تاثیر کاهش وزن در کنترل قند خون و پیشگیری از دیابت

اگر شما هم جزو افرادی هستید که دیابت دارید ، یا در معرض خطر دیابت قرار گرفته اید و در عین حال اضافه وزن دارید باید هر چه زودتر به فکر کم کردن وزنتان باشید . چرا که این اضافه وزن از طرق مختلف  فشار مضاعفی به بدنتان وارد می کند .

ماشینی را فرض کنید که با سرعت مشخصی در حال حرکت است اگر شما به یکباره بار سنگینی را حمل ماشین کنید مسلما برای حرکت با همان سرعت، فشار زیادی به موتورش وارد خواهد شد و به احتمال بسیار زیاد این ماشین دچار مشکل می شود .

حقیقت این است، که اضافه وزن و چاقی نیز همین بلا را سر ماشین بدنمان می آورد . بالا رفتن خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا، سرطان و دیابت از عوارض اضافه وزن و چاقی است .

اگر شما هم اضافه وزن دارید باید بدانید موتور بدن شما هم در حال ناله زدن وخراب شدن است و تنها با کمی کاهش وزن اتفاقات شگفت انگیزی را تجربه خواهید کرد .

جالب است بدانید اگر الان در مرحله پیش دیابت قرار دارید تنها با از دست دادن 7 درصد از وزنتان می توانید تا 60 % از ابتلا به دیابت پیشگیری کنید .

اما چگونه ؟؟ از طریق ورزش و توجه به رژیم غذایی روزانه . در ادامه بیشتر با این موارد آشنا خواهید شد …

تاثیر کاهش وزن در کنترل قند خون و پیشگیری از دیابت 3

تاثیر ورزش بر کنترل قند خون

اگر اضافه وزن دارید و مبتلا به دیابت هستید، یا در خطر ابتلا به آن قرار دارید، هیچ چیز به اندازه ورزش کمکتان نمی کند .

زمانی که ما غذا می خوریم و قند خونمان بعد از غذا بالا میرود هورمون انسولین از سلول های پانکراس ترشح می شود . از طرفی در سطح سلول های بدن گیرنده هایی وجود دارد که تنها با حضور انسولین اجازه ورود گلوکز از خون به درون سلول برای تولید انرژی را فراهم می کنند. با ورزش کردن حساسیت این گیرنده ها به انسولین برای جذب هر چه بیشتر گلوکز خون افزایش می یابد و بالعکس با کم تحرکی این گیرنده ها کمتر به هورمون انسولین پاسخ داده بنابر این گلوکز خون نمیتواند به راحتی وارد سلول ها شده و قند خون بالا می رود .

تاثیر کاهش وزن در کنترل قند خون و پیشگیری از دیابت 5

اهمیت رژیم غذایی در کنترل قند خون و دیابت

صحبت کردن درباره کاهش وزن آسان است، اما انجام و نگه داشتن آن می تواند سخت باشد.

کاهش وزن مشابه ابتلا به یک بیماری عفونی و مصرف یک نوع آنتی بیوتیک برای بهبودی در مدتی محدود نیست ، برای کاهش وزن پایدار شما باید تغییراتی را در برنامه غذایی و سبک زندگی خود برای همیشه و تا پایان عمر داشته باشید.

حال اگر شما مبتلا به دیابت هم باشید کارتان سختتر می شود. شما باید انسولین تزریق کنید یا دارو مصرف کنید ، در عین حال قند خونتان را چند بار در روز چک کنید و همیشه  مراقب آنچه می خورید باشید .

متاسفانه بیشتر مردم نمیدانند چه غذایی برایشان خوب است که بخورند و یا چه غذاهایی وضعیتشان را بدتر می کند . حتی نمیدانند چقدر باید غذا بخورند . تحقیقات متعدد نشان داده اند مهمترین عاملی که در کاهش وزن پایدار و کنترل قند خون و دیابت می تواند مؤثر باشد بالا بردن سطح اطلاعات و غذا خوردن آگاهانه است .

تاثیر کاهش وزن در کنترل قند خون و پیشگیری از دیابت 7

برای کاهش وزن و کنترل قند خون و دیابت چه غذاهایی بخوریم ؟

داشتن رژیم غذایی کم چرب و کم کربوهیدرات بیشترین کمک را به شما می کنند . به میزان کربوهیدرات رژیمتان توجه کنید و سعی کنید هر روز مقداری از آن را کم کنید با این روش شما کالری دریافتی خود را هم کم کرده اید و گامی به سوی کاهش وزن برداشته اید .

انجمن دیابت آمریکا است یکسری پیشنهادات را به عنوان “بهترین انتخاب های غذایی”  مطرح می کند که این پیشنهادات غذایی برای همه به خصوص افراد دیابتی مفید هست :

  • از سبزیجات بیشتری استفاده کنید،البته استفاده از سبزیجات نشاسته ای مثل سیب زمینی، ذرت، نخود فرنگی و… باید محدود شود .
  • از غذاهای تهیه شده از گندم کامل مثل نان گندم کامل بیش از سایرغلات تصفیه شده و آرد ها استفاده کنید . نیمی از غلاتی که در طول روز می خورید باید ازغلات کامل باشد.
  • برای تامین پروتئین حداقل دو بار در هفته ماهی بخورید، حبوبات یا سویا را جایگزین گوشت کنید. همچنین زمانی که خواستید گوشت بخورید انواع گوشت بدون چربی را انتخاب کنید و پوست مرغ را بکنید.
  • از میوه های تازه استفاده کنید . اگر میوه های کنسرو شده و یخ زده را انتخاب می کنید، مطمئن شوید که آنها قند اضافی نداشته باشند .
  • از چربی های سالم، مانند آوکادو، روغن زیتون، آجیل، یا مغزها در مقادیر کم استفاده کنید. از مصرف انواع لبنیات پرچرب مثل پنیر پر چرب و شیر پر چرب، کره ، سرشیر ، خامه و تنقلات چرب مثل انواع چیپس و پفک و… پرهیز کنید .
  • از مصرف غذاهای پرنمک و شور بپرهیزید . تاثیر کاهش وزن در کنترل قند خون و پیشگیری از دیابت 9

قدم اول را بردارید

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی و فدراسیون جهانی دیابت، تعداد بیماران دیابتی در سال ۲۰۰۰ میلادی کمتر از ۲۰۰ میلیون نفر بوده است؛ این در حالی است که این عدد در حال حاضر به حدود ۳۸۲ میلیون نفر رسیده است و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۵ این آمار به عدد باور نکردنی ۵۹۲ میلیون نفر در جهان برسد.

همچنین حدود 90 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که رایج ترین نوع دیابت است، اضافه وزن دارند و یا چاق هستند. این نشان میدهد چاقی اولین و مهمترین عامل بروز دیابت است.

بنابراین برای کاهش خطر ابتلا به دیابت و کنترل قند خون ، تغییر رژیم غذایی و کاهش وزن بیشترین کمک را به ما می کند .

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم این یک مبارزه است و اصلا کار آسانی نیست اما خبر خوب این است که تنها با کمی اراده و پشتکا ر و کاهش چند درصد از وزنتان میتوانید شاهد نتایج بسیار عالی در پیشگیری و یا کنترل بهتر دیابت تان باشید .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فلاحتي
فلاحتي
2 سال قبل

خوب بود