آیا مصرف کافئین به بهبود حافظه افراد کمک می کند؟

نظریه ای وجود دارد که می گوید مصرف کافئین در دوران میانسالی با کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در ارتباط است ، همچنین می تواند عملکرد شناختی مغز را بهبود بخشد . اما آیا مصرف کافئین و مصرف نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه به بهبود حافظه کمک می کند ؟

اما تحقیقات در مورد مصرف کافئین و کمک به بهبود حافظه چه می گویند ؟

مطالعه ای در سال 2014 در دانشگاه جانز هاپکینز انجام شد و نتایج منتشر شده نشان داد که مصرف کافئین باعث بهبود عملکرد حافظه افراد می شود .

در این مطالعه به 160 نفر مرد و زن تصاویری نشان داده شد و بعد از پنج دقیقه به تعدادی از آنها یک قرص 200 میلی گرمی کافئین و به تعدادی یا دارونما ( پلاسبو ) داده شد .

بیست و چهار ساعت بعد ، شرکت کنندگانی که قرص کافئین را استفاده کرده بودند در مقایسه با کسانی که قرص دارونما را دریافت کرده بودند بهتر تصاویر را به خاطر آوردند .

به گفته محققان ، به یاد آوردن بهتر تصاویر به دنبال تجویز قرص کافئین می تواند نشانگر این مسئله باشد که مصرف کافئین می تواند موجب بهبود حافظه افراد به سبب افزایش میزان تمرکز آنها شود .

آیا مصرف کافئین به بهبود حافظه افراد کمک می کند؟
آیا مصرف کافئین به بهبود حافظه افراد کمک می کند؟

همچنین مشاهده شده است که مصرف کافئین در افراد مسن حافظه کاری آنها را بهبود می بخشد .

مطالعه ای دیگر روی زنبورهای عسل نشان داد که زنبورهای عسلی که کافئین مصرف می کنند بیشتر از زنبورهای عسلی که سوکروز مصرف می کنند بوی گل ها را به خاطر می آورند .

همچنین مطالعات نشان می دهد مصرف  کافئین حافظه فضایی ما را بهبود می بخشد . مطالعه ای بر روی افرادی که به طور منظم کافئین مصرف می کنند و افرادی که گهگاه از آن استفاده می کنند نشان داد که  در هر دو گروه ، توانایی حفظ نقشه (معیاری برای اندازه گیری حافظه فضایی) بهبود یافته است .

نکته جالب اینجاست که با مصرف دوز مشخصی کافئین ، حافظه فضایی کسانی که به مصرف کافئین عادت دارند کمتر از افرادی که به ندرت کافئین مصرف می کنند بهبود می یابد .

کافئین چای، کولا یا قهوه ؟؟

یک مطالعه در زنان بالاتر از 65 سال مبتلا به بیماری های قلبی عروقی ( و در نتیجه در معرض بیشتر خطر زوال شناختی مربوط به دمانس عروقی ) انجام گرفت . در این مطالعه تاثیر مصرف کافئین بر میزان معیارهای شناختی این زنان در فواصل منظم در طول پنج سال مورد مطالعه قرار گرفت .

نتایج نشان داد زنانی که کافئین خود را با مصرف قهوه و نه از طریق مصرف چای و کولا دریافت کرده اند تست های شناختی را بهتر از افرادی که کافئین کمتری مصرف کرده بودند ،  پاسخ داده اند  .

نوشیدنی های انرژی زا
نوشیدنی های انرژی زا

دریافت کافئین از طریق نوشیدنی های انرژی زا مؤثر است ؟

محققان برای پاسخ به این سوال که آیا نوشابه های انرژی زا، که حاوی سطوح بالایی از کافئین هستند نیز به بهبود عملکرد شناختی افراد کمک می کند ؟ تحقیقات متعددی انجام دادند .

نتیجه تحقیقات بر روی شرکت کنندگان 15-18 سال که از انواع نوشیدنی های انرژی زا استفاده می کردند نشان داد که این نوشیدنی ها  تنها مدت زمان بیداری شرکت کنندگان را بیشتر می کند و هیچ تفاوت قابل توجهی در عملکرد شناختی افراد ندارد .

صمغ های کافئین دار چه طور ؟

آیا دوست دارید راه های مختلف مصرف کافئین را در کنار مصرف قهوه تجربه کنید ؟ بر اساس یک مطالعه تحقیقاتی مشخص شده ، مصرف صمغ های گیاهی کافئین دار نیز مثل نوشیدن قهوه در بهبود عملکرد حافظه موثر است.

مصرف کافئین قهوه و بهبود حافظه
مصرف کافئین قهوه و بهبود حافظه

افسانه یا واقعیت ؟

مطالعات دیگری در رد منافع حاصل از مصرف کافئین بر بهبود عملکرد حافظه انجام شد . یکی از این مطالعات در مجله بیماری آلزایمر منتشر شده است که نشان می دهد مزایای مصرف کافئین تنها محدود به افزایش مختصر تمرکز افراد میشود نه بهبود حافظه آنها .

نتیجه گیری و هشدار

تحقیقات گسترده ای بر روی تاثیر مصرف کافئین بر بهبود عملکرد حافظه و سایر فرآیندهای شناختی افراد صورت گرفته است . نتایج به طور قابل توجهی ضد و نقیض  است ، اما به نظر می رسد این نظریه صحیح تر باشد که مصرف کافئین باعث افزایش عملکرد شناختی افراد می شود .

بعضی از تحقیقات اشاره دارند که منبع دریافت کافئین هم در بروز این تاثیرات نقش اساسی دارد و بهتر است کافئین از مصرف قهوه تامین شود نه منابع دیگر آن . در نهایت توصیه می شود سعی کنید در مصرف کافئین افراط نکنید زیرا در برخی افراد حتی دریافت مقدار کم کافئین هم می تواند برای سلامتی شان مضر باشد . مصرف زیاد کافئین می تواند باعث ایجاد حالت اضطراب و عصبانیت در افراد شود .

بنابراین سعی کنید در طول روز بیشتر از 3 فنجان قهوه ننوشید .

منبع :

www.verywell.com

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
12 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ساسان
ساسان
3 سال قبل

سلام سال نو مبارک و باعرض خسته نباشید من برای کار مطالعه و برنامه نویسی که مدتیه مشغولم چه راه کاری منضورم دارو با عوارض کمتر مهمه ایا قرص کافیین خوبه یا دا داروی دیگه . بیشتر برای تمرکز و قدرت حافضه و کاهش خستگی ذهن. ممنوم کمکم کنید.

mahdi.hashemi
mahdi.hashemi
3 سال قبل

سلام خسته نباشید،ببخشید قرص نروزان چطوره و فایده داره؟

آریان
آریان
3 سال قبل

سلام خسته نباشین
من عادت دارم شب قبل امتحان بیدار بمونم و درس بخونم
می خواستم بدونم مصرف قرص کافئین برای این مورد مشکلی ایجاد نمیکنه؟

فرزانه
فرزانه
3 سال قبل

سلام خسته نباشین، من کنکوریم و واسه ارشد میخونم این عقب افتادنا به شدددددت خستم کرده و حوصله واسه درس خوندن ندارم، یه جورایی تمرکز ندارم و هی خودمو به کارای الکی مشغول میکنم. آیا درمان دارویی وجود داره که یکماه باقی مونده رو مثل قبلا که نزدیک به 10ساعت در روز درس میخوندم برگردونم؟؟

سوزان
سوزان
پاسخ به  فرزانه
3 سال قبل

سلام فرداامتحان دارم ارامش ندارم تمرکزندارم چیکارکنم😫😭

مریم
مریم
4 سال قبل

ممنون خانم چیذری من کنکوریم وکافیین مصرف میکنم این که روی حافظه اثر بد نداره خیلی برام مهم بود

کوثر
کوثر
پاسخ به  مریم
3 سال قبل

سلام من کنکوریم و قرص کافئین مصرف میکنم ضرر داره آیا ؟؟