موز بخورید ، لاغر شوید !

آیا خوردن موز به لاغری کمک می کند ؟

پاسخ مثبت است . موز حاوی فیبر و نشاسته مقاوم است که به کاهش وزن و لاغری کمک می کند . خیلی از افراد چاق فکر می کنند موز چاق کننده هست و قند زیادی دارد . اما بهتر است بدانید نوع قند موز و همچنین وجود فیبر در این میوه خوش مزه و انرژی بخش به نحوی است که با تنظیم قند خون و افزایش احساس سیری می تواند در اکثر رژیم های لاغری مورد استفاده قرار گیرد . مگر رژیم هایی که بسیار کم کالری و کم کربوهیدارت هستند و مصرف انواع میوه ها از جمله موز در این نوع رژیم ها بسیار محدود می شود .

موز همچنین سرشار از پتاسیم ، منیزیم ویتامین B و فاقد چربی یا کلسترول است به همین خاطر برای سلامت قلب ، استخوان ها ، کلیه ها و سیستم عصبی مفید است . غیر از تاثیر مثبتی که بر لاغری دارد ، خلق و خوی افراد را بهتر کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند .

از سوی دیگر ، موز یک ماده غذایی کاملا بدون کالری نیست و نمی توان آن را بدون محدودیت استفاده کرد و کالری آن باید حتما در رژیم غذایی روزانه محاسبه شود  .

کالری موز چقدر است ؟

برای لاغری شما باید  میزان کالری مواد غذایی دریافتی روزانه خود را محاسبه کنید . خوردن موز هم از این قانون مستثنی نیست . بهترین راه برای از دست دادن وزن و نگه داشتن آن است کم کردن 0.5 تا 1 کیلو از وزن در طول هفته است . برای رسیدن به این هدف شما باید 500 تا 1000 کالری از میزان کالری روزانه خود را کاهش دهید .

هر عدد موز بزرگ حدود 120 کالری دارد و هر عدد موز کوچک حدود 90 کالری دارد . بنابراین شما می توانید با محاسبه این میزان کالری از این میوه خوشمزه به عنوان یک میان وعده عالی با کالری متوسط ، بسیار مغذی و سیر کننده استفاده کنید . به خصوص برای ورزشکاران موز می تواند یک میان وعده بسیار عالی قبل از ورزش باشد چون در طول تمرین بدون اینکه احساس سنگینی به ورزشکار بدهد ، انرژی خوبی را به عضلات منتقل می کند .

کالری موز
کالری موز

خوردن موز چگونه به لاغری کمک می کند ؟

موز سرشار از فیبر و نشاسته مقاوم است . وجود نشاسته مقاوم و فیبر نه تنها به کاهش وزن شما کمک می کند، بلکه برای سلامت دستگاه گوارش شما نیز مفید است . یک عدد موز بزرگ حدود 4 گرم فیبر دارد ، که می تواند منبع خوبی برای تامین فیبر دریافتی روزانه شما باشد .

توصیه می شود زنان روزانه 25 گرم و مردان 38 گرم فیبر در طول روز دریافت کنند . همانطور که میدانید فیبرها  نقش مهمی در کاهش وزن افرا ایفا می کنند . فیبرها با آهسته کردن عمل هضم غذا، باعث سیری طولانی مدت در افراد می شوند بنابراین میل به ریزه خواری و پرخوری را کاهش می دهند . علاوه بر این فیبرهای غذایی قند خون افراد را متعادل نگه داشته و با جلوگیری از افزایش سریع قند خون به دنبال مصرف غذا به فرآیند چربی سوزی و تولید انرژی بدن از چربی ها کمک می کنند .

وچود نشاسته مقاوم در موز یکی دیگر از دلایلی است که ما می توانیم استفاده از موز را در رژیم های لاغری توصیه کنیم .

نشاسته مقاوم چیست و چرا برای شما خوب است ؟

بیشتر نشاسته موجود در مواد غذایی ، کربوهیدرات پیچیده ای هستند که گلوکز مورد نیاز برای تامین انرژی بدن را فراهم می کنند ، اما برخی از غذاها مثل موز حاوی یک نوع متفاوت از کربوهیدرات به نام نشاسته مقاوم هستند . نشاسته مقاوم به صورت ناقص در بدن هضم می شود و بیشتر در روده بزرگ تخمیر می شود .

نشاسته مقاوم مانند فیبر محلول ، در روده تخمیر می شود و غذای مورد نیاز باکتری های مفید روده را تامین می کند ، همچنین تولید اسیدهای چرب کوتاه زنجیر مانند بوتیرات را افزایش می دهد . این نوع نشاسته همچنین نسبت به سایر کربوهیدراتها کالری کمتری در بدن تولید می کند .

گزارشات موسسه تغذیه بریتانیا نشان می دهد که در هر 100 گرم موز حدود 1.23 گرم نشاسته مقاوم وجود دارد به این معنی است که یک موز بزرگ با وزن 136 گرم دارای تقریبا 2 گرم نشاسته مقاوم است. همچنین موز سبز یکی از منابع غنی از نشاسته مقاوم است ، در یک موز سبز کوچک ،  8.5 گرم نشاسته مقاوم وجود دارد . با رسیده تر شدن این میوه میزان نشاسته مقاوم در آن کمتر می شود ، به طوری که یک موز کوچک رسیده 2 تا 5 گرم نشاسته مقاوم دارد .

مطالعات نشان می دهد که نشاسته مقاوم ممکن است فرایند تجزیه چربی های ذخیره شده در بدن را تحریک کند ، اما همچنان تحقیقات بیشتری برای اثبات اثربخشی این موضوع مورد نیاز است . همچنین سلامت قلبی را افزایش می دهد و برای کنترل قند خون ، افزایش حساسیت سلول ها به انسولین و سلامت دستگاه گوارش مفید است .

قند موز
قند موز

آیا قند موز باعث چاقی نمی شود ؟

برای سالیان سال ، خیلی از افراد معتقد بودند که موز به دلیل اینکه کربوهیدرات بیشتری نسبت به سایر میوه ها دارد چاق کننده تر است . این درست است که بسیاری از میوه ها کربوهیدرات کمتری نسبت به این میوه دارند، اما یک سیب بزرگ هم به همان اندازه یک موز بزرگ کربوهیدرات دارد . یک سیب بزرگ دارای 31 کل کربوهیدرات و 5 گرم فیبر غذایی است .

یک موز بزرگ دارای 31 گرم کل کربوهیدرات است که 10 درصد کالری مورد نیاز روزانه یک رژیم غذایی 2000 کالری را تامین می کند . از آنجا که کل کربوهیدرات موجود در موز شامل فیبر و نشاسته مقاوم است، شما می توانید قند موز را 25.5 گرم کربوهیدرات خالص در نظر بگیرید .

همینطور کربوهیدرات موجود در یک موز کوچک حدود 23 گرم است . به یاد داشته باشید که برخی از قند های موجود در این میوه از نوع نشاسته مقاوم است که در میوه های دیگر وجود ندارد . اما مسئله مهمتر از مقدار کربوهیدرات ، تاثیر کربوهیدرات بر قند خون است . نوع قند و فیبر موجود در موز باعث تنظیم نوسانات قند خون می شود .

سطح بالای قند خون باعث افزایش احتمال ذخیره سازی چربی ها در بدن می شود ، در حالی که قند خون پایین هم باعث افزایش احساس گرسنگی و پرخوری می شود که هر دو حالت منجر به اضافه وزن و چاقی شوند . اما موز با تنظیم نوسانات قند خون از افزایش و افت قند خون جلوگیری کرده و بدین شکل می تواند مانع افزایش وزن شود .

توجه : اضافه دریافت هر ماده غذایی ( غیر از سبزیجات غیر نشاسته ای مثل انواع سبزیجات برگ سبز و صیفی جات ) می تواند باعث اضافه وزن و چاقی شما شود .

کربوهیدراتها ، متشکل از قندهای ساده و بدون فیبر و قندهای پیچیده  هر دو باعث افزایش قند خون می شوند ، که به دو دلیل می توانند مانعی برای کاهش وزن محسوب شوند :

  • اول اینکه ، اگر شما نیازی به این میزان قند برای تامین انرژی نداشته باشید ، این قند اضافی به عنوان چربی در بدن شما ذخیره می شود .
  • علاوه بر این، زمانی که قند خون افزایش می یابد ، هورمون انسولین ترشح میشود ، این انسولین تجزیه چربی های ذخیره شده را در بدن متوقف می کند و در واقع مانع چربی سوزی چربی های اضافی در بدن می شوند .

به طور کلی هنگامی که شما کالری بیشتری نسبت به نیاز بدنتان دریافت می کنید ، بدن این کالری اضافی را به شکل های مختلف در خود ذخیره می کند . بخشی از آن به شکل گلیکوژن در کبد ذخیره می شود. این گلیکوژن می تواند به عنوان انرژی مورد نیاز عضلات مورد استفاده قرار گیرد . متاسفانه، بدن فضای محدودی برای ذخیره سازی گلیکوژن دارد ، بنابراین قندهای اضافی و باقیمانده به تری گلیسرید تبدیل شده و در بدن به عنوان چربی ذخیره می شود .

مصرف بیش از 3500 کالری اضافی برای ساختن 1 پوند ( نیم کیلو ) چربی کافی است . یعنی اگر شما در یک هفته 3500 کالری بیشتر از کالری مورد نیاز بدنتان مصرف کنید ، در پایان هفته 0/5 کیلو به وزنتان اضافه خواهد شد . بنابراین افزایش وزن طی هفته ها و مصرف مداوم کالری بیش از حد اتفاق می افتد . بنابراین فرقی نمیکند که شما این میزان کالری اضافه را با خوردن موز به بدنتان تحمیل کنید و یا با خوردن انواع شیرینی جات و سایر غذاهای مفید و یا مضر دیگر !

شاخص گلایسمی موز چند است ؟

شاخص گلایسمی موز بستگی به میزان رسیده بودن آن دارد و هر چه این میوه رسیده تر باشد شاخص گلایسمی بالاتری نیز دارد یعنی بعد از خوردن قند خون را بیشتر افزایش می دهد . اما به طور متوسط ، شاخص گلایسمی موز عدد  50 است . بدین مفهوم که این میوه در محدوده غذاهای با شاخص گلایسمی پایین قرار دارد .

موز و لاغری
موز و لاغری

وقتی که موز به کمک لاغری شما می آید

در علم تغذیه اصطلاحی داریم به اسم چگالی انرژی . این اصطلاح مقدار کالری هر گرم از مواد غذایی را توصیف می کند . غذاهای کم انرژی با چگالی بالا مواد غذایی هستند که در حجم زیاد کالری کمی دارند و دارای آب و فیبر زیادی هستند . جهت لاغری می توانید از این نوع غذاها که باعث ایجاد احساس سیری بیشتر در شما هم می شود استفاده کنید . موز هم مثل بیشتر میوه ها و سبزیجات در گروه غذاهای با چگالی زیاد و کالری کم قرار می گیرد . به طوری که علاوه بر وجود فیبر زیاد ، موز حاوی 75 % آب است . پس سعی کنید حتما از این میوه پرخاصیت و مقوی به عنوان میان وعده در برنامه رژیم غذایی تان استفاده کنید .

منبع :

www.livestrong.com

 

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها