بیخوابی شبانه ریسک بیماریهای قلبی را بیشتر میکند

تحقیقات اخیر نشان می دهد احتمال مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی و سکته های مغزی در افرادی که کمتر از 6 ساعت در شب می خوابند و در حال حاضر در معرض عوامل خطر بیماریهای قلبی و دیابت قرار دارند ، مثل افرادی که سندرم متابولیک دارند 2 برابر بیشتر از سایر افراد است .

 

سندرم متابولیک چیست ؟

سندرم متابولیک به مجموعه ای از شرایط خطر شامل فشارخون بالا ، افزایش LDL (کلسترول بد )خون ، افزایش قند خون ، چاقی ، افزایش چربی های خون مثل تری گلیسرید بالا ، کاهش  HDL (کلسترول خوب ) در افراد گفته می شود و اگر فردی 3 مورد از موارد فوق را با هم داشته باشد مبتلا به سندرم متابولیک است .

بیخوابی شبانه ریسک بیماریهای قلبی را بیشتر میکند 3

تحقیقات اخیر نشان می دهد افرادی که مبتلا به سندرم متابولیک هستند اگر خواب کافی داشته باشند ممکن است تا حد زیادی از خطرمرگ زودرس در اثر بیماریهای قلبی عروقی و سکته های قلبی و مغزی در امان باشند .

از نقطه نظر بیولوژیک محققان دریافتند که خواب ناکافی ممکن است خطر مرگ زودرس را به ویژه در افرادی که مبتلا به فشارخون بالا و افزایش قند خون هستند افزایش دهد . البته نباید از تاثیر رژیم غذایی ناصحیح و کم تحرکی نیز به عنوان یکی از مهمترین عوامل بروز بیماری های قلبی و سکته های مغزی غافل شد .

 

اختلالات خواب خود را درمان کنید

بیخوابی شبانه ریسک بیماریهای قلبی را بیشتر میکند 5

افراد مبتلا به سندرم متابولیک که دچار اختلالات خواب مثل آپنه ، بیخوابی و خواب کوتاه و سبک هستند برای پیشگیری از عوارض کم خوابی بر سلامتشان باید حتما با رویکردهای رفتاری و دارویی مشکلات خوابشان را معالجه کنند .

مطالعات جدید نشان داده اند افرادی که کمتر از 6 ساعت در طول شب می خوابند 2 برابر بیشتر از سایر افراد در معرض مرگ ناشی از بیماری های قلبی و سکته های مغزی قرار دارند .

 

تحقیقات چه می گویند ؟

محققان برای یافتن علت مرگ زودرس در افرادی که دچار سندرم متابولیک بوده اند تحقیقی را انجام دادند . آنها 1300 نفر مرد و زن 49 ساله را انتخاب کردند . از این تعداد 39% آنها را افرادی تشکیل می دادند که حداقل 3 عامل خطرساز سندرم متابولیک را با هم داشتند . این تحقیق به مدت 17 سال پیگیری شد و پس از این زمان محققان گزارش دادند که 22% از این افراد درگذشتند .

محقان دریافتند افراد مبتلا به سندرم متابولیک که کمتر از 6 ساعت خواب شبانه داشتند 2 برابر بیشتر از افرادی که سندرم متابولیک نداشتند و کمتر از 6 ساعت خواب شبانه داشتند در اثر ابتلا به بیماریهای قلبی و یا سکته های مغزی فوت کرده اند .

بنابراین بر اساس این تحقیق محققان دریافتند که ارتباط بین خواب کافی و سندرم متابولیک قابل توجه است .

این گزارش در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شده است .

منبع:

webmd

 

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یونیتی
یونیتی
6 سال قبل

موفق باشید

یونیتی
یونیتی
6 سال قبل

با تشکر از مطالب کاربردی و مفیدتون.موفق باشید