شوند .

اگر با مصرف این مکمل ها دچار خارش بیش از حد، کهیر، تورم، احساس سوزن سوزن شدن بدن یا اشکال در تنفس شدید ممکن است دچار یک واکنش آلرژیک شده باشید ، در این مواقع حتما به یک پزشک مراجعه کنید .

اگر شما بیش از حد مجاز ویتامین B کمپلکس مصرف کنید ، ممکن است علائم زیر را تجربه کنید :

  1. تاری دید
  2. تهوع و استفراغ
  3. بی حسی اندام ها
  4. قند خون بالا
  5. مشکلات کبدی
  6. ضایعات پوستی

توجه داشته باشید تغییر در رنگ ادرار به رنگ زرد تیره از عوارض جانبی عادی و بی ضرر مصرف ویتامین ب کمپلکس است .

بنابراین اگر شما با مصرف مکمل های ویتامین ب کمپلکس تجربه هر گونه عوارض جانبی ناراحت کننده را داشتید ، حتما به دکتر خود مراجعه کنید .

دیگر خطرات دریافت بیش از حد مکمل های ویتامین B کمپلکس

اگر شما در حال مصرف قرص و مکملی هستید که 100 درصد از نیاز روزانه شما را به ویتامین های گروه B تامین می کند ، از مصرف برخی غذاهای سرشار از ویتامین B ، از جمله نان و غلات غنی شده با این ویتامین ها پرهیز کنید .

ممکن است ویتامین های گروه B با برخی از داروها تداخل داشته باشند ، بنابراین اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید قبل از مصرف این مکمل ها با دکتر خود در مورد مصرف همزمان آنها مشورت کنید .

در این قسمت عوارض دارویی 2 نوع ویتامین B ، یعنی ویتامین B6 و ویتامین B3 یا نیاسین را به صورت مجزا بررسی می کنیم .

عوارض مصرف قرص B6
عوارض مصرف قرص B6

عوارض مصرف زیاد مکمل ویتامین B6

مصرف زیاد ویتامین B6 ( پیریدوکسین ) ( Vitamin B6 ) می تواند باعث ایجاد مسمومیت عصبی شود ، اگرچه معمولا در اکثر مکمل ها دوز کمتر از 200-300 میلی گرم در روز از این ویتامین وجود دارد بنابراین مشکلی ایجاد نمی کند .

اگر در زمان طولانی دوزهای بالای ویتامین B6 مصرف شود میتواند مضر باشد و ممکن است باعث ایجاد آسیب عصبی ، ایجاد بیحسی و سوزن شدن در اندامها شود . این عوارض گاهی ممکن است  غیرقابل برگشت باشد . اگر همزمان با مصرف مکمل ویتامین B6 متوجه احساسات غیر معمول در اندام هایتان شدید بلافاصله مصرف مکمل را قطع کنید .

( به عنوان مثال خانمی بودند که روزانه دوز 200 میلیگرم ویتامین ب 6 را مصرف می کردند، این خانم دچار احساس کرخی و بیحسی در پاهای خود شده بود . به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد و پزشک به او گفت که ممکن است مولتیپل اسکلروزیس ( ام اس ) داشته باشد ، اما وقتی که مصرف B6 را قطع کرد ، علائمش ناپدید شد . )

همچنین مصرف بیش از حد B6 همچنین می تواند باعث ایجاد حساسیت به نور خورشید شود ، خارش پوست ، تهوع ، استفراغ ، درد شکمی ، از دست دادن اشتها و عملکرد غیر طبیعی کبد شود .

 

 

عوارض مصرف قرص مکمل نیاسین
عوارض مصرف قرص مکمل نیاسین

عوارض مصرف زیاد مکمل ویتامین B3

دریافت دوزهای بالای نیاسین – Niacin ( ویتامین B3 ) همچنین می تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای فرد شود . اما بعید است که با مصرف قرص و مکمل های معمول دچار مشکل شوید ، مگر  زمانیکه دوز بیش از 2000 تا 3000 میلی گرم در روز از این ویتامین مصرف کنید .

عوارض مصرف زیاد قرص و مکمل ویتامین B3  عبارتند از :

  1. گرگرفتگی
  2. خارش
  3. عصبی شدن
  4. سردرد
  5. کرامپ های شکمی
  6. گرفتگی عضلات روده

مصارف درمانی و دریافت دوزهای بیش از 3000 میلی گرم در روز نیاسین باید تحت نظارت دقیق پزشکی انجام شود .

دریافت این مقادیر می تواند منجر به ایجاد حالت تهوع ، زردی و افزایش آنزیم های کبدی و علائمی شبیه هپاتیت شود . خوشبختانه  زمانی که مصرف مکمل نیاسین قطع شود علائم هم از بین می رود . در صورت حاملگی ، وجود زخم ، نقرس ، دیابت ، بیماری کیسه صفرا ، بیماری های کبدی ، یا اگر اخیرا یک حمله قلبی داشته اید ،نباید دوزهای بالای نیاسین را مصرف کنید .

یکی از موارد استفاده از مکمل های نیاسین ، کاهش کلسترول بالاست . مصرف این مکمل می تواند کلسترول را پایین آورد . اما با توجه به عوارضی که دریافت دوزهای بالای نیاسین می تواند به وجود آورد این تجویز باید فقط تحت نظارت پزشک انجام شود و قبل از شروع درمان و بعد از آن باید آزمایشات عملکرد کبدی انجام شود . شما همچنین باید کلسترول خود را به طور ماهانه چک کنید و دوز نیاسین خود را به پایین ترین سطح ممکن کاهش دهید .

فراموش نکنید سلامت ترین راه برای اطمینان از اینکه شما تمام ویتامین های گروه B  و سایر مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت می کنید ، داشتن یک رژیم غذایی متنوع شامل مصرف انواع میوه ها ، سبزیجات ، دانه های کامل ، حبوبات ، چربی های سالم و پروتئین می باشد .

منبع :

How Much Is Too Much Vitamin B Complex?

Can Any B Vitamins Be Harmful?

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
208 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیر
امیر
5 ماه قبل

سلام من یک روز ن یک روز از دارویی ب کمپلکس به همراه سرم تزریق کردم و الان بیخابی و درد معده و اسهال و استفراغ و استرس و کم خابی و تپش قلب زیاد دارم میشه از مصرف این دارو باشه و تنگی نفس و آبیزش بینی هم دارم

دریا
دریا
6 ماه قبل

سلام.حدود دوروزه بطور خودسرانه ب کمپلکس مصرف میکنم. الان تمام علائم معده درد رو دارم مثل سرگیجه سردرد اسهال استفراغ معده درد و تنگی نفس… خواب الودگی و تاری دید هم دارم..خواستم بدونم اینها عوارض قرصه یا ویروس؟

مرضیه
مرضیه
10 ماه قبل

سلام من سرم کمپلکس زدم ازوقتی داشتن سرم تزرق میکردن تنگی نفس داشتم بهم اکسیژن وصل کردن بهترشدیم اومدم خونه با تنگی نفسم شروع شد فتم بیمارستان ی آمپول برداریه هام زدن بهترشدن الان احساس خستگی شدید دارم وقتی پامیشم سرم گیج میره تاچندروزاین علاعمودارم

مقداد بزلو
مقداد بزلو
11 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر بنده پنج روز تو هفته نسبتا سنگین بدنسازی کار میکنم، هر هفته یک امپول ب کمپلکس میزنم، میخواستم بپرسم مشکلی ایجاد نمیکنه این تداوم مصرف

مريم
مريم
11 ماه قبل

سلام وقت بخیر
اگر یک روز قبل آزمایش برای چک فاکتور B12 ، مکمل B12 مصرف کرده باشیم و کلا در دوره مصرف این ویتامین بوده باشیم،
ممکن هست جواب آزمایش کاذب بالا شود؟

آخرین ویرایش 11 ماه قبل توسط مريم
محمد
محمد
1 سال قبل

سلام با احترام بنظر میرسه سوزن سوزن شدن پاها و احساس سنگینی و خواب آلودگی و بی‌قراری پاها از عوارض نوروبیون باشه آخه منم بعد از مصرف تقریباً ده روز متوالی قرص نوروبیون این عوارض اومد سراغم و به یکباره پس از شادابی چهار پنج روز اول در روزهای نهم و دهم عوارضی مثل خستگی خواب آلودگی سوزن سوزن شدن و بی‌قراری پاها اومد سراغم و کلا اون شادابی ازبین رفت. از نتایجی که دوستان هم نوشتند همین مطلب دریافت میشه تقریباً

Zeynab
Zeynab
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر
ببخشید من حدود ۳ ماه از ویتامین مکمل ویتامین b12 و فولیک اسید به صورت روزانه استفاده کردم و صورتم پر از جوش های زیر پوستی شده.که سابقه نداشت من اینقدر جوش بزنم.با وجود اینکه ۲ ماهه مصرف دارو رو قطع کردم اما هنوز جوش هام خوب نشده.و هی جوش جدید میزنم.چطوری باید این ویتامین از بدن دفع بشه تا دیگه خوب بشه پوستم؟؟؟

محسن
محسن
1 سال قبل

بسیار عالی و کامل

حسام الدین
حسام الدین
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر اقا۴۰ ساله هستم وزنم ۱۴۵ کیلو بود دکتر برای موضوع عصبی و بیحالی ۸ تا امپول ویتامین ب۱۲ هزار داد حدود سه چهار ماه پیش و تزریق کردم. عددش توی خونم رسید به ۲۰۰۰ و خرده ای. از همون وقت دچار کاهش وزن ناخواسته شدم تا الان حدود ۱۷ کیلو کم کردم طی سه چهار ماه. و جوشهای ریز صورتی رنگ که میان و زودم کمرنگ میشن هم خیلی همه جای بدنم میزنه. میخواستم بدونم این دو عوارض قید شده از عوارض امپولهاست که زیاد از حد شد تو خونم؟ یا نگران بیماری دیگه ای باشم؟ البته ازمایش خونم همه چیزش cbcوhgوhtو plateو پتاسیوم و سدیم و …. حتی تومور مارکر ها نرمال هست. در ادرار و مدفوع هم خون نیست. ممنون میشم از راهنمایی و پاسخگوییتون.

حسام الدین
حسام الدین
پاسخ به  سارا چیذری
1 سال قبل

با سلام مجدد خدمت شما
بله از اون لحاظای غربالگری که به شدت در حال پیگیری و عکس و ازمایش هستم حتی ام ار ای و اندو و کولونوسکپی و… و خداروشکر تا اینجای کار هم چیز بدی نبوده. ولی فقط نفرمودید از بابت اون دو علائمی که پرسیدم ازتون میتونه ویتامین ب۱۲ که اوردز شده باشه توی خون (سه ماه پیش) و الان دیگه تقریبا پایینه سطحش توی خون. ایجاد کرده باشه؟ منطورم کاهش وزن ناخواسته که هنورم هست (تقریبا ماهی سه کیلو) و جوشهای ریز صورتی که همه جای بدنم میزنه و تا قبل از تزریق ب۱۲ نداشتم. ممنون میشم…
از بابت تغذیه هم که فرمودید تقریبا همه وعده هارو میخورم فقط قندی جات رو تقریبا کنار گذاشتم چون دکتر غدد بهم گفت احتمالا مقاومت به انسولین داری و اگه رعایت نکنی دیابت میشه.

حسام الدین
حسام الدین
پاسخ به  سارا چیذری
1 سال قبل

سلام مجدد و عرض ادب. و ممنون از پاسخگوییتون و سایت مفیدتون.
ببخشید این تا حدی که فرمودید مثلا تا چه حدی میتونه باعث کاهش وزن ناخواسته بشه؟ مثلا این ۱۶ کیلویی که در مجموع بنده کم کردم و همچنان هم دارم کم میکنم هم میتونه موجب شده باشه؟ البته ناگفته نماند که یادمه اوایل تزریق ها در ماه اول حدود ۹ کیلو کم کردم و ماه دومش ۴ کیلو و این دو ماه اخیر تقریبا ماهی دو سه کیلو. یعنی حس میکنم شدتش داره تاحدودی کمتر میشه. اون جوش های صورتی که همه جام مبزدکه عرض کردم هم یجورایی کم دارن میشن. و حتی خطوط ریز طولی ای که زیر ناخنهامم در میومدن هم تقریبا متوقف شدن. فقط یک چیزو میدونم خانم دکتر چیذری و اونم اینه که مطمئنم شروع هر سه این علائم بعد از تزریق ها بودن!
مگر‌اینکه انقدر بدشناس باشم که دقیقا همزمان با اینا یه موضوع بدخیم هم در من بیدار شده باشه! 🙁 و این نگرانم کرده و هی دارم سرچ میکنم و دلخوش میکنم که هیچی نیست و فقط بخاطر ویتامینب۱۲ ها بوده. ممنون از مهربونیتون

حسام الدین
حسام الدین
پاسخ به  سارا چیذری
1 سال قبل

زنده باشید. همین امروز جواب نمونه پاتالوژی معده م هم اومد و مشخص شد معدم به میکروب هلیکوباکتریپیلوری عفونت نسبتا بالا داره و حقیقتش الان دلیل این دو سه ماه تهوع و معده درد های متناوب رو فهمیدم. دکتر‌گوارش درمان انتی بیوتیکی بهم داره. ولی اینکه این عفونت باعث این مقدار کاهش وزن (کنار اون مکملها)هم میشه رو یادم رفت ازش بپرسم. ازشمام ممنون تنتون سالم باشه. سپاس

ندا احمدی
ندا احمدی
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر من هروقت عصبی بسم یا استرس داشته باشم روی پشت و کمرم جوش میزنه رفتم داروخونه بهم پیشنهاد داد قرص ب کمپلکس بخورم . حدود دو هفته خوردم خیلی خوب بود اون مدت اصلا جوش عصبی نزدم الان می‌خوام بعد دوماه دوباره قرص ب کمپلکس بخورم بنظر شما ضرر نداره؟ اگه مشکلی نیست تا چه مدت میتونم قرص ب کمپلکس بخورم؟
الان دوباره پشتم پر جوش عصبی شده

Arhaz
Arhaz
1 سال قبل

سلام من ریزش موی شدید دارم و درد سینه
هر دوتا دکتر واسم قرص و امپول بیوتین و ویتامین ب تجویز کردن
ولی تازگی ها دست و پاهام خیلی گرفتگی داره مخصوصا توی خواب
ایا ممکنه ربطی به امپول و قرصای ویتامین ب داشته باشه؟

اتا
اتا
1 سال قبل

اگر ب 12 سر خود تزریق کنید مثلاً هر دوهفته یکبار… قطعاً خطرناکه و احتمال زیاد تنگی نفس خواهید گرفت چون گردش خون و تولید خون زیاد میشه …پس فشارخون بشدت بالا میره و خطرناکه و احساس تنگی نفس خودش علامت بزرگی هست که سریع باید به مطب برید قبلا از اینکه فشارتون غیر قابل کنترل شه…دوز مناسب ب 12فقط تحت نظر پزشک و با آنجا م آزمایش خون امکان پذیر است

زهرا
زهرا
1 سال قبل

سلام دکتر
من زمانیکه امپول b1 b6 b12 میزنم
از دو روز بعدش احساس سنگینی سر میکنم
نزدم چند وقتی
ولی خب باز دکتر ک رفتیم به من ویتامین b1 دادن
دیشب یدونه خوردم و باز از صبح سنگینی سر دارم
نمیدونم چیکار کنم
کمبود b1 دارم اما سردرد میگیرم
بنظر شما الرژی دارم.؟

سیامک
سیامک
1 سال قبل

با سلام من‌امروز ۲ عدد قرص ب کمپلکس را یکجا مصرف کردم. مشکلی نداره؟

Niky
Niky
1 سال قبل

سلام من ۱۸ سالمه ….قرص فلوکستی مصرف میکنم …دکتر برای اینکه حالت خواب آلودگی نداشته باشم (کنکوریم) بهم قرص دابل‌بول داده که سرشار از ویتامین های ب هستش…..چند نوبت هم نوربیون زدم و ول وومن هم مصرف میکنم ….اخیرا دچار خستگی خیلی زیاد و خواب زیاد شدم ….ممکنه به خاطر مصرف زیاد ویتامین ب باشه؟ اگر آره کدومشو قطع کنم؟ متشکرم

سمانه
سمانه
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر
به نظرتون برای ضعف پاها،ویتامین ب یک 300 خوبه استفاده کنیم؟
و طریقه مصرفش چطور باید باشه؟
ممنونم

محسن دادفر
محسن دادفر
پاسخ به  سارا چیذری
1 سال قبل

سلام . من بیش از اندازه آمپول ب کمپلکس زدم .متاسفانه الان صورتم جوش زیر پوستی میزنم و سرم همش جوش میزنه و چرب هستش الان دیگه قطع کردم آمپول ها رو . این عوارض برطرف میشه خود به خود ؟؟؟؟؟ چه راهی وجود دارد که سطح ویتامین ها رو پایین بیارم ؟؟؟

فرزانه
فرزانه
پاسخ به  سارا چیذری
1 سال قبل

سلام وقت بخیر من سه بار ک بعد از تزریق آمپول ب۶ ب۱۲ و ب کمپلکس دچار حالت تهوع واستفراغ میشم.آیا باید مصرفشو قطع کنم؟؟

نازنین
نازنین
پاسخ به  سارا چیذری
1 سال قبل

،دخترم ۱۹ماهشه و کمبود وزن داره و البته کمخونی مینور اشتهاش خیلی کمه میتونم برا افزایش اشتها از شربت ب کمپلکس بهش بدم،در صمن شربت مولتی ویتامین پدیابست هم روزانه یک سی سی میخوره و همینطور شربت نئوتادین برا حساسیت میخوره ،میتونم شربت ب کمپلکس بدم بش؟؟؟

امنه
امنه
1 سال قبل

سلام و وقت بخیر ، من ٢ روز شروع کردم ویتامین ب کمپلکس مصرف کردم ، روز اول بعد نیم ساعت کل بدنم گر گرفت و قرمز شدم و میسوخت و سوزن سوزن میشد،تپش قلب گرفتم ، انتى هیستامین خوردم رفع شد اما متوجه نشدم که براى ویتامین ب هست ، روز دوم متوجه شدم وقتى دوباره بدنم خیلى بدتر از روز قبل قرمز شد و میسوخت ، بازم انتى هیستامین مصرف کردم و دوش سرد گرفتم رفع شد ولى خیلى ترسناک بود واقعا
دلیل اصلیش به جز حساسیت چى هست ؟ ممنونم

مهران
مهران
1 سال قبل

سلام،با مصرف ویتامین ب ،خشکی پوست و ریزش مو و اگزما پیدا میکنم،ب نظر شما دلیلش چیه و چ کار باید کرد

مرجان
مرجان
2 سال قبل

سلام. برای افزایش اشتها برای دختر یکساله ی من دکترش شربت پرافیل از شرکت خوارزمی تجویز کرده هر شب ۴ سی سی . از طرفی مولتی ویتامین بیببی جویس یوروویتال رورانه ۱ سی سی میدادم
حالا برام‌سوال شده با توجه به اینکه پرافیل خودش شامل گروه b هست آیا همراه با مصرف مولتی ویتامینش آوردوز نمیکنه؟
فعلا به جای قطره مولتی (قطره آد )دارم به بچه میدم ولی نگرانم نکنه همون مولتی باید بدم چون هدف افزایش اشتها ورشد قد و رفع کم وزنیشه.

نگار
نگار
2 سال قبل

سلام ببخشید مصرف ویتامین های ب در عادات ماهانه تمیزارهاثیر

مهناز
مهناز
2 سال قبل

سلام دکتر من به دلیل ریزش مو ۵ عدد امپول بیوتین،یک بسته اکتی ایرون و یک بسته هیرویت مصرف کردم ولی از روز ز ۲۰ام مصرف قرصها قفسه ی سینم یهو تیر کشید و بعدشم دست چپم درد گرفت تپش قلب گرفتم و بی اشتهایی .ایا از عوارض داروهاست راهنماییم کنید.

Zahra
Zahra
2 سال قبل

سلام
آزمایشات نشون داده تابحال سطح ویتامین ها و ریزمغذی های بدنم خوبه . ولی الان چندماهی هست ورزش مرتب و هوازی دارم به همراه رژیم سبک. استفاده هفته ای یک بار مکمل های B و زینک C و E مشکلی ایجاد میکنه برام؟ D رو ماهی یکبار مصرف میکنم

عاطی
عاطی
2 سال قبل

سلام من ریزش مو دارم قرص هیرویت شروع کردم به خوردن ولی احساس میکنم بدنم بی حس شده و خیلی احساس خواب و بی حالی دارم ممکنه از قرص باشه؟

محمد
محمد
2 سال قبل

سلام
حدود یک ماه پیش کاشت مو انجام دادم، دکتر برام چهار قرص همزمان زینک پلاس، هرویت، بیوتی هلث و پانتونیک گل تجویز کرد. چند روزی هست دچار تکرر ادرار شدید شدم می خواستم ببینم ممکنه از عوارض قرص ها باشه و اگر بله راه درمانش چیه؟
ممنون

حمیدسمیعی
حمیدسمیعی
2 سال قبل

سلام من کمردرددارم وقتی ویتامین دی 3رومیزنم بهتر میشم ودرضمن قرص کمپلس هرروز یکی بخورم ضررداره

وحید دانش
وحید دانش
2 سال قبل

سلام من حدود یکسال هست امپول نوروبیون تز ریق میکنم جدیدا پاهای من سوزن سوزن میشه ممکن هست از این امپول باشه در ضمن من پرطولانی مت پنتو پرازول مصرف میکنم یا ممکنه نروماتی عصب باشه لطفا اهنماییم کنید

فروغ
فروغ
پاسخ به  وحید دانش
1 سال قبل

سلام وقت بخیر. من بدون ازمایش و فقط بخاطر پیش از بارداری دارم مکمل ها رو مصرف میکنم میخواستم بدونم مصرف روزانه یک عدد ویتامین ب کمپلکس همراه با یک عدد اسید فولیک مشکلی نداره؟ یه روز درمیان هم ویتامین ای میخورم

A
A
2 سال قبل

با سلام و وقت بخیر،
ببخشید آیا مکمل ب۱۲ هلث اید ۱۰۰۰ میکروگرم و همینطور آمپول ب کمپلکس(ب۱، ب۶، ب۱۲) باعث افزایش متابولیسم میشه؟ چون خیلی از افراد برای کاهش وزن ازش استفاده میکنن، چون من نمیخوام وزنم کم بشه برعکس وقتی تزریق کردم یا اون مکمل مستقل ب۱۲ بصورت زیرزبانی رو استفاده کردم اشتهام سرکوب شد و احساس کردم سوخت و سازم رو میبره بال و چربی سوزی برام اتفاق میوفته!
الان میخوام بدونم ویتاین های ب باعث افزایش متابولیسم میشن؟ فکرکنم تو گروه ویتامین های ب فقط ب۱ اونم با دوز پایین باعث اشتها میشه و گرنه بقیه مثل ب۱۲ ۱۰۰۰میکرو باعث سرکوب اشتها و چربی سوزی میشه

احدی
احدی
2 سال قبل

آزمایش تیروئید و سونوگرافی تیروئید حتما انجام بدید

مریم
مریم
2 سال قبل

سلام من نزدیک یک سال هست ک ریزش مدی شدید دارم طی این مدت زینک و اهن و بیوتین مصرف کردم و دو بار هم امپول ب کمپلس زدم . ازمایش هم دادم مشکلی نداشتم. امانزدیک دو ماهه ک حالت تهوع های صبحگاهی دارم و در طول روز کاملا بی اشتهام. جدیدا از شدت ریزش موی شدید امپول بیوتین و بپانتن یک سری تزریق کردم و قرص بیوتین رو قطع کردم.واقعا گیج شدم دیگه نمیدونم باید چیکار کنم

hasti
hasti
3 سال قبل

سلام وقتتون بخیر من روزی دونه قرص ویتامبن ب کمپلکس رو استفاده میکنم زیاد نیست هرروز؟

مهسا
مهسا
3 سال قبل

سلام وقتتون بخیر ببخشید من ریزش موی فصلی دارم ینی تو فصل زمستان و تا اواخر بهار ریزش موی شدید دارم میخواستم بپرسم چه دارویی مصرف کنم که جلوگیری کنه

علیرضا
علیرضا
3 سال قبل

سلام ببخشید من در اثر خوردن قرص های خواب اور بیماری فشار خون گرفته ام و سن هم ۱۷ سال بیشتر نیست لاغر هم هستم و چون من جوان هستم ایا این بیماری ام خود به خود درمان میشه یا باید تااخر عمرم قرص های افت ف شار بخورم خواهشا جواب بدید ممنون میشم و من حتی یک و نصفی قرص خواب اور خوردم و از عوارض و علایمش هیچ اطلاعی نداشتم وحتی معده ام راهم شستوشو دادم

کامران
کامران
3 سال قبل

سلام ببخشید امپول ب کمپلکس با قرص ب کمپلکس یعنی اول امپول ب کمپلکس همونی ک زرد رنگه داخل سرم میریزن رو عضلانی تزریق کردم و بعد یک قرص ب کمپلکس بخوریم باعث اوردوز یا تداخله ایجاد میکنه؟چون من همینکارو کردم اوردوز شدم چیکار کنم

رضا
رضا
3 سال قبل

سلام ببخشید من چند مدت پیش ی قرص خواب اور دوپوکستین ۱۰ خوردم برای اینکه خوابم ببره و من ۱۷ سالمه و علان از طرفی قلبم درد میکنه و حالت تهوع دارم خون هم میاد داخل سرم و بدنم بیحس میشه باید چیکار کنم چاره چیه خواهشا کمکم کنید و پاسخ بدید ممنون

امیر حسین
امیر حسین
3 سال قبل

سلام و خسته نباشید ببخشید من دوساله یوبوست شدید دارم و همیشه مقعدم هم خیلی سفت و بی حس میشه و بعد از مدفوع هم مقعدم بی حس میشه و مدفوعمم سفته ولی وقتی امپول ب کمپلکس میزنم بیحسی مقعدم کمتر میشه و معدمم شل میشه میشه دلیلشو بگید و باید چیکار کنم و لطفا جواب بدید التمساتون میکنم برام واجبه خواهشا

شهرام
شهرام
3 سال قبل

سلام وقت بخیر
آیا آمپول ب کمپلکس میتونه در مواردی مثل حساسیت یا داشتن مشکلات زمینه گوارشی باعث افزایش اسید معده و اسیدیته خون بشه؟

مهدی
مهدی
3 سال قبل

سلام
قهوه زیاد مصرف می کنم الان دارم تمرینات با دنبل در منزل انجام می دهم . یک مدتی هست نوک انگشتان دست چپم گز گز می کنه و بی حس میشه تو ازمایش خونم مقدار mcv وmch ایا کم خونی علت ان هست یا کمبود ویتامین دیابت هم دارم

Ahmad
Ahmad
3 سال قبل

سلام وقت بخیر من چند وقت پیش یک عدد قرص به کمپلکس خوردم و علانم حالم خیلی بده شده حالت تهوع دارم و ادارار خیلی ازم دفع میشه و بیحال میشم و گرفتگی شکم این قرصه سم بود فک کنم چیکار کنم از بدنم بره بیرون طب سنتی هست بگید ممنون منطزر جواب هستم

زهره
زهره
پاسخ به  سارا چیذری
3 سال قبل

سلام وقت بخیر
میخواستم بدونم خوردن کپسول ب کمپلکس باعث جوش زدن میشه؟
من از وقتی دارم کپسول رو میخورم صورتم خیلی جوش زده درصورتی که قبلا صورتم اصلا جوش نداشت

سنا
سنا
3 سال قبل

سلام وقتتون بخیر
دکترجان سطح ب۱۲ من ۱۳۵ هست که دکتر ۱۵ تا آمپول ب۱۲ دادن ۵تا هرروز ۵تا هفته ای ۵تا ماهانه آمپول ۱۰۰۰ هست، مصرف این مقدار لازمه؟ آیا ضرری هم داره؟ من ۲۰ سالمه

مهران رییسی
مهران رییسی
3 سال قبل

سلام. 1. بنده ب کمپلکس شرکت دنا گرفتم خواستم بدونم دوزش پایین هست یا نه وتا سه ماه استفاده کنم بعد چند وقت تاخیر بندازم؟ سوال بعدی اینه که آیا ب کمپلکس خوردم بعدش میتونم قهوه بخورم یا نه؟ در ضمن برای ریزش مو هیراکتیواتور هم استفاده میکنم وباید چند دوره استفاده کنم مصرف مدام مشکلی نداره یا وقفه بندازم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید. سپاس

مهدیه
مهدیه
پاسخ به  سارا چیذری
3 سال قبل

سلام من امپول نروبین زدم ۲۴ ساعت بعدش یه قرص ب کمپلکس خوردم بعدش صورتم ورم کرده دوبار رفتم دکتر آمپول زد حساسیت زدم ولی بعد که دوباره شب خوابیدم صبح بلند شدم بازم صورتم ورم کرده باید چکار کنم

عسل نصیری
عسل نصیری
3 سال قبل

سلام وقتتون بخیر..ازمایش خون انجام همه چیز اوکی بود به حز فریتین خونم که ده بود و دکتر ۵ عدد آمپول بنورویت گرفتن و مکمل آیرونکس..یکی از آمپول ها رو تزریق کردم فرداش بدنم دچار خارش و سوزن سوزن شد اون طور ک گفتن بهش حساسیت نشون داد بدنم و دگ تزریق نکردم…میخاستم بدونم مکمل آیرونکس رو میتونم استفاده کنم؟؟؟

مرضیه غفوری
مرضیه غفوری
3 سال قبل

سلام خسته نباشید
من به خاطر ریزش موی شدیدی که دارم ویتامین بیوتین ۵۰۰ میلی گرمی استفاده می‌کنم که بقیه ویتامین دیگر B هم داخلش هست و در کنار این ویتامین میخواهم هم زمان مولتی ویتامین هم استفاده کنم که قطعا ویتامین های گروه B هم داره به نظر شما با هم مصرف کردن ویتامین بیوتین و مولتی ویتامین هم زمان اشکالی نداره ؟

مهسا
مهسا
3 سال قبل

سلام من حدود دو سال هست که روزی یک عدد قرص یونی زینک میخورم..برای رشد موهام مصرف میکنم..میخواستم بدونم اشکالی نداره ؟ اگه همینجور این‌ روند رو ادامه بدم؟

محمد
محمد
3 سال قبل

سلام . هفته قبل یه خورده بدنم ضعف داشت . سه تا امپول بی کمپلکس تزریق کردم تو سرم زدم . از بعد اون بدنم بیشتر ضعیف شده و کلیه درد گرفتم رفتم سونو و سی تی دکتر گفت احتمالا سنگ داری و یکی کلیه هات یکم بزرگ شده میتونه از عوارض بی کمپلکس بوده باشه ؟ چون ظاهرا زیاد زدم . این امپولا رو هم شب زدم بعدش خوابیدم تحرک نداشتم

Zeynab
Zeynab
3 سال قبل

سلام خسته نباشید
من مشکلم جوشه صورته که پس از اصلاح اینجوری میشه و همچنین رویه بدنم قارچه که خیلی کوچولویه و مشکل ریزشه مو و شکنندگیه ناخونام شنیدم بیوتین براشون خوبه برم بگیرم خودم بخورم؟؟ دکتر پوست رفتم ولی بهم گفت اصلاح نکن مگه میشه آخه
واقعا گیج شدم بیوتین بخورم ؟؟

پوریا
پوریا
3 سال قبل

باسلام.من تقریبا 1سال است که ریزش مو پیداکردم.دکتر هم که رفتم فقط یک قرص دادن برای موم که هیچ تاثیری نداشت هنوزم هم میریزه.الان که توسایت خوندم دیدم که ویتامین ب برای ریزش مو خوب است.به نظرتون خودسر میتونم مصرف کنم?

زهرا
زهرا
3 سال قبل

سلام.من مدت یک ماه هست که از قرص ب کمپلکس استفاده میکنم البته با تجویز دکتر.
الان حدود دو هفته است که صورتم خیلی جوش زده و بدنم هم همینطور.ممکنه از عوارض این قرص باشه؟

Fateme
Fateme
4 سال قبل

سلام خسته نباشید من وقتی قرص بیوتین وهیرویت استفاده میکنم جوش میزنم مخصوصا قسمت چانه میتونه از عوارض این قرص ها باشه؟

شقایق
شقایق
4 سال قبل

سلام وقتتون بخیر
استفاده هر روزه ب کمپلکس مشکلی برای بدن ایجاد نمیکنه؟
و من هر روز رویال ژل و هیربرست هم همزمان مصرف میکنم
مشکلی ایجاد نمیکنه؟

مهدی
مهدی
پاسخ به  شقایق
3 سال قبل

سلام
من ضعف شدید داشتم بعد مکمل ب کمپلکس خوردم برطرف شد حالا ادامه اش میدم چون میترسم دوباره دوران ضعفم برگرده، حالا کبد چرب دارم نمیدونم از این ویتامین هاس یا قرصای اعصابم؟ چاره چیه؟

مهسا
مهسا
4 سال قبل

سلام ببخشید من سه چهار سالی هست ک ریزش موی خیلی شدید دارم ازمایش کم خونی و تیروئید هم انجام دادم اما مشکلی نداشتم دکتر متخصص هم رفتم قرص اهن داد و سرم تقویتی به مدت دوماه اما اونم بی فایده بود راستش چنجا خوندم ک قرص بکمپلس برای ریزش مو خوبه میخواستم بپرسم میتونم استفاده کنم و امتحان کنم و دستور استفادش چطوره مرسی🙏

مهسا
مهسا
پاسخ به  سارا چیذری
3 سال قبل

ببخشید میشه بجای قرص زینک از شربت زینک پلاس استفاده کرد؟