انواع شیر و خواص آن – از شیر گاو تا شیر بادام و سویا

امروز قصد دارم شما را با انواع شیر و خواص آن ها آشنا کنم . در گذشته نه چندان دور تنها تصوری که از شنیدن واژه شیر در ذهن ها می آمد شیر کامل گاو بود . در حال حاضر شیر در انواع گوناگون شیر کامل ، شیر 2 درصد چربی، شیر 1 درصد چربی و شیر بدون چربی و حتی شیر بدون لاکتوز در بازار موجود است .

شیر مورد علاقه شما کدام نوع است ؟

برای افرادی که رژیم غذایی خاصی دارند و یا به شیر گاو آلرژی دارند . شیر سویا و یا شیر بادام و شیر برنج گزینه های خوبی برای جایگزینی هستند و در حال حاضر در خیلی از فروشگاه ها موجود می باشند .

هر کدام از این شیرها دارای مزایا و معایب خاصی ، بسته به نوع رژیم غذایی ، وضعیت سلامتی و نیازهای تغذیه ای فرد و یا سلیقه شخصی افراد هستند .

به عنوان مثال، افراد در سال های طلایی رشد ( کودکان بیش از دو سال، نوجوانان و زنان باردار ) نیاز به پروتئین ، ویتامین D و کلسیم بیشتری دارند . این مواد مغذی در شیر لبنی به وفور موجود است . اما از سوی دیگر بسیاری از افراد به دلیل مشکلات قلبی عروقی و یا مسئله اضافه وزن و چاقی نیاز به دریافت کمتر کلسترول و کالری دارند و به دلیل اینکه شیر لبنی حاوی کالری و کلسترول بیشتر نسبت به سایر شیر هاست ، این افراد به دنبال جایگزین های بهتری برای شیر هستند .

با نگاه دقیق به تفاوت های موجود در هر یک از انواع شیرها ، شما می توانید به راحتی انتخاب کنید که کدام شیر می تواند به بهترین وجه نیازهای شما را برآورده سازد .

شیر گاو

انواع شیر لبنی

شیر کامل

هر فنجان شیر کامل گاو بدون کاهش میزان چربی آن ، شامل 8 گرم چربی ، 8.5 درصد مواد جامد شیر بدون چربی و 88 درصد آب است و چون هیچ یک از اجزای طبیعی شیر حذف نشده ، این نوع شیر سرشار از پروتئین طبیعی ، چربی، کلسیم ، و ویتامین D است .

شیر کم چرب یا بدون چربی

در حالی که یک فنجان شیر کامل 150 کالری دارد، یک فنجان شیر 1 درصد چربی دارای 110 کالری و شیر بدون چربی فقط 80 کالری دارد. شیر بدون چربی همه فواید غذایی شیر کامل را دارد و منبع خوبی از پروتئین، کلسیم، ویتامین و مواد معدنی ، بدون چربی اشباع و کالری بالاست . البته ممکن است جذب برخی ویتامین ها به دلیل حذف چربی شیر کاهش یابد .

شیر بدون لاکتوز

این نوع شیر با شکستن قند لاکتوز (قند طبیعی موجود در شیر) تهیه می شود. شیر بدون لاکتوز مانند شیر معمولی منبع خوبی از پروتئین ، کلسیم ، ویتامین ها و مواد معدنی است . محتوای چربی و کلسترول شیر بدون لاکتوز هم متفاوت است و این نوع شیر می تواند پرچرب ، کم چرب یا بدون چربی باشد .

3 مورد از مزایای انواع شیر لبنی

  1. شیر لبنی ، پروتئین های ضروری ، کالری اضافی مورد نیاز و همچنین ویتامین ها و مواد معدنی لازم را برای نوزادان و سالمندان فراهم می کند .
  2. نوع بدون لاکتوز آن برای افرادی که مشکل عدم تحمل لاکتوز دارند در دسترس است .
  3. این نوع شیر به طور گسترده ای در فروشگاه های مواد غذایی به صورت فله و پاستوریزه موجود می باشد .

معایب شیر لبنی :

شیر لبنی کامل حاوی چربی اشباع شده و کالری بالایی است ، بنابراین برای افراد مبتلا به مشکلات قلبی ، کلسترول بالا ، و یا کسانی که می خواهند لاغر شوند مناسب نیست . ضمن اینکه این نوع شیر می تواند در برخی نوزادان ، کودکان ، و حتی بزرگسالان ایجاد آلرژی کند .

شیر بادام - انواع شیرها
شیر بادام – انواع شیرها

شیر بادام

شیر بادام یکی از انواع شیر است و تا زمانی که شیرین نشده باشد کالریش نسبت به سایر شیرها کمتر است . این شیر بدون کلسترول و چربی اشباع ، و بدون لاکتوز است . با وجودی که بادام منبع خوبی از پروتئین است اما شیر بادام اینگونه نیست . شیر بادام همچنین منبع خوبی برای کلسیم محسوب نمی شود . با این حال ،بسیاری از مارک های موجود در بازار با کلسیم و ویتامین D غنی شده اند .

3 مورد از مزایای شیر بادام

  1. این شیر کم کالری است و حاوی هیچ گونه چربی های اشباع شده و یا کلسترول نیست .
  2. این شیر منبع خوبی از ویتامین A و D است .
  3. به طور طبیعی فاقد قند لاکتوز است .

معایب شیر بادام :

این شیر منبع خوبی از پروتئین و کلسیم محسوب نمی شود ، مگر اینکه غنی شده باشد . این مساله برای افراد با شرایط خاص مانند افراد مبتلا به پوکی استخوان مهم است .

همچنین افرادی که به بادام و مغزها حساسیت دارند باید از مصرف شیر بادام نیز اجتناب کنند . بعضی از مارک های شیر بادام حاوی ماده افزودنی به نام کاراگینان است که این ماده ممکن است باعث بروز مشکلات گوارشی در برخی افراد شود.

شیر سویا - انواع شیر
شیر سویا – انواع شیر

شیر سویا

شیر سویا یکی دیگر از انواع شیر است که از دانه های سویا تهیه می شود . این شیر یک جایگزین مناسب برای گیاهخواران و افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند ، محسوب می شود . از آنجا که شیر سویا منبع گیاهی دارد ، به طور طبیعی فاقد کلسترول ، چربی های اشباع کمتر و فاقد لاکتوز می باشد .

سویا و شیر سویا منبع خوبی از پروتئین ، کلسیم ( زمانی که غنی شده باشد ) و پتاسیم است . انواع شیر سویای پروبیوتیک و شیر سویا تخمیر شده نیز در بازار موجود است که میتواند یک انتخاب بهتر برای افرادی که فشار خون بالا دارند باشد .

3 مورد از مزایای شیر سویا

  1. این شیر منبع خوبی از پروتئین، ویتامین A ، B12 ، ویتامین D ، پتاسیم و ایزوفلاون است.
  2. میزان پروتئین شیر سویا تقریبا به اندازه پروتئین شیر گاو است، کالری کمتری نسبت به شیر کامل دارد و میزان کالری آن قابل مقایسه با شیر بدون چربی است.
  3. این شیر حاوی مقدار بسیار اندکی چربی اشباع می باشد، که این مساله برای کسانی که مبتلا به بیماری های قلبی هستند بسیار حائز اهمیت است .

معایب شیر سویا

مصرف بیش از حد سویا و یا شیر سویا ممکن است برای افرادی که بیماری تیروئید دارند مناسب نباشد . نتایج مطالعه ای در سال 2008 در دانشگاه هاروارد نشان داد که مصرف مقدار زیادی از مواد غذایی بر پایه سویا ممکن است باعث مشکلات باروری و کاهش تعداد اسپرم در آقایان شود . همچنین در شیر سویا نیز ممکن است از ماده افزودنی کاراگینان استفاده شود .

Rice milk - شیر برنج
Rice milk – شیر برنج

شیر برنج

شیر برنج از برنج آسیاب شده و آب تهیه می شود . این نوع شیر کمترین آلرژی زایی را در بین همه انواع شیر ها دارد ، بنابراین یک انتخاب خوب برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز و یا افراد حساس و مبتلا به آلرژی است .

شیر برنج یک منبع طبیعی از کلسیم و ویتامین D نیست اما می توان آن را درست مثل شیر سویا و شیر بادام با کلسیم و ویتامین D غنی سازی کرد .

3 مورد از مزایای شیر برنج

  1. حداقل آلرژی زایی را در بین سایر انواع شیر دارد .
  2. شیر برنج غنی شده می تواند منبع خوبی از کلسیم باشد .
  3. گیاهخواران می توانند به راحتی از آن استفاده کنند.

معایب شیر برنج :

شیر برنج کربوهیدرات بسیار بالا و پروتئین بسیار کمی داد . بنابراین برای افراد مبتلا به دیابت ، همچنین افرادی که می خواهند پروتئین بیشتری دریافت کنند ، مانند ورزشکاران و یا افراد مسن انتخاب مناسبی نیست .

منبع :

Comparing Milks: Almond, Dairy, Soy, Rice, and Coconut

 

 

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آرگان
آرگان
6 سال قبل

خوب بود اتفاقی از گوگل اومدم اینجا ولی خوب بود برای دوستم فرستادم اونم دنبالشه اونم بیاد ببینه

ممنون که سرعت سایتتون بالاست برای این تو خیلی از سایتا رفتم ولی سرعت سایتشون بد بود خداروشکر که راحت چیزی که میخواستم پیدا کردم

ممنون