چرا سبوس برای سندرم روده تحریک پذیر مضر است ؟

معمولا افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) به علت شکایت از درد شکم و تغییر در عادات اجابت مزاج خود به دکتر مراجعه می کنند و معمولا پزشکان به این افراد توصیه می کنند که مصرف فیبر را در برنامه غذایی خود افزایش دهند . سپس فرد بیمار شروع به مصرف انواع غلات سبوس دار و یا خود سبوس می کند. اما بعد از چند روز، متوجه می شود که علائم بیماریش بدتر شده پس به این نتیجه میرسد که “فیبر برای سندرم روده تحریک پذیر بد است.” اما واقعیت این است که فیبر لزوما برای IBS بد نیست، اما ممکن است سبوس وضع بیمار را بدتر کند .

سبوس چیست ؟

سبوس پوسته سخت و لایه خارجی دانه غلات، از جمله جو، ذرت، ارزن، جو، برنج و گندم است.مصرف سبوس در رژیم غذایی روزانه مقدار مناسبی از فیبر مورد نیاز ما را تامین می کند . همچنین سبوس منبع خوبی از اسیدهای چرب ضروری ، مواد معدنی ، ویتامین ها و سایر مواد مغذی است . به عنوان مثال برنج قهوه ای دارای لایه سبوس به صورت دست نخورده است، در حالی که در برنج سفید این لایه خارجی حذف شده است .

سبوس

تفاوت بین سبوس گندم و گندم کامل

محصولاتی که به عنوان “سبوس” برچسب خورده اند فقط از پوشش بیرونی دانه گندم ساخته شده اند . اما محصولاتی که با گندم کامل تهیه می شوند از آرد گندم کامل که شامل هر سه بخش دانه گندم، یعنی جوانه، آندوسپرم و سبوس است تهیه می شوند .

آندوسپرم بزرگترین بخش دانه گندم است و جوانه و سبوس درصد کوچکی از دانه گندم را تشکیل می دهند .

در آرد سفید قسمت جوانه و سبوس حذف شده است. در درجه اول برای افزودن عمر مفید محصول آرد را تصفیه می کنند، چون سبوس و جوانه حاوی چربی است که می تواند محصول را زودتر فاسد کند .

متاسفانه با تصفیه سبوس در آرد سفید ، محتوای فیبر آرد کاهش می یابد. اما در آرد گندم کامل به دلیل وجود سبوس ، فیبر و دیگر ارزش های غذایی سبوس حفظ می شود .

ارتباط سبوس و سندرم روده تحریک پذیر

در گذشته نه چندان دور، پزشکان به بیماران IBS خود مصرف سبوس را با هدف افزایش  فیبر در رژیم غذایی آنها و کمک به بهبود تنظیم عملکرد روده ها توصیه می کردند. اما مطالعه مهمی در اوایل سال 1990 نشان داد که مصرف سبوس در بیماران مبتلا به IBS می تواند علائم آنها را بدتر کند.

همچنین در پژوهشنامه کالج آمریکایی گوارش در سال 2014 آمده است که منابع فیبر نامحلول مانند سبوس گندم باعث افزایش میزان گاز و نفخ در مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر و بدتر شدن علائم آنها می شود .

یک نظریه دیگر وجود دارد که می گوید پوسته سخت سبوس می تواند به نحوی اعصاب دیواره روده ها را تحریک کرده و علائم بیماری را تشدید کند .

ارتباط سبوس و سندرم روده تحریک پذیر

بهترین فیبرها برای مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر

میوه ها و سبزیجات منابع خوبی از فیبر غذایی برای مبتلایان IBS هستند . همچنین استفاده از محصولات غلات کامل به جای سبوس تنها می تواند مفید باشد .

از نظر مکمل های غذایی، مکمل فیبری پسیلیوم می تواند علائم سندرم روده تحریک پذیر را کاهش دهد .

یکی دیگر از گزینه ها استفاده از بذر کتان است. یک مطالعه کوچک نشان داد که استفاده از بذر کتان در کاهش علائم یبوست، نفخ و درد شکم بیماران یبوست غالب مؤثر است .

اگر چه یک رژیم غذایی سرشار از فیبر برای سلامت دستگاه گوارش مطلوب است، اما از نظر علائم بیماری IBS ، افزایش فیبر معمولا برای مبتلایان به IBS یبوست غالب مفیدتر از سایر افراد مبتلا با سایر علائم است .

 همچنین شواهد نشان می دهد که مصرف فیبر های محلول در مبتلایان سندرم روده تحریک پذیر بهتر از انواع فیبرهای نامحلول (انواع سبوس) تحمل می شود. به منظور جلوگیری از تشدید علائم، بهتر است به تدریج مصرف فیبر خود را افزایش دهید و به بدنتان اجازه دهید تا خود را با این شرایط جدید غذایی و افزایش فیبر دریافتی تطبیق دهد .

 

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Ted
Ted
1 سال قبل

خدا رو شکر که بالاخره یک نفر در این باره یک حرف درست نوشته. دم شما گرم! من چند سالی با سندرم رودۀ تحریک‌پذیر زندگی کردم و زجر کشیدم. پزشک و دارو به هیچ وجه که مشکلم رو حل نکرد، اوضاع رو بدتر کرد. فقط می‌گن باید باهاش بسازی و درمان نداره. پربیراه نگفته‌ن ‘نیم‌طبیب خطرِ جان’. من به تجربه به درمان رسیدم و فهمیدم که مشکل اصلی سبوس و نون سبوس‌داره. شاید باور نکنید، ولی با حذفشون مشکلم محو شد. تو جست‌ و جوی اتفاقی این مطلب رو خوندم. صددرصد درسته. شما هم اگه با IBS دست و پنجه نرم می‌کنید، قرص و دارو نخورید و مطمئن باشید با حذف نون سبوس‌دار و مواردی که اینجا گفته شده نتیجه می‌گیرید.

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  Ted
9 ماه قبل

ببخشید چ نانی استفاده باید کرد؟

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  Ted
9 ماه قبل

منم خیلی دارم عذاب میکشم بااین بیماری ازنوع اسهالش شماهم اسهال غالب بودید؟ و چ نانی رو جایگزین نان سبوس دار کردید؟!

مجید
مجید
پاسخ به  Ted
7 ماه قبل

سلام دختر منم مدتی درگیر ibs شده میشه اطلاعات بیشتری رو از تجربتون بگین

م.ح
م.ح
پاسخ به  مجید
2 ماه قبل

مصرف گریپ فروت دو روزه التهاب رو از بین میبره