آیا خوردن سیر بر کنترل فشار خون بالا موثر است ؟

سیر گیاهی است که گاهی اوقات برای مقابله در برابر فشار خون بالا از آن استفاده می شود . مشاهده شده است که مصرف سیر به عنوان یک غذا یا مصرف عصاره سیر به شکل مکمل غذایی می تواند به تنظیم فشار خون بالا و درمان آن کمک کند .

چرا مردم گاهی اوقات از سیر برای کنترل فشار خون استفاده می کنند ؟

سیر و فشارخون بالا
سیر و فشارخون بالا

از آنجا که فشار خون بالا یکی از عوامل عمده خطر برای بیماری های قلبی است ، خیلی از مردم برای کنترل فشار خون خود از سیر استفاده می کنند . تصور می شود که سیر ممکن است با تحریک تولید نیتریک اکسید ( ترکیبی است که نقش کلیدی در گشاد کردن عروق خونی دارد ) به کاهش فشار خون کمک می کند.

تحقیقات چه می گویند ؟

با توجه به  نظر موسسه ملی بهداشت ( NIH ) به نظر می رسد که سیر قادر است به میزان متوسطی به کاهش فشار خون افراد کمک کند .

بر اساس آخرین تحقیقات که در مورد سیر و تاثیر آن بر  فشار خون انجام گرفت و نتایج آن در مجله اروپایی تغذیه بالینی در سال ۲۰۱۳ منتشر شد ، دیده شد که مصرف عصاره سیر می تواند باعث کاهش فشار خون افراد مبتلا به پر فشاری خون شود . در این مطالعه به مدت ۱۲ هفته  به۷۹ نفر از افرادی که فشارخون سیستولیک بالا و کنترل نشده داشتند ، دوزهای متفاوتی ( با دوز ۲۴۰ میلی گرم، ۴۸۰ میلی گرم، و  ۹۶۰ میلی گرم در روز ) عصاره سیر و دارو نما داده شد .

مکمل سیر و فشار خون بالا
مکمل سیر و فشار خون بالا

در پایان دوره درمان، کسانی که 480 میلی گرم یا 960 میلی گرم عصاره سیر  را به صورت روزانه دریافت کرده بودند ، کاهش قابل توجهی در فشار خون سیستولیک شان داشتند. با این حال، افرادی که 240 میلی گرم عصاره سیر را به صورت روزانه دریافت  کرده بودند کاهش قابل توجهی در فشار خون سیستولیک شان تجربه نکردند .

آلیسین موجود در سیر با مهار کردن فعالیت آنژیوتانسین 2 ( پروتئینی که باعث افزایش فشار خون می شود ) به کاهش فشار خون بالا کمک می کند .

هشدارها در مورد مصرف سیر در فشار خون بالا

اگر چه به احتمال زیاد مصرف سیر خوراکی در مقادیر نرمال برای بسیاری از افراد بی خطر است، اما مصرف مکمل آن می تواند برخی افراد را دچار عوارض جانبی ( از جمله سوزش سردل ، تهوع و اسهال ) کند .

افراد مبتلا به اختلالات خونریزی و زنان باردار و شیرده باید از مصرف سیر خودداری کنند .

همچنین از آنجا که ممکن است سیر از لخته شدن خون جلوگیری کند ، مصرف آن همراه با داروهای رقیق کننده خون (از جمله آسپیرین و وارفارین) یا برخی مکمل ها می تواند خطر ابتلا به عوارض جانبی مانند خونریزی و کبودی را بالا برد.

جایگزین هایی برای کنترل فشار خون بالا به جای سیر

برخی از شیوه های سبک زندگی برای کنترل فشار خون شما بسیار مهم هستند. این اعمال شامل داشتن یک رژیم غذایی متعادل، محدود کردن مصرف سدیم و الکل ، دستیابی و حفظ وزن متعادل ، داشتن ورزش منظم ، اجتناب از سیگار کشیدن  و استفاده از تکنیک های کاهش استرس در زندگی روزمره می باشند .

ویتامین دی
ویتامین دی

همچنین شواهدی وجود دارد که استفاده  از اسیدهای چرب امگا 3 ، حفظ سطوح مناسب ویتامین D ، و مصرف عصاره کاکائو به صورت منظم می تواند به حفظ فشار خون مناسب و کنترل آن کمک کند .

برای کنترل فشار خون بالا ، سیر را جایگزین داروهای خود نکنید

در حالی که افزایش مصرف سیر ممکن است به سلامت شما کمک کرده و شما را در برابر فشار خون بالا محافظت کند ، اما به هیچ عنوان نباید مکمل های سیر را با داروهای استاندارد فشار خون جایگزین کنید . این کار خطرناکی است و علاوه بر افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی، حمله قلبی و سکته مغزی ، فشار خون کنترل نشده می تواند منجر به صدمه به کلیه ها و از دست دادن بینایی شود. همچنین فشار خون کنترل نشده با اختلالات حافظه نیز مرتبط  است .

اگر شما با توجه به این توضیحات  قصد استفاده از سیر یا مکمل آن را برای درمان فشار خون بالای خود دارید ، توصیه می کنم قبل از استفاده از آن حتما با پزشک خود در این رابطه مشورت کنید .

منبع :

? Can Garlic Beat High Blood Pressure

 

 

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
روژان
روژان
5 سال قبل

سلام خسته نباشید,خوردن سیر ناشتا باعث سرگیجه نمیشود?

سیر تند
سیر تند
6 سال قبل

با سلام میخواستم بگم سیر تند ایرانی در کنترل فشار خون بسیار موثرتر از سیر چینی میباشد