آیا جراحی کاهش وزن برای شما مناسب است؟

شما ممکن است کاندید یک عمل جراحی کاهش وزن شوید اگر:

  • شما یک فرد بالغ چاق هستید، به خصوص اگر یک بیماری زمینه ای مرتبط با چاقی هم داشته باشید مانند دیابت نوع 2.
  • شما ازخطرات و منافع این روش آگاهی کامل دارید.
  • شما میدانید که بعد از عمل جراحی چگونه غذا بخورید .
  • شما اطلاع دارید که باید شیوه زندگی خود را بعد از عمل جراحی تغییر دهید تا بتوانید کاهش وزنتان را حفظ کنید.

جراحیکاهش وزن معمولا برای نوجوانان مناسب نیست مگر اینکه آنها چاقی شدید داشته باشند و شاخص توده بدن (BMI) آنها حداقل 35باشد، ویک بیماری مرتبط با اضافه وزن مثل دیابت نوع دو داشته باشند . با این حال اگر شما در مورد جراحی کاهش وزن فکر میکنید، حتما با  دکتر جراح خود در مورد اینکه آیا این نوع جراحی میتواند یک گزینه خوب برای شما باشد مشورت کنید .

 

انواع جراحی کاهش وزن

هنگامی که قرار است شما جراحی کاهش وزن را داشته باشید جراح ممکن است تغییراتی در معده شما و یا روده کوچک شما و یا هر دو انجام دهد . در اینجا چند روشی را که جراحان به طور معمول استفاده می کنند خدمتتان معرفی می کنیم:

بای پس معده جراحی کاهش وزن سارا چیذری

بای پس معده: در این روش ابتدا معده را با دوختن و بریدن به دو ناحیه تقسیم کرده و قسمت کوچکتر که معمولا حجمی معادل ۵ تا ۱۰ درصد کل معده را دارد، مسئولیت نگهداری غذا را به عهده می گیرد و قسمت بزرگتر در شکم باقی مانده و خارج نمی‌شود و به وظایفش ادامه می‌دهد، اگرچه غذا وارد آن نمی‌شود. سپس روده باریک که طول آن ۲۸۰ سانتی متر می‌باشد، بریده شده و به ۱۲۰ سانتی متر کوتاه می‌شود، ولی از بدن خارج نمی‌گردد و به معده کوچک دوخته می‌شود. لذا غذا پس از ورود به معده کوچک وارد روده باریک کوتاه شده و اعمال هضم و جذب صورت می‌گیرد و بدین طریق فرد مواد کمتری دریافت می‌کند و لاغر می‌شود و در عرض ۱۸ ماه تا ۲ سال بیش از ۸۰ درصد اضافه وزنش را از دست می‌دهد.

باندینگ معده سارا چیذری

حلقه قابل تنظیم معده: این عمل شامل قرار دادن یک نوار به دور معده است که این قابلیت را دارد با تزریق ماده‌ی سالین به ورودی کوچکی که زیر پوست تعبیه شده، شل و سفت شود .در روش حلقه‌گذاری قابل تنظیم معده جراح با ایجاد ۴ یا ۵ شکاف به قطر ۱-۲/۵ سانتیمتر، ابزارها و دوربین لاپاروسکوپی خود را به داخل شکم عبور داده و با کمترین تهاجم ممکن، ایمپلانت (بند) را به دور جدار خارجی معده به صورت حلقه جاگذاری می‌کند.

بدین ترتیب، عملا معده به دو قسمت تقسیم شده واز آن پس بخش زبرین معده به عنوان معده اصلی شمرده می‌شود، در نتیجه بدون برش یا دوخت و دوز حجم معده کاهش می‌یابد به صورتی که بیمار پس از صرف مقدار کمی غذا احساس سیری می‌کند.

اسلیو معده سارا چیذری

 

عمل اسلیو معده: معمولا از طریق لاپاروسکوپی انجام می گیرد و قسمت عمده انبار معده بیمار برداشته می شود و معده به شکل لوله باریکی (شبیه موز) درآمده و باعث کاهش حجم معده می‌شود. در این روش به دلیل برداشتن قسمتی از معده که مواد اشتهازا تولید می‌کند، بیمار به مدت چندین ماه بی اشتها می‌شود و لاغری بیشتری را تجربه می‌کند، ولی پس از این که اشتها بهتر شده چون کاهش چشم گیری در حجم معده صورت گرفته است، بیمار با مصرف مقدار کم غذا احساس سیری می کند و درنتیجه کالری مصرفی کاهش یافته و کاهش وزن و کاهش سایز بروز می‌کند و تا ۲ سال ادامه می‌یابد.

در این روش بیمار پس از ۶ ماه نصف اضافه وزن خود را از دست داده و ظرف ۲ سال به وزن نرمال خواهد رسید.

سوئیچ اثنی عشر سارا چیذری

جراحی سوئیچ اثنی عشر: این جراحی که توسط لاپاراسکوپی نیز انجام می شود اغلب و نه همیشه در 2 مرحله انجام می گیرد . در مرحله اول عمل اسلیو معده به روش لاپاراسکوپی انجام شده وبعد از 12 تا 18 ماه که کاهش وزن متوقف می شود ، مرحله دوم که شامل بای پس طــول زیادی از روده باریک (حدود 4 تا 5 متر) می باشــد ، انجام می گیرد. لذا فقط طول حدود یک متر از روده باریک جهت جذب مواد غذایی باقی می ماند. این جراحی از نوع سوء جذب است و کاهش وزن ماندگاری را به همراه دارد ولیکن با ریسک بالایی از سوء تغذیه و کمبود ویتامین در بدن همراه است و بدین جهت فردبه نظارت شدید توسط تیم پزشکی نیازمند است . معموال این روش جراحی برای افراد با BMI  بالای 50 انجام می شود.

 

ایمپلنت های الکتریکی: سیستم های قابل شارژ برای ارائه پالس های الکتریکی به عصب بین معده و مغز، به نام عصب واگ هستند. در واقع این عصب زمانی که معده پر است را به مغز اطلاع می دهد . این دستگاه در شکم کاشته می شود و دارای یک کنترل از راه دور است که می توان آن را از خارج از بدن تنظیم کنید.

برای دستیابی به نتیجه مطلوب با هر نوع عمل جراحی کاهش وزن، شما همچنان باید در یافت رژیم غذایی سالم وداشتن  فعالیت بدنی روزانه را به عنوان بخشی از شیوه زندگی سالم  خود قرار دهید .

مزایای جراحی کاهش وزن سارا چیذری

مزایای عمل جراحی کاهش وزن

بسیاری از افراد ،پس از عمل جراحی کاهش وزن، به مدت 18-24 ماه وزنشان را از دست می دهند . بعد از آن، بسیاری از مردم شروع به افزایش وزن مجدد می کنند و مقداری از وزن از دست رفته خود را باز می یابند . اما تعداد کمی ازافرادهستند که همه وزن خود را بازیابند .

اگر شما هر گونه بیماری مرتبط با چاقی داشته باشید ، معمولا پس از جراحی کاهش وزن  شرایط بیماری شما بهتر می شود. برخی از بیماریها  مانند دیابت به سرعت بهبود میابد اما برخی دیگر از بیماریها از جمله فشار خون بالا، ممکن است کمی طول بکشد تا بهبود یابد.

سندرم دامپینگ جراحی کاهش وزن سارا چیذری

خطرات و عوارض جانبی جراحی های کاهش وزن

برخی عوارض جانبی شایع عبارتند از: تهوع، استفراغ، نفخ، اسهال، تعریق بیش از حد، افزایش گاز و سرگیجه

برخی ازعوارض جانبی جدی و مهم عبارتند از : خونریزی، عفونت، خروج ترشحات ازمحل  بخیه ها ، ایجاد لخته های خونی در پاها که می توانند به سمت قلب و ریه ها حرکت کنند(آمبولی). البته بیشتر افراد خیلی از این موارد را تجربه نمی کنند .

مشکلات بلند مدت پس از عمل جراحی کاهش وزن بستگی به نوع عمل جراحی فرد  دارد. یکی از رایج ترین مسائلی که به خصوص با بای پس معده پیش می آید”سندرم دامپینگ” است که در این حالت چون  غذا به سرعت به روده کوچک وارد می شود  فرد 30 الی 90 دقیقه بعد از مصرف غذا دچار حالات بی‌حالی، تعریق، افت فشار خون، درد شکم، اسهال و … می‌شود که این علائم با مصرف مواد شیرین و شربت‌های غلیظ  افزایش پیدا می‌کند. این حالت در 50 درصد افرادی که عمل جراحی کاهش وزن انجام داده اند رخ میدهد. اجتناب از مصرف غذاهای شیرین و جایگزین کردن این غذاها با غذاهای پرفیبر به بهبود علائم فرد کمک میکند.

زمانی که فرد مقدار زیادی از وزنش را از دست می دهد مستعد تشکیل سنگ های صفراوی می شود. برای پیشگیری از آن، دکتر شما ممکن است برای 6 ماه اول بعد از عمل جراحی یکسری دارو و مکمل را به شما توصیه کند.

بعد از عمل جراحی کاهش وزن شما باید مطمئن شوید که مواد مغذی را به اندازه کافی دریافت می کنید . چون ممکن است جذب مواد غذایی تحت تاثیر عمل جراحی که انجام داده اید در بدن شما کم شود .

از آنجا که کاهش وزن سریع و کمبودهای تغذیه ای می تواند به جنین در حال رشد آسیب برساند ، پزشکان توصیه می کنند ، زنان در سنین باروری که عمل جراحی کاهش وزن انجام داده اند تا زمان تثبیت وزن خود از روش های  جلوگیری از بارداری استفاده کنند .

 

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها