آشنایی با بهترین روش های پخت غذا

امروز قصد دارم شما را با سالمترین و بهترین روش های پخت غذا آشنا کنم .

“به به عجب قورمه سبزی ای، عجب رنگی، عجب بویی، چه قدر خوب سبزی اش را سرخ کرده ای، حسابی روی اجاق گذاشته ای تا خوب جا بیفتد و تغییر رنگ بدهد و… ”

نظر شما درباره این خورشت قورمه سبزی چیست ؟ خورشتی که خوب جا افتاده است، ولی دیگر خبری از ویتامین ها در سبزیهای آن نیست !

بالاخره روش پخت در سلامت و ارزش تغذیه ای غذاها موثر است یا خیر ؟

بسیاری از افراد جامعه ما عادت دارند از روش های طبخ سنتی غذا استفاده کنند و موقع طبخ در ظرف غذارا بازمی گذارند که این امر موجب هدر رفتن ویتامین های غذا شده و به ارزش غذایی آن لطمه میزند .

بیاید با هم سری به آشپزخانه شما بزنیم و ببینیم بهترین روش های پخت غذا برای حفظ ارزش غذایی مواد چیست ؟

آبپز کردن یکی از بهترین روش های پخت غذا

آب پز کردن یکی از بهترین روش های پخت غذا

در این روش ماده غذایی همراه مقداری آب پخته می شود. جوشاندن روش آسانی برای آشپزی است. ولی فراموش نکنید که هر چه برای آب پز کردن مواد غذایی از آب بیشتری استفاده کنید و زمان جوشاندن را افزایش دهید، ویتامینهای محلول در آب بیشتری از بین می رود .

پس بهترین روش آب پز کردن استفاده از مقدار کمی آب ، حرارت ملایم و ظروف سر بسته است . در ضمن تا جای ممکن سعی کنید از آب پخت مواد غذایی استفاده کنید و آن را دور نریزید .

تاثیر اندازه مواد غذایی بر حفظ مواد مغذی

اگر قرار است سبزیها (هویج، نخودفرنگی ، سیب زمینی و… ) را به روش آب پز آماده کنید تا جایی که می توانید آنها را کمتر خرد کنید، حتی بهتر است آنها را درسته بپزید (مثل هویج) ، چون با این کار مواد ویتامینی و املاح معدنی کمتری از آنها جدا شده و از دست می رود .

تاثیر پوست گیری مواد غذایی بر حفظ مواد مغذی

پوست گیری صیفی ها قبل از پخت نیز باعث کاهش قابل توجه مواد مغذی موجود در آنها می شود . به طور مثال اگر کدو سبز با پوست پخته شود ، حدود یک سوم ویتامین c خود را از دست می دهد، ولی کاهش این ویتامین در کدو سبز پوست گرفته شده ۱۰درصد بیشتر است . با این حال بهترین روش برای مصرف سبزی ها مصرف آنها بصورت تازه و خام است .

بخارپز کردن یکی دیگر از بهترین روش های پخت غذا

بخارپز کردن یکی دیگر از بهترین روش های پخت غذا

اگر شما نیز از این روش برای پختن غذا استفاده می کنید، باید به شما تبریک بگوییم چون این روش سالم ترین روش پختن غذا به شمار می رود ، زیرا از دست رفتن مواد مغذی در این روش پخت به حداقل میزان ممکن کاهش می یابد. در این روش شما مواد غذایی را به وسیله بخار آب ، آماده خوردن می کنید . اما چون زمان پخت طولانی است ، مقدار ویتامین C که به وسیله حرارت تجزیه می شود ، زیاد است .

ولی سایر مواد مغذی دیگر مانند روش آب پز کردن از طریق آب پخت دور ریخته نمی شود . برای بخارپز کردن می توانید از سبد مخصوص بخاریز کردن در دیگ استفاده کنید ؛ در این روش ، نیازی به حرارت دادن زیاد نیست و حرارت ملایم می تواند دمای مطلوب برای پخت را تأمین کند . بخاریز کردن علاوه بر سبزی ها، برای پخت گوشت قرمز، مرغ، ماهی و سایر گوشت ها هم مناسب است .

تفت دادن روشی مناسب به جای سرخ کردن برای پخت غذا

تفت دادن روشی مناسب به جای سرخ کردن برای پخت غذا

در صورت تمایل به مصرف مواد سرخ کرده ، از تفت دادن مختصر مواد غذایی با روغن خیلی کم استفاده کنید. روغنی که برای تفت دادن استفاده می شود، بهتر است از نوع روغن های مایع گیاهی باشد .

درجات حرارت بالا، اثرات نامطلوبی بر مواد غذایی برجای می گذارد و باعث تولید مواد خطرناکی در غذاها می شود. هر چه مدت زمان سرخ کردن طولانی تر باشد، اثرات نامطلوب آن روی غذا بیشتر خواهد بود.

بهترین و سالمترین روش سرخ کردن سیب زمینی

بهترین و سالمترین روش سرخ کردن سیب زمینیبرای تفت دادن مواد غذایی می توان از مقدار کم روغن استفاده کرد. برای مثال در صورتی که بخواهید برای فرزندانتان سیب زمینی سرخ شده تهیه کنید؛ نیازی نیست مقدار زیادی روغن مصرف کنید. برای این کار باید ؛ ابتدا زمینی ها را بصورت خلالی خرد کنید. ته تابه را فقط چرب کنید .

بعد از گرم شدن روغن سیب زمینی ها را در ماهیتابه گذاشته ، شعله را کم کرده و درب تابه را بگذارید . در این حالت سیب زمینی ها مغز پخت شده بدون اینکه دمای زیادی را تحمل کند . بعد از حدود ۷ دقیقه سیب زمینی ها را برگردانده تا قسمت دیگر آن هم تفت داده شود. برای طعم دادن به سیب زمینی ها می توانید از انواع ادویه جات و سبزی های معطر خشک نیز  استفاده کنید.

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ساناز
ساناز
7 سال قبل

عالییییی و فوق العاده بود تشکر