۷ عادت غذایی غلط در سندروم تخمدان پلی کیستیک

عادات غذایی غلط سندرم تخمدان پلی کیستیک را بدتر می کند

مطمئناً می‌دانید که برای بهبود علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک باید یک برنامه رژیم غذایی سالمی داشته باشید . اما گاهی اوقات داشتن برخی عادات و روش های زندگی که فکر می‌کنید برای سلامت شما خوب است ممکن است تلاش های خوب شما را برای حفظ سلامتی تان به خطر اندازد .

سندرم تخمدان پلی کیستیک

اگر شما نیز مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک هستید باید بدانید برخی عادت غلط غذایی می‌تواند وضعیت بیماری شما را بدتر کند و درمان شما را آهسته تر نماید.

 خوردن بیش از حد میوه در یک وعده

درست است که میوه ها حاوی مواد مغذی مهم و آنتی اکسیدان های مختلف هستند ، اما بعضی از زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) در مصرف میوه ها زیاده‌روی می‌کنند . آنها فکر می‌کنند اگر به جای عده‌های غذایی مثل صبحانه و یا میان وعده ها میوه زیادی بخورد برایشان خوب است .

میوه خوردن

اما این کار اشتباهی است زیرا به هر حال میوه ها نیز منبع غذایی کربوهیدراتها محسوب می‌شوند و مثل سایر کربوهیدرات ها بهتر است به طور یکنواخت در تمام طول روز مصرف شوند تا از افزایش یکباره قند خون و ترشح زیاد انسولین جلوگیری شود .

 نخوردن غذاهای چرب

اگر به طور کلی از خوردن غذاها و مواد غذایی چرب پرهیز می کنید باید بدانید که این کار یک عادت غذایی نادرست محسوب میشود .

بعضی از زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک به ویژه کسانی که از یک رژیم غذایی بدون چربی تبعیت می‌کنند ممکن است از ترس خوردن چربی اتفاقا میزان چربی بدنشان را افزایش دهند و چاق‌تر شوند . مشکل اینجا است که غذاهای چرب مانند پروتئین ها و کربوهیدرات ها باعث افزایش سطح گلوکز و انسولین خون نمی‌شوند .

بنابراین خوردن چربی ها به تثبیت قند خون و سطح انسولین کمک می کنند .

افرادی که روغن کمتری در رژیم شان دریافت می‌کنند معمولا احساس رضایت کمتری از خوردن غذاهایشان دارند و به دلیل افت قند خون تمایل بیشتری به دریافت غذاهایی با کربوهیدرات بیشتر و پرخوری از خود نشان میدهند .

امگا 3

غذاهایی که غنی از چربی امگا ۳ هستند ، مانند روغن زیتون ، آووکادو ، آجیل و ماهی های چرب ، برای زنان مبتلا به ( PCOS) بسیار مفید هستند زیرا مصرف این نوع غذاها به کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی ، مبارزه با التهاب و داشتن دوران بارداری سلامت کمک می‌کند .

آمریکایی‌ها بیش از ۳۰% کالری مورد نیاز روزانه خود را از خوردن چربی ها تامین می کنند .
شما می توانید به جای مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده مثل انواع شیرینی‌جات و قند و شکر از چربی‌های حاوی امگا ۳ سالم استفاده کنید .

حذف وعده های غذایی

اگر قصد کاهش وزن دارید حذف وعده‌های غذایی روش مناسبی برای این کار نیست. بدن ما طوری طراحی شده است که برای تامین انرژی باید غذا دریافت کند ، بنابراین اگر مدت زمان طولانی غذا نخورید قند خون شما پایین می‌آید .

گرسنگی

در حالت گرسنگی شما به دلیل فقدان غذا و افت قند خون دچار حالت تحریک پذیری و عصبانیت می شوید و برای جبران و افزایش قند خونتان معمولاً کالری بیشتری دریافت خواهید کرد ، بنابراین سطح انسولین خون شما نیز به دنبال افزایش مصرف غذا بالاتر میرود .

بهتر است به جای حذف وعده های غذایی خود به طور منظم در طول روز و به میزان متوسط از انواع غلات و کربوهیدرات ها ، پروتئین ها و چربی های سالم در وعده‌های غذایی خود استفاده کنید .

دریافت کم پروتئین ها

برخی اوقات زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک در طول روز به میزان کافی پروتئین دریافت نمی‌کنند ، زیرا آنها میل شدیدی به خوردن انواع غذاهای حاوی کربوهیدرات مانند انواع شیرینی جات را دارند .

بنابراین به دنبال مصرف بیشتر غذاهای حاوی کربوهیدرات ، آنها تمایل کمتری به مصرف غذاهای پروتئینی از خود نشان میدهند .

پروتئین

دریافت کم پروتئین و مصرف بیشتر کربوهیدرات ها بدن شما را نسبت به انسولین مقاوم کرده و التهاب و علائم بیماری شما را تشدید خواهد کرد .

یک رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات بالا همچنین باعث می‌شود که سطح قند خون شما در سطوح بسیار بالا و یا بسیار پایین تثبیت شود .

سعی کنید در وعده های اصلی و میان وعده های خود به جای مصرف کربوهیدرات ها ، از پروتئین بیشتری استفاده کنید . مثلاً می‌توانید در وعده صبحانه از تخم مرغ استفاده کنید . این کار روش مناسبی برای حفظ سطح گلوکز خون در سطحی متعادل در طول روز است .

سبزیجات کافی نمی خورید

سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان ها و فیبر هستند و کربوهیدرات کمی دارند ، بنابراین مصرف آنها می‌تواند به بهبود علائم شما کمک کند . سعی کنید نیمی از بشقاب خود را به سبزیجات غیر نشاسته ای مثل هویج اسفناج لوبیا سبز و … اختصاص دهید .

می‌توانید سبزیجات خود را با انواع ادویه جات ، ترشی جات و روغن زیتون اشتها آورتر کنید .

از نوشیدنی ها فقط آب را انتخاب میکنید

درست است که نوشیدن میزان کافی آب برای سلامتی و بقای شما بسیار مهم است ، اما سایر نوشیدنی ها نیز می توانند مزایای مضاعفی برای زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک داشته باشند .

مثلاً چای سبز به دلیل وجود انواع آنتی اکسیدان ها باعث کاهش مقاومت بدن نسبت به انسولین شده و سطح تستسترون را در زنان مبتلا کاهش می‌دهد .

۷ عادت غذایی غلط در سندروم تخمدان پلی کیستیک 8

 

همچنین نوشیدن چای سبز علاوه بر اینکه به کاهش چربی های بدن و لاغری کمک می کند ، نشانگر های متابولیکی مرتبط با این بیماری را نیز بهبود می‌بخشد .

همچنین نوشیدن قهوه به مقدار کافی (نه زیاده روی در مصرف آن) باعث کاهش سطح انسولین و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ می شود .

آخر شب ها غذا می‌خورید

اگر بعد از خوردن شام همچنان احساس گرسنگی می‌کنید شاید به این دلیل باشد که هنوز نیاز به دریافت انرژی دارید ، اما اگر احساس گرسنگی ندارید و صرفاً احساساتی چون خستگی، استرس و سایر هیجانات شما را به خوردن غذای بیشتر تشویق می‌کند باید بدانید ،این غذا خوردن های احساسی در زمانی که گرسنه نیستید می‌تواند باعث افزایش وزن شما شود . در این مواقع سعی کنید دندان‌های تان را مسواک بزنید و یا به جای خوردن غذاهای پر کالری یک فنجان چای داغ نوش جان کنید .

منبع :

Dietary Tips for Improving PCOS Symptoms

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
35 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
A
A
2 سال قبل

سلام کیست دارم و کم کاری تیروئید آیا می توانم شیر سویا مصرف کنم.

elahe
elahe
پاسخ به  سارا چیذری
2 سال قبل

سلام من پلی کیستیک دارم و متفورمین مصرف میکنم مشکلی نداره چای ترش مصرف کنم؟

شمیم
شمیم
2 سال قبل

سلام خسته نباشید من ۲۳ سالمه و مجرد هستم
دارای مشکل کیست pco هستم و به چند متخصص مراجعه کردم و بهم گفتن که متاسفانه درمانی براش نیست و کلا از بین نمیره من درگذشته دارای اضاف وزن بودم ولی حدود سه سال هست که کاهش وزن داشتم مشکلی در عادت ماهیانه ندارم و خوشبختانه منظمه ولی مشکل زیرش مو دارم و موهای زائد زیاد دارم متاسفانه و اینکه من بسیار رعایت میکنم برای تغذیه ولی بدن من تغییری نمیکنه فعالیت بدنی هم زیاد دارم خواستم بپرسم اینکه بدن من دیگه وزن کم نمیکنه میتونه ب خاطر مشکل کیست باشه؟
و اینکه راهی برای درمان وجود داره؟
برای ریزش مو هم روغن ها و مکمل های زیادی مصرف کردم ولی تغییر چندانی مشاهده نشده

Sanaz
Sanaz
3 سال قبل

سلام مشاور عزیز من۱۷سالمه تخمدان پلی کیستیک دارم به طرز وحشتناکی جوش زدم اگه وزنم کم بشه اینا میرن

مریم
مریم
3 سال قبل

سلام وقتتون بخیر من ۱۹ ساله هستم و مبتلا به pco هستم دکتر به من گفته که اگه فک میکنی وزنت زیاد هست باید کمش کنی وبرنج وفست وفود و چیز های شیرین هم نخور من باید چیکار کنم

Sara
Sara
3 سال قبل

سلام.خسته نباشید.ببخشیدی سوالی داشتم.من حدودا ۹ ماه پیش پریودیم نامنظم بود رفتم سنوگرافی گفتن کیشت پلی کیستیک داری بدش بداز ۸ ماه رعایت کردن رفتم دکتر گفت کیستی وجود نداره پریودیمم منظم شده بود.ولی الان همین ماه باز دوباره ۹ روزه عقب افتاده مدت پریودیم هنوزم نشدم ایا امکانش هس دوباره کست گرفته باشم؟خیلی استرس دارم.

بینام
بینام
پاسخ به  Sara
3 سال قبل

وای چجوری درمان شدی تو تروخدا بگو

Sara
Sara
3 سال قبل

سلام به همهههه ی خانوما.من ۲۰ سالمه ورزنم ۵۸ بود قدمم ۱۷۰.۶ ماه از سنو گرافیم میگزره و نشون داده بود pco دارم.۶ ماهه تغذیمو خیلی عالی کردم و خیلی ام امید داشتم چن کیلو از وزنم کردم و هرروز ورزش شکرررر خداااااااا دیروز رفتم سنو هیچ کیستیییی نبود هیچی خوب خوب شدم.فقط تغذیه و سبک زندگیتونو تغییر بدین مطمعنن با یاری خدا خوب میشین.

نازنین
نازنین
3 سال قبل

سلام وقت شما بخیر
مصرف لبنیات برای بیماران سندروم تخمدان پلی کیستیک مضره؟؟ تقریبا اکثر سایت های خارجی نوشتن که این بیماران باید رژیم بدون گلوتن و لبنیات داشته باشن…
سپاسگزارم

سارا
سارا
3 سال قبل

سلام ممنون از شما
خیلی مطالب مفیدی گذاشتید دقیق و کاربردی
ارزومند موفقیت شما
یه سوال :
حتما باید غذاها ابپز باشن
مرغ سرخ کرده یا کدو و بادمجان سرخ کرده مشکلی نداره؟

zahra.
zahra.
3 سال قبل

سلام من ۲۰ سلام چند سالی میشه که به pcoمبتلا شدم اما تا الان پیگیری جدی نداشتم اگه ادامه پیداکنه چه مشکلاتی به وجود میاد و یه سوال دیگه یا واقعا میتونیم از لبنیات وپروتین هایی مثل مرغ تخم مرغ استفاده کنیم یامیوه ها اخه من مراجعه که پیش دکتر داشتم گفت که حق شیرینی خوردن میوه ولبنیات و…. روندارم ممنون میشم جواب بدید

Sara
Sara
4 سال قبل

سلام ممنون از مطالب های خوبتون..من تنبلی تخمدان pcos دارم و باید در روز چه چیزایی بخورم؟هرچی میخورم فردا تو سایت میبینم اونم ضرر داشته واقن خسته شدم.من وزنم زیادم نیس چاق نیستم سنمم کمه نمیدونم چرا کیست دارم.اگ میشه راهنمایی کنین چی بخورم بهتر بشم.ممنون

ونوس
ونوس
4 سال قبل

سلام ممنون از راهنمایی های خوبتون من یه سوال داشتم ایا مصرف قندهای طبیعی مثل خرما و کشمش برای کسانی که بیماری pcos دارن مضر است ؟

سحر
سحر
5 سال قبل

سلام خسته نباشید مطالبتون خیلی عالی بود من یه سوال داشتم اینکه میگن نباید غذاهای سرد بخورین و هم چنین مرغ و ماست و شیر بخورین و بعضی ازدکتر ها میگن فقط غذاهای ارگانیک درسته؟؟

سارا
سارا
5 سال قبل

سلام و تشکر از شما بابت مطالب مفیدتون
میشه برای بیماران pcos مشخص کنید هر وعده بطور مثال چه غذاهایی مصرف کنند
ممنون میشم

شقايق
شقايق
6 سال قبل

سلام خانم چیذری
خیلی ممنون از مطالب آموزنده ک میگذارید
جای بسیار تشکر داره از شما??

Sara
Sara
پاسخ به  شقايق
4 سال قبل

سلام ممنون از راهنمایی های خوبتون.من ۱۹ سالمه قدم ۱۷۰ وزنم ۵۵ ولی کیست pco دارم نمیدونم چرا خیلی ناراحتم یجورایی افسردگیم گرفته.راهی واسه خوب شدن وجود داره؟

Sahar
Sahar
پاسخ به  شقايق
3 سال قبل

سلام من قدم ۱۵۸ و وزنم ۴۵ کیلو و اضافه وزن ندارم و به pcos مبتلا هستم و تو آزمایشام مقدار هورمون تستسترون بدنم ۱۵۸ بوده می خواستم بدونم بدن مقاوم به انسولین هست یا نه یا علت میتونه چیز دیگه ای باشه؟