توصیه هایی برای خرید آجیل شب عید  

آجیل از جمله مواد غذایی مفیدی است که در صورت تازه و سالم بودن، مصرف کم و به اندازه آن می تواند بسیار مفید و مصرف زیاد آن می تواند مضر و چاق کننده باشد .

در  میان سایر وعده های غذایی  مصرف آجیل در هنگام امتحانات مدارس و یا کنکور دانشگاه ها ، در کنار مصرف میوه جات توصیه می شود . زیرا بخش عمده ای از املاح مورد نیاز جهت فعالیتهای فشرده مغز و بدن را تامین می کند اما مصرف بیش از اندازه آن به دلیل داشتن مقادیر زیادی چربی و نمک ، نه تنها مفید نیست ، بلکه برای مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی و افراد با فشار خون بالا تهدید کننده سلامتی نیز می باشد .

 

شرایط نگهداری از آجیل :

توصیه هایی برای خرید آجیل شب عید   3

روش های فرآوری ، حمل و نقل و حتی وضعیت انبار ها و فروشگاه های محل نگه داری و عرضه ، در کیفیت و سلامت آجیل تاثیر گزار است .

️فضای خشک و نسبتا خنک و بدون گردو خاک و ذرات معلق در هوا و عاری از حشرات و جوندگان ، بهترین شرائط برای انبار داری این محصولات می باشد .

️اما وجود رطوبت بالا ، گرمای فروشگاه یا انبار و فضای آلوده به حشرات و جوندگان پر خطر ترین مکان محسوب می شود ،  زیرا رطوبت موجب رشد و تکثیر قارچ ها و ترشح مواد سمی ناشی از آن ها می شود که نه تنها در برخی مصرف کنندگان علائم حساسیت را نشان می دهد ، بلکه مصرف مداوم آن بیماری های مزمن را بدنبال دارد .

️گرما نیز موجب اکسیداسیون چربی آجیل می شود .

حشرات با مصرف و سوراخ کردن آجیل و تخم گذاری در منافذ ایجاد شده  و جوندگان با خوردن و انتقال انواع میکروب ها موجب آلودگی و در نتیجه بیماری مصرف کنندگان می شوند .

 

آجیل فله بخریم ؟

توصیه هایی برای خرید آجیل شب عید   5

در خصوص خرید آجیل ، بررسی ها نشان می دهد که اغلب مردم به آجیل های فله که در ظروف مختلف در مغازه ها وجود دارد روی می آورند که قطعا عواملی مثل قیمت ، امکان چشیدن و امکان خرید با حداقل وزن مورد نظر در این انتخاب موثر می باشد .

 اما به واقع خرید آجیل بسته بندی کارخانه ای بیشتر توصیه می شود . زیرا اگر چه قیمت آن کمی بالاتر از آجیل های فله ای است ، اما کارخانجات  فرآوری و بسته بندی ملزم به آزمون مستمر مواد اولیه  و محصولات هستند و لذا در محصول آن ها احتمال وجود قارچ ها، آفت و آفت زدگی کمتر است .

همچنین شرائط نگه داری آجیل در این روش به دلیل نوع بسته بندی مانع از نفوذ رطوبت و حشرات می شود .

از سوی دیگر بازرسان ادارات نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی بر واحد های تولیدی و بسته بندی نظارت داشته و امکان رهگیری محصولات آلوده و اعلام شکایت در صورت بروز مشکل ،راحت تر و سریعتر می باشد .

 

 ? توصیه های عیدانه برای خرید و نگهداری از آجیل?

توصیه هایی برای خرید آجیل شب عید   7

اما به هموطنان عزیز توصیه می شود برای تامین آجیل مورد نیاز ایام نوروز 1396 ، موارد ذیل را مورد توجه قرار دهند :

۱- سعی کنید تا حد امکان آجیل عید خود را از فروشگاه‌های معتبر که اجناسی با کیفیت مرغوب و تازه عرضه می‌ نمایند، خریداری نمایید .

2-  خرید آجیل فله ای از دستفروشان به هیچ وجه اقدام درستی نیست .

3-  هنگام خرید آجیل به تازگی آن توجه داشته باشید. آجیل تازه نباید هیچ‌گونه بوی نامطبوعی  مانند بوی نا ، بوی ماندگی ، تند شدگی و ترشیدگی داشته باشد،

4-  به ظاهر آجیل خوب دقت کنید. وجود حفره‌ یا کپک زدگی از علائم کهنگی و فساد آن است.

5- برای تشخیص وجود رنگ در آجیل ، پیشنهاد می نماید مقداری آجیل را برای چند دقیقه در مشت ریخته و پس از خالی کردن مشت بررسی نمایید که آیا پوست کف دستتان رنگی شده یا خیر ؟ یا هنگام مصرف دقت نمایید که آیا زبان یا دور لبهایتان رنگی شده یا خیر ؟ توجه داشته باشید که استفاده از رنگ در آجیل بدلیل مضرات آن اکیدا ممنوع است . بدیهی است که واحد های تولیدی توسط بازرسان مواد غذایی بطور مستمر بازدید شده و لذا آجیل های بسته بندی کارخانه ای اغلب عاری از هر گونه رنگ غیر طبیعی می باشند و در صورت نیاز از زعفران و زردچوبه در ایجاد رنگ استفاده می گردد .

6 – سعی کنید آجیلی را انتخاب ‌کنید که  شور نبوده و کمتر بوداده شده باشد.

7- نگهداری طولانی آجیل، تغییرات شیمیایی را در پی داشته و باعث ایجاد بوی کهنگی با طعم نامطلوب ، تند و تیز می شود. بنابراین از مصرف آجیل کهنه جداً خودداری کنید.

8- در صورتی که بر روی مواد تشکیل دهنده آجیل مانند پسته، فندق  ، و … سوراخ هایی مشاهده کردید، از خرید و مصرف این گونه تنقلات خودداری کنید؛ چرا که نشانه  آفت زدگی بوده و در داخل سوراخ ها  لارو حشرات، به صورت کرم هایی به اندازه کوچک، وجود دارد.

9- ممکن است در مراکز عرضه آجیل، محصولاتی را که کهنه یا آفت زده هستند، مجدداً بو داده و یا مخلوط کنند  لذا در هنگام خریدآجیل ، به این موضوع توجه کنید.

10- انواع آجیل بایستی در جای خشک و خنک (   دمای 25 درجه سانتی گراد )  ، نگهداری شوند.

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها