همه چیز درباره دیابت بارداری (قسمت اول)

دیابت بارداری نوعی از دیابت است که در یک خانم باردار برای اولین با مشاهده شده و در اکثر مواقع بعد از زایمان برطرف می شود . افزایش قند خون مادر در این دوران می تواند بر سلامت مادر و جنین اثرات سوئی برجای گذارد . بنابراین با تشخیص به موقع و کنترل مناسب آن می توان تا حد زیادی از بروز عوارض این بیماری بر مادر و جنین پیشگیری کرد .

دیابت بارداری چگونه به وجود می آید ؟

در حاملگی به دلیل تغییرات هورمونی استفاده از انسولین برای بدن سخت می شود و برای جبران  لوزالمعده باید انسولین بیشتری تولید کند.

در بیشتر زنان حامله این اتفاق می افتد و پانکراس انسولین بیشتری تولید می کند. ولی دربرخی زنان پانکراس نمی تواند به اندازه کافی انسولین ترشح کند و به همین علت سطح گلوکز خون بالا رفته و  دیابت حاملگی ایجاد می شود.

دیابت بارداری

عوامل خطر دیابت بارداری چه هستند ؟

اگر یک یا چند مورد از عوامل خطرزای زیر را در خود می بینید احتمال ابتلای شما به دیابت بارداری بیش از دیگران است و باید پزشک خود را در جریان این عوامل خطرزا قرار دهید .

  • اگر بستگان درجه اول شما (پدر ، مادر ، خواهر و برادر ) مبتلا به دیابت هستند .
  • اگر اضافه وزن دارید .
  • اگر سنتان بالای 25 سال است .
  • اگر در بارداری های قبل هم سابقه دیابت بارداری داشته اید .
  • اگر نوزادی با وزن بیش از 4 کیلوگرم زایمان کرده اید .
  • اگر در مرحله پیش دیابت قرار دارید و قند خونتان از حد طبیعی بالاتر است اما هنوز مشخصا مبتلا به دیابت نشده اید .

بررسی تشخیص دیابت بارداری باید چه زمانی صورت می گیرد ؟

پزشک بر اساس اینکه شما چقدر در معرض خطر ابتلای به این بیماری قرار دارید ، آزمایشاتی را جهت تشخیص دقیق و کنترل بیماری برای شما درخواست می کند .

  • اگر شما در معرض خطر متوسط یا بالایی برای ابتلا به دیابت بارداری قرار داشته باشید ، پزشک در اولین ملاقات با شما درخواست می کند تا قند خونتان را چک کنید . اگر نتیجه آزمایش خوب بود و قند خونتان در محدوده طبیعی قرار داشت بین هفته 24 تا 28 بارداری مجدد قند خونتان بررسی می شود .
  • اگر خطر ابتلا به دیابت بارداری در شما کم باشد یکبار بین هفته های 24-28 بارداری قند خونتان اندازه گیری می شود .

اندازه گیری قند خون در بارداری

چه آزمایشاتی جهت تشخیص دیابت بارداری انجام می شود ؟

آزمایش قند خون ناشتا و یا آزمایش قند خون تصادفی

جهت انجام آزمایش قند خون ناشتا شما باید حتما 8 ساعت ناشتا باشید ولی در آزمایش قند خون تصادفی نیاز به ناشتایی نیست و در هر زمان از روز قابل انجام است .این آزمایشات برای تشخیص دیابت بارداری در در همه افراد کافی نیست و در برخی افراد برای تشخیص نهایی دیابت بارداری باید آزمایشات تکمیلی دیگری نیز انجام شود .

آزمایش غربالگری تحریکی گلوکز (GCT)

این آزمایش را بهتر است بعد از 8 ساعت ناشتایی انجام دهید اما در هر زمانی از روز نیز قابل انجام است .

برای انجام این آزمایش به شما یک نوشیدنی استاندارد حاوی 50 گرم گلوکز داده می شودو بعد از 1 ساعت قند خونتان اندازه گیری می شود . اگر قند خون شما بالاتر از 130 میلی گرم بر دسی لیتر باشد نیاز است برای اثبات دیابت بارداری آزمایش (OGTT) را نیز انجام دهید .

آزمایش قند خون

آزمایش تحمل گلوکز خوراکی (OGTT)

برای انجام این آزمایش شما باید حتما حداقل 8 ساعت ناشتا باشید و از 3 روز قبل انجام آزمایش رژیم غذایی معمولی داشته باشید . برای انجام آزمایش یک نوشیدنی حاوی 100 گرم گلوکز به شما داده می شود که باید ظرف 5 دقیقه آن را بنوشید . سپس قند خون شما بعد از 1 ساعت ، 2 ساعت و 3 ساعت بهد اندازه گیری می شود . در طول مدت 3 ساعت شما نباید فعالیت بدن یا پیاده روی زیاد داشته باشید . اگر جواب حداقل دو مورد از موارد این آزمایش بالای حد مجاز باشد شما مبتلا به دیابت بارداری هستید .

 

مقادیر بالاتر از حد طبیعی در تست تحمل گلوکز بعد از مصرف 100 گرم گلوکز

 

مساوی یا بیش از 95 میلی گرم بر دسی لیتر ناشتا
مساوی یا بیش از 180 میلی گرم بر دسی لیتر یک ساعت بعد
مساوی یا بیش از 155 میلی گرم بر دسی لیتر دو ساعت بعد
مساوی یا بیش از 140 میلی گرم بر دسی لیتر سه ساعت بعد

در قسمت بعد شما را با تاثیراتی که دیابت بارداری می تواند بر سلامت مادر و جنین داشته باشد آشنا می کنیم  .همچنین راههای درمان این بیماری را با هم مورد بررسی قرار می دهیم . با ما همراه باشید .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها